Resultat 1 till 21 av 21

När kan man utge sig för att vara SEO-konsult?

  1. #1
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Eftersom det inte finns några certifikat eller utbildningar man kan gå för att "bevisa" att man behärksar SEO-uppdrag (vad jag vet, eller?) så vill jag ställa en väldigt öppen fråga till er (främst ni som är proffesionella SEO-konsulter idag):

    1. När kan man utge sig för att vara SEO-konsult?

    Med underfrågorna:

    2. Vad bör en SEO-konsult kunna?
    3. Vad bör en kund kunna förvänta sig av någon som utger sig för att vara SEO-konsult? (enligt dig)
    4. Vilka "redskap" bör en SEO-konsult vara väl förtrogen med?

    Och slutliga frågan, som jag ställer till mig själv, är:
    Kan jag kalla mig för SEO-konsult och faktiskt tala sanning? (ej för er att besvara men för mig att fundera över med hjälp av de svar ni ger på övriga frågor)

    Just eftersom det inte finns några "formella ramar" så tycker jag att en diskussion kring detta vore väldigt intressant.

    mvh / Håkan

  2. #2
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Man kan ju egentligen vara seo-konsult (läs seo-kunnig) och optimera en sajt rent seo-mässigt utan att kunna eller behöva lämna garantier om t ex topp-3-placeringar.

    Lyckas man t ex dra en sajt från sidan 10 i Google till sidan 2 genom seo-optimering av sajten plus lite inlänkning så har man ju gjort en förbättring genom att använda sina seo-kunskaper

    Men svaren på dina frågor ska bli intressanta att läsa när proffsen ger svar på tal

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Begreppet är väl så pass löst och "nytt" att det är upp till var och en att definiera det. För att kunna kalla sig konsult så bör man ju rimligen konsultera, och helst göra det så pass bra att det ger någon form av positiva resultat. Gör man det så anser jag att man kan kalla sig seo konsult. Men det lämnar frågan om man är en bra konsult obesvarad. I mina ögon så är "titeln" konsult inte speciellt "fin" på det viset. Det är lätt att kalla sig och vara konsult inom både det ena och det andra. Jag antar att ens seriositet och resultat måste tala för sig självt.

  4. #4
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    SEO-proffs som många här på forumet är, är egentligen en mer berättande titel, så länge den egentligen inte är självutnämnd, utan grundar sig på ens meriter.

  5. #5
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Bra poänger björn och seattlegrounge, men om vi bortser ifrån själva titeln (titlar säger ingenting egentligen enligt min erfarenhet) och istället funderar över kvalifikationerna. Vilka kvalifikationer bör någon som jobbar proffesionellt inom området kunna uppvisa? Det är mer det jag är ute efter...
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Begreppet är väl så pass löst och "nytt" att det är upp till var och en att definiera det.
    Att låta var och en definiera det gör det ju i praktiken omöjligt för kunder att veta vad det är de anlitar. Är det så bra?

  6. #6
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Just ordet konsult kommer av konsultera/konsultation som väl egentligen betyder rådfrågning. Oavsett område så kan man ju kalla sig konsult så fort man ger råd och tar betalt för det.

    Oavsett om det gäller SEO, idrott eller aktier så finns det många olika idéer och många som kallar sig konsulter eller proffs. Resultat är ju det som räknas och utifrån det får var och en dra slutsatser om man vill samarbeta med vederbörande eller inte...

    Hur mycket måste man kunna för att kalla sig bagare? Kock? Snickare?

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson
    Eftersom det inte finns några certifikat eller utbildningar man kan gå för att "bevisa" att man behärksar SEO-uppdrag (vad jag vet, eller?) så vill jag ställa en väldigt öppen fråga till er (främst ni som är proffesionella SEO-konsulter idag):

    1. När kan man utge sig för att vara SEO-konsult?

    Med underfrågorna:

    2. Vad bör en SEO-konsult kunna?
    3. Vad bör en kund kunna förvänta sig av någon som utger sig för att vara SEO-konsult? (enligt dig)
    4. Vilka "redskap" bör en SEO-konsult vara väl förtrogen med?

    Och slutliga frågan, som jag ställer till mig själv, är:
    Kan jag kalla mig för SEO-konsult och faktiskt tala sanning? (ej för er att besvara men för mig att fundera över med hjälp av de svar ni ger på övriga frågor)

    Just eftersom det inte finns några "formella ramar" så tycker jag att en diskussion kring detta vore väldigt intressant.

    mvh / Håkan
    1. När man har såpass god erfarenhet av SEO, både teoretisk och praktisk, att man verkligen vet vad man pratar om. Erfarenhet och faktiska meriter är viktigast.

    2. SEO

    3. Kunden och konsulten får självklart komma överrens om vad som är möjligt, hur det ska göras och varför. Resultat är det som kunderna vill ha och det är väl det konsulten ska inrikta sig på också...

    4. Google Webmaster tools. Ovtinfo.com (verktyg för att kolla antalet sökningar helt enkelt) och diverse andra redskap. Inte det viktigaste dock - har man ett vettigt huvud, bra fantasi och hyfsad SEO-kunskap så klarar man nog det galant ändå. Ett annat verktyg som nästan är det viktigaste idag är ett stabilt och brett sajtnätverk som man kan länka till kunderna ifrån. Det om något är viktigt.

