Resultat 1 till 5 av 5

Metabeskrivningstaggar - För alla sidor?

  1. #1
    dilles avatar
    dille dille är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    3
    Hej,

    Jag ska fylla i metabeskrivningstaggar för mina sidor och blev fundersam om man ska göra detta för alla sidor. Min hemsida innehåller totalt 6 sidor och min verksamthet är begränsad till två konsulttjänster, som finns beskrivit på två sidor.

    Finns det fördelar med att man beskriver samtliga sidor? Spelar det någon roll om man skriver stödord(nyckelord) eller ska texten innehålla meningar?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Naturligtvis finns det fördelar att fylla i alla. Vi pratar inte om 60, 600, eller 6000 sidor här som är vanligt på webbshoppar.
    Meta description ger dig möjlighet att förklara varför de skall klicka in sig på just din sida. Du ger en övergripande presentation i Title som inte rymmer så många ord och sedan fyller du på med en kompletterande text i description.

    Så texten skall innehålla meningar och du kan skippa att lägga in massa nyckelord där. Sedan är det inte alltid så att Google bryr sig om vare sig din Title eller description utan de lägger till vad de tycker passar bättre. Men då får man titta på det då och anpassa dig till det.

  3. #3
    Carlys avatar
    Carly Carly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    10
    Meta beskrivningen är ju den lite längre text som syns på google, så det är ju det första kunden ser när de söker på dig, så det är viktigt att den är beskrivande, tydlig, och får kunden till att vilja läsa mer.
    Det är också viktigt att den är unik, men den behöver inte vara totalt olik meta beskrvningen på de andra sidorna om de alla handlar om samma sak, men det måsta finnas en liten variation i orden du använder.

  4. #4
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Vi pratar inte om 60, 600, eller 6000 sidor här som är vanligt på webbshoppar.
    Jag undrar hur lång tid det skulle ta att fixa META description hos alla produkter/sidor på typ CDON eller Ginza... Lär ju vara helt omöjligt. Även många mindre kända webbshoppar kan ju vara helt gigantiska med sitt produktutbud. MEN jag har sett verktyg/plugins som automatiserar metataggar baserat på innehållet på sidan (t.ex. varan i produktinfo) eller i rubriken. Var med om det när jag installerade en betald/ledande SEO plugin till en kund (som kör på Opencart) på en ganska stor webbshop i julas. Men på mina bloggar fixar jag META Description och META title. Det kommer att röra sig om hundratals inlägg i framtiden. I dagsläget 33 på en av bloggarna och närmare 100 inlägg på andra. Det är förvisso lite jobb men det har ökat på trafiken helt klart.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Så texten skall innehålla meningar och du kan skippa att lägga in massa nyckelord där. Sedan är det inte alltid så att Google bryr sig om vare sig din Title eller description utan de lägger till vad de tycker passar bättre. Men då får man titta på det då och anpassa dig till det.
    Jag upplever att det gör skillnad. Varje inlägg/sida optimerar jag för ett visst nyckelord. Exempelvis om jag skrivit ett blogginlägg (eller en statisk informationssida) om hemmabioprojektorer, så har jag fått en boost upp i resultatet när det förekomit 2-3 gånger (1-2 gånger mer än innan eller 1-2 gång utan att det funnits med alls) i meta description. Det viktiga här är att inte skriva nyckelordet FÖR många gånger och för konsekvent. Jag skriver nyckelordet oftast 2 gånger, 3 gånger enstaka gång eller ibland 1 gång i META description. Aldrig mer än 3 gånger för då droppar inlägget som en sten... Det är min erfarenhet i af. Jag upplever att Google oftast tagit till sig texten i mina META beskrivningar.

    Samtidigt kör jag på strategin att ha många undersidor att optimera många nyckelord, inte få sidor att optimera många nyckelord på. Har jag få undersidor skulle jag ha kört på väldigt högtrafikerade ord... Absolut inget för long tail eller dyl.

  5. #5
    Lars Perssons avatar
    Lars Persson Lars Persson är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    2
    Om du vill synas på alla sidor och ranka på alla sidor kan det vara bra att uppdatera Metan för alla sidor. Om du t.ex har en undersida för en viss produkt du vill ranka på, optimerar du den sidan där efter med en bra meta och titel. Annars spelar det inte så stor roll om du ändå bara rankar på startsidan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köper alla dina Facebook-sidor
    Av yakuzaemme i forum Sociala medier
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-14, 14:35
  2. Optimerar ni huvudsidan eller alla sidor?
    Av Legendarisk i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 18:33
  3. Korkat med adsense på alla sidor?
    Av robbanf i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 12:42
  4. Alla teknikrelaterade sidor - se hit
    Av Maccke i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 17:00
  5. Din länk på alla sidor. Ingen PR
    Av j0han i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 14:56