Resultat 1 till 8 av 8

Social bookmarking och SEO

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Under lite nyckelordsresearch så dök jots.com upp i SERPsen om och om igen. Det verkar som om [EDIT] använder Jots och andra webbplatser för "Social bookmarking" för att skapa inlänkar åt sina kunder.

    Jots.com har PR6 och addade länkar placeras på framsidan, den verkar inte vara så väldigt använd och en länk ligger åtmintonde ett dygn på framsidan.

    Iallfall, kolla in:

    http ://www.jots.com/users/nirandone
    http ://www.backflip.com/members/nirandone/13811347
    http ://www.wists.com/Nirandone/

    ..för exempel på hur "Nirandone" länkar till massa [EDIT]-kunder.

    Vad säger ni om detta? Spamming? Eller smart länkbygge?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-03-09 klockan 19:30.

  2. #2
    vajperos avatar
    vajpero vajpero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    19
    Jag tycker inte det är något fel i det alls, så länge man bara använder en användare för hela social bookmarking-stuket är till för att folk ska se populära länkar. Blir de inte populära så sjunker de bara undan och ingen stör sig av det hela. Del.icio.us bli spammat dagligen av SEO:er men inte faller standarden för det, för folk håller uppe kvallitén genom att skicka bra saker. Finns dock bookmarksidor som ingen använder som är förstörda av SEO:er ...

  3. #3
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Skillnaden mellan SB-siter och icke-modererade kataloger är ju obefintlig. Oavsett vad det rör sig om så tycker jag att det är upp till den enskilde ägaren/administratören att sätta regler för vad som är acceptabel respektive oacceptabel användning. Det kan säkert vara väldigt svårt för administratören att göra skillnad mellan bokmärken och bokmärken, men det är ju inte svårt att förstöra det roliga lite genom t.ex. rel=nofollow på samtliga utgående länkar.

    Huruvida det är spam eller smart länkbygge är, som i så många andra fall inom SEO-världen, subjektivt. Generellt så tror jag att effekten av denna metod är överskattad.

  4. #4
    vajperos avatar
    vajpero vajpero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    19
    Den erfarenheten jag har av det hela är att det blir ett antal backlinks och på inte speciellt utsatta ord ger det effekt.

    Något som inte skulle förvåna om det kom hos Yahoo, är resultat baserade på My Yahoo och Del.icio.us. Är en sida populär där, så är den nyckelordsmärkt samt att man vet att innehållet uppskattas. Vi får se hur länge det dröjer...

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Tänkte höra om ni har några fler alternativ till Jots där man kan skicka in länkar för en sökmotorsvänlig listning i form av SB som jots.

    Helst till svenska marknaden, men även utländska tips tas emot.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  6. #6
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50

  7. #7
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Egentligen är det väl lika fult att spamma den här typen av sidor/tjänster, som att spamma forum och gästböcker.

    Jag är däremot inte bättre själv. Jag postar mina länkar på sidor med social bookmarking. Skillnaden är enligt mig att små gästböcker och forum för det mesta inte vet hur de ska försvara sig mot spam. Det här är däremot professionella tjänster och vill de inte ha min länk så behöver de bara lägga dit nofollow på länkar som postas på sidan.

    Ännu bättre vore det om Google kunde nedvärdera den här typen av länkar ordentligt. Jag har sett många sidor nå topplaceringar med enbart spam i gästböcker, forum och social bookmarkings. De första två håller jag mig däremot borta ifrån.

    Varför spammar SEOáre del.icio.us förresten? Det ligger ju nofollow på samtliga länkar där. Till och med interna länkar har nofollow… Är det så att msn, yahoo, altavista, mfl ignorerar den taggen?

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Alla stora ignorerar länkar med nofollow. Yahoo äger del.icio.us.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Social networking
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 08:50