Resultat 1 till 19 av 19

IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Rent SEO-mässigt vad finns det för skillnad på dessa länkar?:

    <a href="http://www.domän.se">ankarord</a>
    <a href="http://www.xn--domn-noa.se">ankarord</a>

    Är det samma?

    Jag har börjat tillverka lite sajter på IDN-domäner och jag vet att till exempel link-vault inte klarar åäö. phpLD verkar inte heller klara det ("servern kunde inte kontaktas") med tanke på kataloginskick.

    Med andra ord, hur går man tillväga med länkbygge till IDN-domäner?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Rent allmänt när det kommer till min erfarenhet av mjukvaror verkar alternativ II mer safe än alternativt ett precis som du har noterat. Flera av Googles applikationer, t.ex. Analytics, klarar bara av alternativ II.

    Notera en besläktad defekt i Wordpress. Hade sedan tidigare taggen Ödla och ville göra taggen Odla. Odla angavs helt korrekt i gränssnittet men mappades sedan om till Ödla i postningen. Orsaken är ju att Wordpress i taggarna översätter Ödla till Odla, men att Odla får Ödla som description. Fick skapa taggen odling istället.

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Rent SEO-mässigt vad finns det för skillnad på dessa länkar?:

    <a href="http://www.domän.se">ankarord</a>
    <a href="http://www.xn--domn-noa.se">ankarord</a>

    Är det samma?

    Jag har börjat tillverka lite sajter på IDN-domäner och jag vet att till exempel link-vault inte klarar åäö. phpLD verkar inte heller klara det ("servern kunde inte kontaktas") med tanke på kataloginskick.

    Med andra ord, hur går man tillväga med länkbygge till IDN-domäner?
    Det jag upplevt med mina (samt ytterligare några andra) IDN-domäner är att de fått olika PR på xn-adressen och åäö-adressen.
    Det enda jag kan se som påverkat detta är att jag varit tvungen att använda xn-adressen på vissa ställen och kunnat använda åäö-adressen på andra ställen.
    Så min nuvarande slutsats är att dessa adresser inte tolkas som samma adress, då det påverkar PageRank iallafall.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Det jag upplevt med mina (samt ytterligare några andra) IDN-domäner är att de fått olika PR på xn-adressen och åäö-adressen.
    Det enda jag kan se som påverkat detta är att jag varit tvungen att använda xn-adressen på vissa ställen och kunnat använda åäö-adressen på andra ställen.
    Så min nuvarande slutsats är att dessa adresser inte tolkas som samma adress, då det påverkar PageRank iallafall.
    Jag har funderat en del på det där. Eller snarare Googles problem med att skilja mellan apa.com och www. apa.com (ex. taget ur luften).

    En del andra saker som jag har noterat bl.a. i samband med länkspam till webbutiker som säljer läkemedel på nätet, har givit mig slutsatsen att Google har en komponent som tittar på innehåll och en komponent som analyserar in- och utlänkar (komponent 2).

    Komponent 2 spindlar mycket oftare. Hence att en sajt som tagit bort spam för t.ex. tramadol, d.v.s. inte längre innehåller något alls om tramadol, faktiskt därför kan gå upp på det. De icke-betrodda länkarna till länkfarmarna om tramadol försvinner liksom innehållet. Men Google har inte beräknat om SERP:en avseende förändringen av innehållet än vilket sker mer sällan.

    Jag tror mycket av problemen har att göra med att Google försöker låta komponent 2 men sin antagligen enklare analys få göra så mycket beslut som är möjligt. Den lär ju optimeringsmässigt vara väldigt effektiv. Analys av innehåll är ju mer krävande.

    Lite OTP men jag tror det är här som problemet ligger. Komponent 2 har inte så mycket intelligens men helt klart att Google arbetar mot att föra ut mer logik till den och just det här lär väl vara prioriterat. Men det kanske kostar en hel del i prestanda?

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Det jag upplevt med mina (samt ytterligare några andra) IDN-domäner är att de fått olika PR på xn-adressen och åäö-adressen.
    Det enda jag kan se som påverkat detta är att jag varit tvungen att använda xn-adressen på vissa ställen och kunnat använda åäö-adressen på andra ställen.
    Så min nuvarande slutsats är att dessa adresser inte tolkas som samma adress, då det påverkar PageRank iallafall.
    En 301:a till den domänen som du föredrar domän.com eller xn-001-afsbs.com borde väl lösa problemet med olika PR på samma sätt som det löser http://www.domän.com och http://domän.com med att lägga all PR dit.
    Sen är det väl bara en tidsfråga innan google implementerar detta automatiskt. (om det inte redan är gjort)
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  6. #6
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    En 301:a till den domänen som du föredrar domän.com eller xn-001-afsbs.com borde väl lösa problemet med olika PR på samma sätt som det löser http://www.domän.com och http://domän.com med att lägga all PR dit.
    Sen är det väl bara en tidsfråga innan google implementerar detta automatiskt. (om det inte redan är gjort)

    Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men har för mig att jag testade detta med hjälp av .htaccess, men att detta inte klarade åäö. Men jag blir som sagt lite osäker nu om jag verkligen gjorde det, eller om jag bara tänkte att jag skulle göra en 301. Testar under dagen.

    Kan också vara att det i vissa webbläsare fortfarande inte funkar med åäö, och för att vara på den säkra sidan så vågade jag inte rdirecta till åäö-adressen då detta skulle leda till förlust av besökare.

