Resultat 1 till 16 av 16

Optimera Utomlands

  1. #1
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hej,
    Här är en riktig SEO-nöt. Mitt företag verkar i hela Europa (säte i Sverige), men önskar hamna högre på engelska sökfraser från övriga Europeiska länder. Faktum är att vi hamnar väldigt högt på engelska keywords från Sverige men har en dålig position på samma keywords när personen söker från övriga Europeiska länder. Då till min fråga: hur borde jag gå tillväga för att förbättra positionen i övriga Europa på samma keywords som rankar bra från Sverige?

    (Här behövs någon väldigt smart människa tänker jag )

    /Johan

  2. #2
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hej Sebastian,
    tack för din återkoppling. Jag har en .com site men problemet kvarstår. Bra länk du tipsade om. är i full gång och lusläser.

  3. #3
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Ditt ord blir min handling Tack Sebastian

  4. #4
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    jag har nu läst och funderat. Mitt problem är att jag vill SEO:a högt på engelska sökfraser men från olika länder. vad ska jag göra för att hamna högt när någon söker på en engelsk sökfras men då den som söker är från ett visst land?

    All mina ideer är slut.

  5. #5
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    okej, så det jag kan göra är "bara" att få upp domain authorityn? Det finns ingen annan, mer specifik, vit strategi för att faktiskt SEOa bättre från andra länder på engelska?

    tack ska du ha!

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tjenare!

    Om vi går in på grunden till hur en sökmotor (Google) VILL fungera. De vill leverera det bästa möjliga resultatet till den som söker!

    Så frågan du egentligen ska ställa är: -Hur kan jag leverera en sida som är relevant i andra länder när de gör engelska sökningar?
    Att du rankar högt på engelska fraser i Sverige är kanske inte så konstigt ifall ditt säte är i Sverige och ifall din sida finns översatt på engelska. Jag jobbade på en reklambyrå där hela sidan var på engelska (Amerikansk byrå, men hade kontor i Malmö) och vi rankade ju på galna engelska sökord som internationellt har extrem konkurrens.
    Vi var mest relevanta då vi var hyfsat ensamma om att fokusera på engelska här. (Rankade 1:a på International Ad Agency och var den första byrån på sökningen Ad Agency, efter wikipedia, under ett par år trots att vi inte ens var 10 anställda....)

    Om du ska applicera samma strategi i övriga länder är det ju egentligen bara att ha samma tänk där. Har du en sida för Frankrike men du vill synas på Engelska sökfraser bör den franska sidan genomsyra en "engelsk feeling". Alltså "domännamn.fr" eller /fr bakom en .com men du ska även ha innehållet översatt på engelska under de olika landsdomänerna. Är de engelska sökorden viktigare än de nationella i det landet så ska sidan vara på engelska och (eventuellt) ha en översättning till nationellt språk.

    Samma sak gäller när du bygger länkar, du kanske inte ska ha en länkprofil med 100% franska länkar och ankartexter om du vill ranka på engelska sökfraser på din franska sida.

    Det viktigaste i seblil's länk tycker jag är följande:
    "When it comes to ranking in search results in different countries, you should have a search engine optimization (SEO) strategy for each country you’re targeting."

    Du kommer INTE att ranka på din svenska sida för engelska sökningar som görs i andra länder om du inte lyckas skaffa idiotiskt bra länkar så att du slaktar all konkurrens.

    Sorry, inget revolutionerande antagligen Bara lite tankar.

  7. #7
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Tjena Niklas och varmt välkommen till denna tråd.

    Jag har en .com/fr undersida och vill ranka högt på både engelska sökningar från frankrike och franska sökningar från Frankrike. Idag har jag en sida på Engelska (oddcoll.com) och en på franska (oddcoll.com/fr), där oddcoll.com/fr är just på franska. Ett litet dilemma har jag för jag vill båda finnas på engelska sökfraser från frankrike och franska sökfraser från frankrike. Så det enda som är givet är att jag vill ha .com/fr men sen är jag som ett tomt blad.

