Läs om våra tjänster

SEO-forum.se har sålts, viktig info
Resultat 1 till 2 av 2

Dynamisk eller statisk webbplats för bäst SEO?

badtastes avatar
    badtaste badtaste är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    maj 2018
    Hej. Jag är fortfarande färsk inom SEO och behöver lite vägledning. Har letat runt på nätet efter svar men inte hittat något som gör det tydligt för mig.

Jag håller på att bygga en webbshop. Funderar över om jag ska ha flera filer/sidor ex. klänningar.php, tröjor.php, byxor.php, skjortor.php, toppar.php, jackor.php m.m m.m. Det är en hel del kategorier så det blir en hel del filer, men det är inga problem om det gynnar mig mer.

Andra alternativet är om jag ska ha endast en fil som generar alla sidor.

Jag kommer hämta information från databasen oavsett upplägg.

Nu kan det börja bli krångligt men försök häng med. Det här är min lekmannateori och jag har egentligen ingen aning...

Känns proffsigare att generera alla sidor genom endast en fil, men med detta upplägget så oroar jag mig över hur Google skapar separata länkar på sin sökmotor till alla mina 15-25 kategorisidor då jag endast lägger upp en fil.
    Låt oss säga att en besökare går in på hemsidan och klickar på ex. "Klänningar". Det skickas då en GET och besökaren får fram alla klänningar på sidan från databasen. Vad händer med sidan sen när besökaren lämnat. Försvinner den då? Det finns ju inte någon fil för den specifika kategorien eller hur funkar det egentligen. Känns därför tyngre att skapa en specifik fil för varje kategori så att google har något att ta på? Haha, jag har ingen aning jag bara spekulerar...

Men det vore gött om någon hade lust att leda mig rätt här. Jag är öppen för båda alternativen, den som gynnar sidan bäst SEO och alla kategorisidor måste ju finnas på sökmotorerna.

Mvh

seblils avatar
    seblil seblil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2015
    Hej!

Om du nu ska bygga din webbshop från grunden antar jag att du använder dig av ett PHP-ramverk? Alternativet att generera alla sidor från en fil låter hemmasnickrat, och jag ser inte vitsen med det. Angående din rubrik så kommer din webbplats dock att vara per definition dynamisk oavsett vilket upplägg du väljer, så länge du (som du skriver) kommer att hämta informationen från en databas. En statisk webbplats använder sig inte av någon databas utan består i princip bara av HTML, CSS och bilder, och är därför inte att tänka på när du bygger en webbshop.

Personligen tycker jag det känns proffsigare att bygga shoppen med hjälp av ett ramverk, förslagsvis Laravel, än att generera sidorna genom en enskild fil. Jag vet inte riktigt ur din tilltänkta lösning ser ut, men det låter ju inte som att det lagras fler än en fil på servern? Om du testar lokalt, vad händer om du knappar in en länk till någon av undersidorna som du länkar till från startsidan? Om länken inte fungerar är det förstås ett problem.

Kontrollera som sagt huruvida din lösning fungerar i praktiken om man som besökare går direkt till en produkt- eller kategorisida. Fungerar det, bör du kunna använda den lösningen. Jag hade dock valt det mer konventionella sättet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. vad är bäst? ompekning eller innehåll + inlänkning
    Av jtbear i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-20, 15:14
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 10:07
  3. Sociala signaler, skada eller nytta för en webbplats?
    Av Urban G i forum Sociala medier
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 11:42
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 16:31
  5. Nyckelord som mappnamn eller som url - vad är bäst?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 22:27