Resultat 1 till 19 av 19

Vilket SEOverktyg saknas?

  1. #1
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Det finns ju en väldans massa nyttiga SEOverktyg för att mäta allt möjligt. Om ett tag kan det bli så att jag får lite tid över och har då filat lite på att skapa något som verkligen kan vara användbart för alla sökmotoroptimerare.

    Vilka funktioner tycker ni saknas som ni skulle ha användning av?

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kolla antal utlänkar på en sajt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Antalet inlänkar med och utan nofollow.

  4. #4
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Kolla antal utlänkar på en sajt.
    Det låter inte så svårt, har nog redan en lösning på det tror jag. Finns det något liknande eller är det värt att sätta sig några timmar och knåpa ihop det?

  5. #5
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Antalet inlänkar med och utan nofollow.
    Finns det något sätt att få alla inlänkar både med och utan nofollow från googles index?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Kolla antal utlänkar på en sajt.
    SearchStatus, högerklick: Link Report
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Ett par till önskningar då:

    • Kontroll om utlänkar går till "bad neighborhood" i första eller andra led. En del av jobbet är nog att hitta/skapa en vettig och uppdaterad lista med sajter som är "bad".
    • Statistik för ord/ordpar/meningar på websida och sajt. Dels för att se vilka potentiella sökord andra sajter har dels för att se ifall man själv har luckor eller överarbetat.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    SearchStatus, högerklick: Link Report
    Nja, det är väll inte för hela webbplatsen?

    +en lista på utlänkarna.
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-02-02 klockan 12:33.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Möjlighet att ange en lista på webbplatser. Verktyget ska tala om webbplatsen har en länk från dessa.

  10. #10
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Möjlighet att ange en lista på webbplatser. Verktyget ska tala om webbplatsen har en länk från dessa.
    Bra funktion! Lägger en röst på den jag med.

  11. #11
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Möjlighet att ange en lista på webbplatser. Verktyget ska tala om webbplatsen har en länk från dessa.
    Nu skall vi se om jag har förstått detta rätt:

    Man skall alltså skriva ner ett visst antal domännamn t.ex. www. seo-forum .se och www. volvo .se och sedan sin "egna site". Då skall en bot crawla genom hela seo-forum och hela volvo för att leta igenom om det finns någon länk till sin "egna site" där?

    eller (det något enklare)

    Som ovan fast man anger www. volvo .se/index.html och www. seo-forum .se/andra-verktyg/1344-vilket-seoverktyg-saknas.html och kontrollerar om det finns länkar till sin "egna site" där?

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Betraktar jag en webbplats för t.ex. länkbyte vill jag enkelt kunna kontrollera om den har länkar till sig från vissa domäner t.ex. vissa kataloger.

  13. #13
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Betraktar jag en webbplats för t.ex. länkbyte vill jag enkelt kunna kontrollera om den har länkar till sig från vissa domäner t.ex. vissa kataloger.
    Hjälp mig här, hur skulle detta vara utformat - en indexering av en hel webbplats kan ju ta sin tid vilket skulle göra verktyget mycket slött. Skall man kolla om indexerade sidor på dessa domäner (t.ex. kataloger) länkar till "sidan" genom en länksökning på google (eller alltheweb)?

  14. #14
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Hjälp mig här, hur skulle detta vara utformat - en indexering av en hel webbplats kan ju ta sin tid vilket skulle göra verktyget mycket slött. Skall man kolla om indexerade sidor på dessa domäner (t.ex. kataloger) länkar till "sidan" genom en länksökning på google (eller alltheweb)?
    Bästa lösningen är nog om du indexerar och cachar regelbundet. Det Hans99 pratar om är nog att kunna testa regelmässigt ifall en sajt som erbjuder länkbyte är med i DMOZ, SUNET och kanske några specialkataloger. Alltså är det OK ifall indexeringen tar tid - bara man kan kolla en sajt snabbt mot ett cachat index. Hmmm. Låter som du har ett länkbete där ifall du har ett bra index.

    Sen kanske länksökning via sökmotor är "good enough". Alla viktigare webplatser lär vara indexerade.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det jag tänkte på var när man gör 1 - 1 byte så kanske man söker trust snarare än PR. T.ex. att man vill ansluta sig till vissa webbsajter: DMOZ, rosenbad.se m.fl. webbplatser.

    Vissa webblatser ger trust. Andra ger det inte. Praktiskt att se om en webblats är inlänkad från en sådan webblats via verktyget.

    Viktigast där är väl "Sunet" och dmoz.

  16. #16
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Lite OT men jag skrev ett litet script för ett tag sedan som nån gärna får vidareutveckla. Jag screen scrapar googles resultat för ett ord eller fras man väljer. I resultatet sorterar jag ut ord som förekommer ofta. Funkar rätt bra men förbättringar skulle behövas. Varsågod att prova här: http://jon.se/keyword-research-tool/
    (tar ganska lång tid att köra...)
    Vill nån ta över så pma så skickar jag över koden (asp).

    Resultatet om man anger "seo" blir:
    sökmotoroptimering
    seotävling
    svensk
    network
    vann
    största
    världens
    eastpoint
    första
    sveriges
    championship
    world
    internet
    marknadsföring
    webmaster
    wackå
    fredrik
    webbrådgivare
    encyklopedin
    fria
    wikipedia
    brunt
    nyanser
    fyra
    (seo)
    sökmotorpositionering
    tävling
    marketing
    sverige
    seobloggen
    sökmotorerna

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det jag tänkte på var när man gör 1 - 1 byte så kanske man söker trust snarare än PR. T.ex. att man vill ansluta sig till vissa webbsajter: DMOZ, rosenbad.se m.fl. webbplatser.

    Vissa webblatser ger trust. Andra ger det inte. Praktiskt att se om en webblats är inlänkad från en sådan webblats via verktyget.

    Viktigast där är väl "Sunet" och dmoz.
    Detta går förövrigt att lösa tekniskt tror jag genom att utnyttja Microsoft Live! Live! har en funktion att visa vilka utlänkar en webbplats har.

  18. #18
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Detta går förövrigt att lösa tekniskt tror jag genom att utnyttja Microsoft Live! Live! har en funktion att visa vilka utlänkar en webbplats har.
    Live!'s motsvarande funktion är inte helt täckande, den missar många länkar och kan därför inte vara till grund för ett vettigt verktyg...

    Alright,
    Jag har lekt lite den senaste dagen och gjort ett script som kontrollerar alla utlänkar på en site (dock klarar det inte av domäner med fler än 500-1500 undersidor (alla dynamiska inräknat). Jag har även kodat ihop ett som hittar placering på top 1000 på google.com. Jag kan även hitta om en sida finns med i dmoz eller inte (med bättre precision än Live.) men inte lyckats lösa det på sunet än.
    Jag har lite alla möjliga idéer och lösningar men om jag skall vara helt ärlig vet jag inte vad jag skall göra för något av det. Det känns ju meningslöst att göra ett verktyg som ingen använder.

    Någon som har idé om vad som skulle behövas?

  19. #19
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av jon
    Lite OT men jag skrev ett litet script för ett tag sedan som nån gärna får vidareutveckla. Jag screen scrapar googles resultat för ett ord eller fras man väljer. I resultatet sorterar jag ut ord som förekommer ofta. Funkar rätt bra men förbättringar skulle behövas. Varsågod att prova här: http://jon.se/keyword-research-tool/
    (tar ganska lång tid att köra...)
    Vill nån ta över så pma så skickar jag över koden (asp).
    Får man göra på detta sätt enligt Googles regler?

    Har för mig att jag läst det någonstans.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)