Resultat 1 till 4 av 4

Stämma den som spammar min sajt

  1. #1
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Hej
    Mitt företags sajt har fått och får ett stort antal spammiga länkar från ett företag som säljer länkpaket. Ingen på företaget eller våra samarbetspartners har köpt paketen. Vi kan se samband mellan när skräplänkarna dök upp och syrligheten på google. Nu har vi tur att det lätt går att se vem som skickar länkarna till sajten och vi funderar på att stämma den som attacker oss med negativ SEO.

    Undrar om någon annan på forumet tagit till juridisk hjälp för att bli av med med problemet?

    Sen vill jag ju också få reda på vem som beställt attacken på oss

  2. #2
    David Sjöbergs avatar
    David Sjöberg David Sjöberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Tråkigt att du blivit drabbat. De tog upp det i sökpodden om det kan vara till någon nytta att lyssna på. https://www.sokmotorkonsult.se/sokpodden/32-negativ-seo

  3. #3
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    Hej
    Mitt företags sajt har fått och får ett stort antal spammiga länkar från ett företag som säljer länkpaket. Ingen på företaget eller våra samarbetspartners har köpt paketen. Vi kan se samband mellan när skräplänkarna dök upp och syrligheten på google. Nu har vi tur att det lätt går att se vem som skickar länkarna till sajten och vi funderar på att stämma den som attacker oss med negativ SEO.

    Undrar om någon annan på forumet tagit till juridisk hjälp för att bli av med med problemet?

    Sen vill jag ju också få reda på vem som beställt attacken på oss
    Att få reda på vem som har beställt attacken blir otroligt svårt, speciellt om företaget som säljer länkpaket inte är samarbetsvilliga. Jag vet inte hur många länkar det rör sig om, men skulle nog rekommendera andra åtgärder än juridiska i första hand. Juridiska åtgärder är ju ett alternativ, men det finns många svårigheter med det. Bland annat så måste du kunna styrka en skada och att skadan beror på länkarna.

    Om du har fått reda på vilket företaget är som säljer länkpaketen så ta kontakt med dem och be dem ta bort länkarna. Annars kan du använda Googles Disavow (finns för- och nackdelar och folk har delade meningar om det) https://support.google.com/webmaster.../2648487?hl=sv.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Är väl förvisso inte jämförbart med detta http://www.seo-forum.se/showthread.p...ght=#post69077 där det finns en länk till hur man kan hantera andra webbplatser som spammar ens sida genom att kopiera texten.

    Men frågan är här om företaget är baserat i Sverige eller utanför landet. Och det oavsett hemvist så har de med stor sannolikhet bara efterföljt en beställning som de fått betalt för.
    Anser du att länkarna har skadat företaget så visst kan du försöka stämma. Men beredd dig på det kommer kosta en hel del med mycket oklart resultat. En affärsjurist tar väl runt 2-4K i timmen. Så initialt kanske 50k för att gå vidare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkanalys av sajt
    Av Martin_G i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 22:23
  2. Hur gör man RSS till sin sajt?
    Av Maria S i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 17:52
  3. Ny sajt med SEO-jobb
    Av marketingMartin i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 22:43
  4. Bra sajt att söka på ord?
    Av KramaMig i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 18:06