Resultat 1 till 19 av 19

Ny shop och ett tack till er alla

  1. #1
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    Vill tackar alla som hjälpte mig i min förra tråd jag skapade om optimering för frames, där jag diskuterade Aleksika och Jetshop.

    Jag valde till slut att avsluta Jetshops dåliga shop med alla begränsningar.
    Valet föll till sisst på en OSC lösning som ni alla rekomenderade.
    www.e-mind.se fick i uppdrag att bygga en ny shop som är optimerad och klar.

    Så nu skulle jag behöva lite tips på om det är något som saknas eller jag bör göra på min sajt www. zooplanet.se
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-01-26 klockan 22:39.

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Kul att nu fått rätt på det nu. Kolla så att du slagit på funktionen som förhindrar robotar från att starta sessions-id.
    Sätt alltså "Prevent Spider Sessions" till "true" under konfiguration -> sessions

    Lycka till!

  3. #3
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    Tack för tipset jag kollade den biten men den var redan fixad

    Vad menar du med att du inte vill sen den länkad här?
    Senast redigerat av Bmwpower den 2007-01-26 klockan 22:15.

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Två länkar fick du med i det där korta inlägget... Du måste väl förstå att hela forumet kommer att uppleva inlägget som spam, oavsett om det är uppriktigt eller inte.

    Snygg shop, men jag skulle ändå föredra att inte behöva se den länkad här

  5. #5
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    En liten fråga hur kan du veta vad andra forumsmedlemar tycker??
    Jag kan inte påstå att det är spam jag tycker att man bör referer åtminstone till sidan man frågar efter tips på elller ska dom som svara på frågorna gissa sig till shopens utsende
    Sedan valde jag att ange dom som gjort sidans adress för att kasnke få veta om någon har erfarenhet av dom

    Varför ska inte sidan länkas?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker Zooplanet rent visuellt ser fin ut!

    Nyckelorden kan jag inte kommentera kring men i övrigt ser det ju ganska vettigt ut hoppas jag. För vi körde nära nog samma koncept som du när det kommer till URL:er för vår plattform för kataloger (katalogen.nyfikenvital.org).

    Men en länksida med relevanta utlänkar tror jag du vinner på. Kör en mix. Några sajter som du tycker är bra och som rankar högt. Och några länkbyten.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En liten fråga hur kan du veta vad andra forumsmedlemar tycker??
    Jag kan inte påstå att det är spam jag tycker att man bör referer åtminstone till sidan man frågar efter tips på elller ska dom som svara på frågorna gissa sig till shopens utsende
    Sedan valde jag att ange dom som gjort sidans adress för att kasnke få veta om någon har erfarenhet av dom

    Varför ska inte sidan länkas?
    Andra medlemmar kan möjligtvis se det som spam i och med att det finns en regel som säger att man inte ska posta länkar till sina egna webbplatser när man ber om hjälp. Helst av allt ska man hålla det på en nivå där man kan fråga konkreta frågor och få konkreta svar, och istället använda beskrivande exempel när man vill förklara vad det är man vill ha hjälp med.

    Jag har modererat ditt första inlägg och tagit bort länkningen.

    Sedan försår jag att det är lätt att det slinker in en länk i och med att forumprogramvaran automatiskt lägger in dem om man skriver in något som liknar en URL. Tips: Lägg in ett mellanslag mellan www. och zooplanet.se så blir det ingen automatisk länk. Alltså www. zooplanet.se.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med i Bernts bedömning och Gustavs kommentar. I de fall man refererar till ett inlägg eller en artikel man har producerat som har relavans till vad forumet handlar om är det befogat. Men visst det finns en del som kanske kan töjer lite på gränserna där.
    Dessutom finns det ingen nofollow i forumet så om det inte hålls hårt på det här så kommer varje inlägg bestå av länkar i fortsättningen.
    Men skall inte den andra url:en avlänkas också?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    "Akvaristik" är det ett tydligt begrepp bland intresserade? Känns lite nördigt och vi nördar är ju inte många. Men jag och nyckelord

    Men det är klart att det kanske är en väldigt nördig hobby.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Skönt att du äntligen bytte! Försökte ju hjälpa dig lite (bland annat med sitemap) men det är hopplöst med frames. Tyvärr är alldeles för många webbutiker i frames idag.