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men har för mig att jag testade detta med hjälp av .htaccess, men att detta inte klarade åäö. Men jag blir som sagt lite osäker nu om jag verkligen gjorde det, eller om jag bara tänkte att jag skulle göra en 301. Testar under dagen.
    Kan ju faktiskt vara som du säger att Apache med sin .htacess inte klarar ÅÄÖ.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kan ju faktiskt vara som du säger att Apache med sin .htacess inte klarar ÅÄÖ.
    Jo, verkar vara så.

    Detta verkar vara lite knivigt. För att vara på den säkra sidan ska man nog köra alla länkar till http://www.xn--domn-noa.se eller?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Detta verkar vara lite knivigt. För att vara på den säkra sidan ska man nog köra alla länkar till http://www.xn--domn-noa.se eller?
    Så har jag gjort med mina domäner. Webbläsarna tolkar det som www.domän.se direkt ändå så besökarna ser bara den adressen.

    Jag har däremot inte gjort någon redirect mellan adresserna (ännu), och precis som whyld skriver får t.ex www.xn--fjordhst-5za.se PR4 medan www.fjordhäst.se fortfarande har PR0.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    och precis som whyld skriver får t.ex www.xn--fjordhst-5za.se PR4 medan www.fjordhäst.se fortfarande har PR0.
    Och vilket av värdena är det som syns i toolbaren, 0 eller 4?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Och vilket av värdena är det som syns i toolbaren, 0 eller 4?
    0 syns i toolbaren när jag nu kikar närmare på detta på min domän Köpa Däck (PR3 på ACE-kod och ingen PR på öä-varianten). Hm..

  12. #12
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Så har jag gjort med mina domäner. Webbläsarna tolkar det som www.domän.se direkt ändå så besökarna ser bara den adressen.

    Jag har däremot inte gjort någon redirect mellan adresserna (ännu), och precis som whyld skriver får t.ex www.xn--fjordhst-5za.se PR4 medan www.fjordhäst.se fortfarande har PR0.
    Kan först och främst säga att det här med idn är en riktig djungel av krabb. Det är väldigt många system som inte behandlar dem rätt, och drt kan vara allt mellan himmel och jord.

    Iaf, Peter, vilken adress har du använt som att ha på dina inlänkar? Själv har jag bara använt åäö-adressen och det har givit noll i pr på över 200 domäner, alla har inlänk från dag ett i oktober.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #13
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Och vilket av värdena är det som syns i toolbaren, 0 eller 4?
    0, eftersom webbläsarna redirectar till åäö alternativet.

    Iaf, Peter, vilken adress har du använt som att ha på dina inlänkar?
    Jag har _inte_ använt åäö adressen, utan länkat till xn--fjordhst-5za.se genomgående.

    Förmodligen för tidigt att säga om jag har gjort rätt eller inte. Att fjordhäst.se inte får någon toolbar PR alls känns dock inte bra.

    EDIT: Kollar jag PR nu så verkar fjordhäst.se ha PR4 på majoriteten av datacenters nu även om toolbar PR inte är uppdaterad ännu. Kanske håller det på att flyttas över?

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hmm, jag har nu kört alla länkar till ACE-kod-versionen.

    PR-värdet i toolbaren är iofs inget viktigt så länge som sidan rankar om det inte vore för en liten detalj - om man vill sälja annonser och göra länkbyten.

    Blir knepigt detta, man får väl övertyga annonsörerna att sidan egentligen har PR eller länka till något verktyg eller något.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Det går ju även att ange i Googles webmasterverktyg vilka url:er man anser är samma site.
    Finns det nån som provat IDN-domäner där?

    Sen säger de iofs att de bara tar det som "rekommendation" - rätt rejäl brasklapp

  16. #16
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Väcker liv i denna gamla tråd då jag undrar om jag borde använda vinterdäck.se eller vinterdack.se som domännamn?
    om jag kör med ä , hur länkar jag till den i så fall?

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns äldre trådar om IDN och lite nyare. Men vi kan ta den här då.
    Jag skulle om det är en affärskritisk webbplats köpa båda typerna av domänamn. Annars kommer någon annan ta den du inte köper.

    Annars så skulle jag använda IDN( ä-domänen). Jag har inte haft några problem att länka med å-ä-ö till exempelvis se, org-domäner. Vare sig i blogginlägg, från html-sidor eller i forum som detta.
    Om det ger en klar fördel i rankningen med IDN tror jag ingen har kunnat visa klart men det är definitivt ingen nackdel. Snarare mer positivt då domänen blir helt korrekt till vad den handlar om.
    Bara att titta på ord som exempelvis; kladd, klädd, fåra, fara, gott, gått, goda, göda, mfl.

  18. #18
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tack för svaret, sitter på båda domänerna ja inte just däcken vill använda idn för det ser bättre. Var mest orolig för just det där när folk länkar till den om man fortfarande måste använda skumma urler ----zr---xc-- osv...

  19. #19
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Länkadet spelar ingen roll, och mix av länkar till både IDN eller inte IDN spelar heller ingen roll. Wordpress ex skriver allt internt i "ACE" kod dvs den fula varianten. Har många IDN domäner som rankar 1a och jag tycker IDN varianten ger fördel mot ikke IDN.
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2012-03-03 klockan 21:24.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  2. LinkFromDomain: Se vilka domäner din domän länkar till
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 14:19
  3. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  4. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57