    Jag börja fundera när jag lästa din kommentar "Du kommer INTE att ranka på din svenska sida för engelska sökningar som görs i andra länder om du inte lyckas skaffa idiotiskt bra länkar så att du slaktar all konkurrens.". Det är ju precis det jag försöker nu om jag förstått dig rätt. Då väcktes två nya frågor hos mig, innebär den svenska sidan enbart oddcoll.com? och förutsatt att svenska sidan är oddcolll.com, hur kan jag göra för att maximera chansen att faktiskt hamna högt på de engelska sökorden när man då söker från frankrike?

    För mig är det revolutionerande tankar

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej,

    Läs på om link rel alternate hreflang (https://technicalseo.com/crawl-index...nate-hreflang/). På så sätt kan du ha språkversioner av din sida och berätta för google vilken dem skall servera sökningar i det landet. Ex för din franska marknad.
    .fr =fr
    .fr/en =en-fr
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2017-10-07 klockan 17:02.

  9. #9
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hejsan,
    Ni har jag läst på om Hreflang vilket var nyttig information men undrar om det är lösningen på mitt problem (att ranka högt på engelska sökord inte bara i Sverige).
    Jag kommer att ha samma innehåll på den engelska sidan varesig om någon söker på engelska från Stockholm, London eller Paris. Jag tänker att Google inte hade gillat att jag skapade många olika urls med samma innehåll men med olika hreflang (en_SE, en_GB, en_FR osv)?

    Eller så är det så man gör?

    Er guidning är guld värd

  10. #10
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Hej!

    Om innehållet skiljer sig språkmässigt så är det inga problem. Du behöver egentligen bara ange språkkoden (inte landskoden) så kommer Google uppfatta resten.

  11. #11
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hejsan,

    Okej men då är Hreflang utrett. Jag använder helt enkelt bara "en". Dock så kvarstår mitt grundproblem, hur går jag bäst tillväga för att ranka lika högt i övriga världen när någon söker på en engelsk sökfras (tex "international debt collection") som jag gör när någon från Sverige söker på samma sökfras ("international debt collection")?

  12. #12
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Även om lokaliteten spelar in så är det ungefär samma princip som i Sverige. Grundläggande SEO är alltid en bra början exempelvis titlar, rubriker, innehåll osv. Sedan värt att nämna så kan man räkna med att engelska sökord oftast har en betydligt högre konkurrens, framförallt när det handlar om ekonomi-relaterade ord.

  13. #13
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hejsan,

    Okej tack för återkopplingen. Så ponera att jag ser till att den engelska sidan är helt optimerad med bra rubrik, metadescription och andra saker som generellt är bra för SEOn. Finns det utöver det någon/några åtgärder som jag kan ta till för att ranka lika bra utomlands som jag gör i sverige (av anledning att jag arbetar härifrån)?

    Allt gott

  14. #14
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Assistans Visa inlägg
    Hejsan,

    Okej tack för återkopplingen. Så ponera att jag ser till att den engelska sidan är helt optimerad med bra rubrik, metadescription och andra saker som generellt är bra för SEOn. Finns det utöver det någon/några åtgärder som jag kan ta till för att ranka lika bra utomlands som jag gör i sverige (av anledning att jag arbetar härifrån)?

    Allt gott
    Länkar.

    Se till att skaffa länkar till den engelska versionen från de länder där du vill ranka.

  15. #15
    Barabusinesss avatar
    Barabusiness Barabusiness är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    9
    O hjälp! Så mycket som jag inte har tänkt så mycket på tidigare, men jag måste börja med. Intressanta tips!

  16. #16
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Ja ellerhur, det verkar som att detta är stjärntråden.

    Tack alla för er input.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska SEO / SEM bolag utomlands
    Av strom i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-09-18, 11:28
  2. Toppdomäner utomlands
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 01:38
  3. Länkpriser utomlands
    Av the blackjacker i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 20:21
  4. Spelreklam riktad utomlands?
    Av bergteam i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 02:05