    Lycka till i framtiden.

  11. #11
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Gör som whyld säger och fixa länkarna. Det första jag reagerar på ur SEO syfte är urler med sessions id: vaexter-c-4.html?osCsid=3a6a6236b952343b21dfeaeeb6f9447b

    Om sökmotorerna hinner indexera dessa ligger du inte bra till, det kommer nämligen skapa 'duplicate content' då alla sidor kommer anses vara unika.

    Designen är bättre än den förra.

    Sen är jag väldigt negativ mot osC som lösning av många anledningar, men det hör inte hemma i denna tråden.

  12. #12
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    Tack för tipsen.
    Ska försöka få det fixat omgående.
    Kom gärna med fler förslag på vad som är eller kan vara dåligt,

  13. #13
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    Glömmde fråga är inte varje sida unik ??
    Är det inte bra att varje sida är unik??

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tja, det är jag som har haft hand om den tekniska biten med shoppen. Har lagt ner ganska mycket arbete på just sökmotoroptimeringen, vilket bland annat inkluderar länkstruktur och unika titlar och meta tags på alla produkter.

    Gör som whyld säger och fixa länkarna. Det första jag reagerar på ur SEO syfte är urler med sessions id: vaexter-c-4.html?osCsid=3a6a6236b952343b21dfeaeeb6f9447b

    Om sökmotorerna hinner indexera dessa ligger du inte bra till, det kommer nämligen skapa 'duplicate content' då alla sidor kommer anses vara unika.
    Ingen fara. Sessioner skapas inte ens för sökmotorerna. Sessionsid:et visas alltså bara för användaren, och detta en enda gång, om du klickar på en länk så försvinner det därefter. Har satt upp det på att göra listan, att få bort sessionsid:et helt även för användare. Dock så kör jag och många andra samma lösning för att skriva om urlerna och det har inte varit något problem innan.

    Ditt resonemang med unika sidor och 'duplicate content' hänger jag inte med på så det får du utveckla.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Lite mer text om de olika produkterna är jag övertygad om att Google gillar.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Kocken
    Lite mer text om de olika produkterna är jag övertygad om att Google gillar.
    Det tror jag också på. Och att där dessutom länka in några relevanta produkter så att du får korslänkningen och inte ligger uteslutande hierarkiskt.

  17. #17
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    jag fick tipset att döpa kategorierna mer relevant än vadjg hade det tidigare du hade jag ex. pum men idag heter den akvariepump.
    Kan tänka mig att googel gilla det men det ser inte så trevligt ut för en kund där alla kategorier börja på akvarie typ akaviepump,akvarieinredning etc.
    Är dettta det bästa sättet eller är det inte relevenat för googel vad kategorierna heter

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bmwpower
    jag fick tipset att döpa kategorierna mer relevant än vadjg hade det tidigare du hade jag ex. pum men idag heter den akvariepump.
    Kan tänka mig att googel gilla det men det ser inte så trevligt ut för en kund där alla kategorier börja på akvarie typ akaviepump,akvarieinredning etc.
    Är dettta det bästa sättet eller är det inte relevenat för googel vad kategorierna heter
    Jag tror du har gjort helt rätt nu. Jag tror också att det är värt att kontrollera kategorierna noggrant för att se att de är korrekta och relevant överstämmer med folk söker på.

  19. #19
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Var det inte e-mind som gjorde butiken?

    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Ditt resonemang med unika sidor och 'duplicate content' hänger jag inte med på så det får du utveckla.
    Vad jag menade med att det blir duplicate content om sökmotorn skulle hinna indexera dessa två länkar:

    vaexter-c-4.html?osCsid=4c5a1bb31b3d1f3177980dba0209b077

    och

    vaexter-c-4.html?osCsid=3a6a6236b952343b21dfeaeeb6f9447b

    Som du ser är det olika sessionsid och betraktas som två olika sidor hos en sökmotor, men själva sidan i sig har samma innehåll.

    Men om du nu vet helt säkert att den inte skapas för spindeln och bara en riktig besökare, så är det väl kanske inte mycket att oroa sig för.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Mina idéer för krokar till länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 10:25
  4. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57