Resultat 1 till 22 av 22

Vad avgör placeringen för sökning på två ord men ej exakt fras?

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej,

    Detta är mitt första inlägg här, så var snälla. Jag har en site där startsidan har PR4. En undersida som jag vill optimera, har PR3. Jag kallar för formens skull orden för "xxx" och "yyy".

    Html-sidan heter "xxx_yyy.html"

    Jag har försökt optimera denna sidan för "xxx yyy", vilket återges exakt i titeln. Därefter innehåller h1 -rubriken "xxx till yyy" vilket även förekommer i texten ett antal gånger, inte överdrivet men frekvent. En alt-bildtext innhåller också exakt frasen jag vill optimera för.

    När jag nu söker på Google på "xxx yyy" så kommer min sida inte alls med på denna fras. Andra sidor som dels har lägre eller ingen PR kommer före och där orden "xxx" och "yyy" inte ens ligger i tät följd utan flera ord eller meningar ifrån varandra.

    Finns det några bra teorier om hur Google algoritm resonerar här? PR ska ju raknas högt, men tydigen inte avgörande här. Hur nära orden ligger borde vara relevant, samt deras frekvens - men det stämmer ju inte här heller. Jag är inte bannad från google då sidan dyker upp om jag söker på en längre exakt fras.

    Sidan är förvissa ganska ny, bara några månader, men andra lika gamla sidor på samma domän rankar utmärkt på exempelvis två andra ord.

    Tacksam för några kunniga synpunkter här. Missar jag någon annan aspekt förutom domänens ålder? Övriga sidor på domänen som länkar till och länkas från denna sida handlar om samma ämne, om ej med samma fokus.

    Om det är lämpligt att nämnde exakt de fraser jag försöker optimera för så publicerar jag dem gärna åt er här.

    Hälsningar,

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Hej

    Bocka av detta från din Checklista

    1. Kolla att sidan är indexerad och spidrad av sökmotorn
    2. Kolla att domänen inte är sanboxad
    3. Länka till den aktuella undersidan med länktexten "xxx yyy" såväl internt som externt
    4. Lägg en intern länk på undersidan med texten "xxx yyy" som pekar till xxx-yyy.html, dvs tillbaka till samma sida.


    Detta är en snabb nybörjarcheck. Observera att den sista punkten inte är helt nödvändig, men det har visats sig hjälpa för mig.

    Om du redan har fixat dessa, så krävs det kanske mer sostifikerade metoder eller nogrannare info från dig.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Håller med om allt som Jack har sagt, men skulle vilja tillägga att det vore betydligt bättre om du kallade sin sida xxx-yyy.html istället. Google tolkar bindestrecket (-) som ett skiljetecken, men understrecket (_) som en bokstav.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    99% säker på att du ligger i sandlådan.

    Många rekommenderar: "Glöm Google det första halvåret."

    Ligger det bättre på Yahoo och MSN?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Tack för feedback. Det mesta på Paul nämner är jag medveten om och har checkat av. Ska dock absolut följa rådet med "-" kontra "_", tack!

    Jim, tack för ditt svar - och tack för ett bra forum. Om jag får träff på andra exakta termer på denna sida som jag nämner ovan, betyder det ändå att jag kan ligga i sandlådan?

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Just det faktum att sajten hittas på andra termer, som du inte har optimerat för, är faktiskt ett stensäkert tecken på att sandlådeeffekten har slagit till på din sajt.

  7. #7
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej,

    Det där förstår man ju inte rakt av. :-)
    Den sandboxar sidan för några kombinationer av ord men inte andra? Har du lust att utveckla det eller finns information att läsa någon annanstans?

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Ingen förstår sig ju ordentligt på sandbox-effekten, och min erfaranhet av den sträcker sig bara till två sajter.

    Dessa båda är väldigt hårt optimerade runt några olika nyckelordsfraser och båda uppvisar samma symptom.

    Vi låtsas att nyckeordsfrasen är vita liljor (vilket verligen bara är ett exempel taget ur luften) och att jag verkligen har gjort allt för att optimera för den. Tro mig. Allt. Inklusive att skaffa mängder av inkommande länkar där just orden [vita liljor] är länktext.

    Sajten seglar genast upp i sökresultaten. Spöar skiten ur alla de andra 100 000 sidorna i ämnet helt enkelt och ligger till synes säkert parkerad som etta eller tvåa. Fler länkar tillkommer, flera av dem alldeles naturliga men åtskilliga intjatade eller köpta.

    Allt är lugnt och fint och den mest intensiva fasen i utvecklandet av sajten avtar. Kunden tar över och gör inga som helst ändringar av innehållet under några månader. Plötsligt är sajten helt borta från Google när man söker efter [vita liljor]. Desperationen inträder, men sajten har plötsligen halkat ner till 284:e plats och sjunker undan för undan lägre och lägre i resultaten.

