Resultat 1 till 4 av 4

Vad behöver jag tänka på när jag anställer SEO proffs?

  1. #1
    Barabusinesss avatar
    Barabusiness Barabusiness är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    9
    Man vill ju inte gärna bli lurad på pengarna eller dylikt, så min fråga är vad behöver jag tänka på att fråga en SEO frilansare/firma vid anställning? Vad är en "normal" överenskommelse, och vad är "normala priser"?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vad är en normal webbplats. Är det för en som reparerar snöskotrar i Svappavaara eller den som vill sälja modekläder från en webbshop till hela Norden?
    Så går inte att svara på. Beror ju helt på vilken webbplats det gäller och vad som skall göras. Men en normal överenskommelse är att du får specificerat vad som kommer utföras och till vilken kostnad.

  3. #3
    Barabusinesss avatar
    Barabusiness Barabusiness är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    9
    Ok. Urban jag förstår vad du menar. Men vad jag menade med frågan var framför allt om hur ett typiskt SEO paket skulle kunna se ut? Och hur självständigt ett proffs arbetar? Vill de att jag ska föreslå nyckelord, eller ska jag ge dem nyckelord? Det var lite så jag undrade.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Barabusiness Visa inlägg
    Vad behöver jag tänka på att fråga en SEO frilansare/firma vid anställning?
    Vid anställning gäller samma sak som alltid.
    Gå igenom CV för dokumenterad erfarenhet. Gör intervju för att få en känsla för personen. Ring referenser för att säkerställa att personen har givit en korrekt bild av sig själv.

    Lägg vikt vid kunskap och erfarenhet. Ska personen jobba ensam med SEO och driva arbetet framåt kan du behöva leta efter någon som är senior eller nära det. Har du däremot en projektledare inblandad som kan ta strategiska SEO-beslut kan det funka bra med en junior.

    Från en senior sökmotoroptimerare bör du förvänta dig att den tar reda på tillräckligt mycket om ditt företag och din affär att den själv kan sätta strategi. En junior kan behöva få den inputen från dig eller någon annan.

    Ska du ta in någon som konsult, så be om referenser och se till att skriva ett avtal som är möjligt att avsluta om ert samarbete inte fungerar av någon anledning.

    Citat Ursprungligen postat av Barabusiness Visa inlägg
    Vad är en "normal" överenskommelse
    Jag tolkar det som att frågan gäller konsulttjänster. Det finns i huvudsak tre modeller som används i branschen.

    - Timdebitering, där du betala ett pris per timme konsulten lägger på dig som kund
    - Projektform/retainer, där du betalar ett fast pris per projekt eller månad
    - Resultatbaserat, där du betalar en del av den vinst/intäkt som skapas av arbetet

    Vilken form som passar bäst behöver du avgöra själv.
    Personligen trivs jag bäst med att arbeta med en retainer, där jag/vi mäts på vilket resultat vi skapar över tid. Oftast intäkt, ibland trafik. (Jag arbetar på en SEO-byrå). Det betyder dock inte att det är den bästa modellen för alla, eller vid alla tillfällen.

    Citat Ursprungligen postat av Barabusiness Visa inlägg
    Vad är "normala priser"?
    Från 700 kr/timme upp till kanske 3 500-4 000 kr/timme, beroende på konsultens erfarenhet och komplexiteten i projektet.
    Oftast skulle jag säga att det landar på 1 000-1 500 kr/timme.

    Pratar vi anställning är ingångslönerna i branschen någonstans runt 25 000-30 000 kr/månad. För en senior får du nog lägga på 10 000-15 000 kr på det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO-proffs.se
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:41
  2. Seo proffs sökes
    Av ITfeber i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 19:32
  3. Behöver byta namn på etablerade html-sidor, vad tänka på?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 08:07