    Däremot så finns det nyare sidor som mer allmänt hanldar om ljusa blommor, blomsterförsäljare, begravningsentreprenörer och begravningsarrengemang. Dessa börjar istället att visas högt och bra hos Google, trots att inga som helst åtgärder har gjorts för att de ska det. Det råkar bara vara så att dessa ord finns med i texter och rubriker på olika sidor på sajten.

    Det, är den grymma sandbox-effekten.

    Läs mer om den på:
    http://www.seo-forum.se/palitlighet/...hlight=sandbox

  9. #9
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej,

    Det verkar som om ni har rätt, förståss.
    Jag provade denna metod och mycket riktigt så hamnar jag 8 i SERP'n med filterhacket men helt bortskuffad med vanlig sökning!

    Ligger för övrigt 1:a på MSN för den aktuella frasen.
    Senast redigerat av Björn Lilja den 2006-03-08 klockan 18:16.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, sandlådan.

    Har inte sett det verktyget innan, mycket intressant!

    Tack.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    För att avrunda det hela...när kan jag förvänta mig att få leka med de stora barnen igen?

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det kan ta väldigt olika tid. Den sajt som jag driver som drabbades tog sig ur efter fem månader. Det kan dock ta längre tid beroende på ämnesområdet.

    Utnyttja den tiden till att fortsätta att tillföra innehåll. Gör inga jättelika förändringar, men arbeta med innehållet och gör den till den bästa sajten inom sittt område.

    Undvik stora länkkampanjer, men fortsätt att marknadsföra sajten genom att prata om den, skriva om den och tipsa om den. Det kommer att ge nya naturliga länkar, och när du till slut släpps ut till de stora grabbarna ska du se att din position kommer att ha förbättrats jämfört med vad du har i stoppordsfiltersökningen ovan.

  13. #13
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    2,5 månader tod det för den senaste sajten som kom ur sandboxen. Dock har jag bara stoppat in sitewide links från mina andra domäner och inte genomfört någon extern länkstrategikampanj. Detta blir nästa steg, och sidan kan då få ett "återfall" vilket har hänt mig när jag startat "andra vågen" av länkbygge på andra domäner.

    Tänker du långsiktigt och fortsätter att så frön, så är det inga problem att vänta ut google, för om du sköter dina kort rätt så har du säkert top positioner i MSN och Yahoo redan.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  14. #14
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Hej!

    Ja, vad är detta för verktyg??
    Har inte hört talas om certain filters innan.

    /Jonas
    www.creo.se

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, vad är detta för verktyg??
    Har inte hört talas om certain filters innan.
    Inte jag heller.

    Jag checkade ett antal domäner och jag fick bekräftat av det verktyget att en domän låg i ett filter (straffilter eller något ... ) rank #1 utan filter och rank 500 eller något med filter. Tittade även på en sida som jag visste fanns i något filter och det stämmde det med.

    Jag har dock inte läst forumtrådarna som finns länkat till på sidan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    OK. Så alternativet "Regular Search" lägger till parametern fil med ett antal stoppord:
    fil=+at+a+for+the+in+with+on+to+by+as+

    Withough Filters upprepar sökordet och bäddar in det tillsammans med samma stoppord:
    seo-forum at a for the in with on to by as seo-forum at a for the in with on to by as seo-forum at a for the in with on to by as seo-forum at a for the in with on to by as

  17. #17
    the-million-dollar-mans avatar
    the-million-dollar-man the-million-dollar-man är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Thailand
    Inlägg
    62
    är det ett faktum det här med "-" och "_" jag vet att pa DP sa pratar man om det dagarna i anda
    Trevliga Thai Tjejer Säljer detta script 500 kr

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Visst är det så i Sverige att om man registrerar för tidigt i Sunet åker man in i sandlådan medan skräplänkar fungerar bra?
    Skulle säkert vara exakt samma sak med DMOZ om de inte trots en av de mest bemannade katalogerna i Sverige inte klarar av att hantera sitt arbete på en vettig tid.
    Annars skulle man gärna tro att det är tvärtom.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-09 klockan 14:29.

  19. #19
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Visst är det så i Sverige att om man registrerar för tidigt i Sunet åker man in i sandlådan medan skräplänkar fungerar bra?
    Var har du belägg för detta? Jag har inte sett några indikationer på det du beskriver. Vore roligt med lite forskning kring ämnet.

  20. #20
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, jag läste det där inlägget och blev väldigt konfunderad. Ska man inte registrera sig i Sunet förrän sajten blivit nåt år gammal, ja då har Google problem.

    För inte ens Google kan väl resonera att det är en skitsida bara för att man kommer med i Sunet tidigt? Borde ju bevisa att sidan är bra istället!

  21. #21
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det är tvärtom. Sidan är "för bra" om den kommer med i Sunet. Sandllåderisk alltså.

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Så skulle t.ex. N24 eller Dina Pengar ha hamnat i sandlådan strax efter att de lanserats, bara för att de samtidigt registrerade sig i Sunet?

    Låter otroligt. För så svårt är det ju inte att hamna i Sunet, om man har en seriös sajt som inte är byggd för Adsense-annonser...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)