    5. Det tror jag. Annars kan man alltid jobba för att bli det! Bygg upp ett sajtnäverk under ett par månader (kan man göra på fritiden..), läs läs läs läs massor teorier och guider om seo, kolla upp hur andra professionella sökmotoroptimerare gjort och överlag se till att suga in all information du bara kan! Öva dig med dina egna sajter att få upp dem i sökresultaten.. Så har vi alla börjat

    Thats my way.

  8. #8
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Sådana här frågeställningar finns som sagt i de flesta yrkesroller. Framförallt är det yrkesroller där det inte finns någon erkänd utbildning som leder fram till yrket som lider av detta.
    Detta leder alltid till kvalitetsbedömningsproblem.
    För att motverka dessa problem händer det ofta att de som utövar yrket startar en form av branschråd som diplomerar och certifierar yrkesutövarna och ger dem en kvalitetsstämpel som man kan använda i sin marknadsföring.
    Min erfarenhet är dock att denna form av diplom och certifiering har stora brister som leder till att även om man blir diplomerad eller certifierad så kan kvalitén inom dess gränser vara väldigt spridda.

    Ett exempel på ett sådant yrkesområde är massörer (är själv diplomerad massör).
    Kvaliteten på massör har en väldigt stor spännvidd.

    1. Massör: För att kalla dig massör behöver du egentligen bara kalla dig massör, läsa en nybörjar bok, och sedan börja massera. Det finns inga lagar eller hinder här, inte heller några kriterier för vad du bör kunna för at kalla dig massör.

    2. Diplomerad massör: För att bli en diplomerad massör behöver du gå en utbildning. Denna utbildning kan stäcka sig från en 1-dagarsutbildning till 1 år. Att vara diplomerad massör säger alltså inget om din kunskap. Vem som helst kan utfärda ett diplom åt dig. Ingen ställer krav på utbildarens kunskapskrav och inte heller på de kunskaper du ska ha för att få ett diplom.

    3. Certifierad massör: Inom svensk massage samarbetar några utbildningsanordnare som startat Branschrådet Svensk Massage. Detta branschråd har lagt fram ett par gemensamma riktlinjer och kunskapskrav och utifrån dessa certifierar man massörer. För att få kalla sig certifierad massör måste man uppfylla dessa kunskapskrav och klara ett par tester. Enbart godkända massörer får kalla sig certifierad samt använda sig av denna kvalitetsstämpeln i sin marknadsföring.

    Dock så är kunskapskraven, enligt mig, på väldigt låg nivå även när det gäller att bli certifierad massör.

    Sensmoralen av denna historia blir nog att vem som helst som vill kan utge sig för att vara SEO-konsult oavsett vidden på den kunskap man har i ämnet (visst måste man ha en del kunskap). Och även om det finns ett branschråd så skulle kvalitén inte kunna hållas på en viss nivå.
    Senast redigerat av whyld den 2007-02-18 klockan 01:22.

  9. #9
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Jim har även ett intressant inlägg på sin blogg om viktig SEO-kunskap.
    Läs även kommentarerna då där finns en del intressanta tillägg:
    SEO Professional? SEO subjects you should know

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jims lista är väldigt komplett och bra. Alla kunder är dock inte så krävande att all den kunskapen behöver användas (hur många kunder har både php och asp liksom ) men kan man de där grejerna, eller om man kan dem lite löst och har kontakter som kan hjälpa till, då borde det inte vara några som helst problem.

    Tillägg till verktyg man behöver hantera på min lista också: STATISTIK. Självklart. Viktigt att kunna använda och utnyttja statistik för SEO. Inte minst för att visa kunden.

  11. #11
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Jim har även ett intressant inlägg på sin blogg om viktig SEO-kunskap.
    Läs även kommentarerna då där finns en del intressanta tillägg:
    SEO Professional? SEO subjects you should know
    Som vanligt är det Jim som ger svar på tal Ett svar liknande den listan var just vad jag var ute efter.

    För övrigt måste jag säga att mina frågor har skapat en intressant och i mina ögon viktig diskussion som gärna får fortsätta. Sätt er in i ett kundperspektiv så förstår ni nog varför en definition kan ha sina poänger.

    För att ni som jobbar proffesionellt med detta och ska marknadsföra er på ett konkret och bra sätt så kräver det ju också att ni har denna definiton klar för er. Har jag en poäng eller?

  12. #12
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    En snabbcheck är väl: "Har jag kontroll över ett antal sajter med PR4+?".
    Du är inte automatiskt proffs för att du har det, men gör du det som ett SEO-proffs gör så är det väldigt märkligt om du inte har det.

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nja.. Jag tycker inte sajter med PR är särskilt viktigt. Däremot skulle jag nog vilja påstå att det krävs ett ganska stort sajtnätverk för att kunna kalla sig det. PageRank är nämligen inte så viktigt i sammanhanget, isåfall är det viktigare med att man har relevanta sidor till kundernas nisch.

    Men visst, jag förstår din tanke.

    Möjligheten och kunskapen om vart man kan få tag på länkar är helt klart ett av de viktigaste verktygen i SEO idag.

  14. #14
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Nja.. Jag tycker inte sajter med PR är särskilt viktigt..
    Korrekt. Bäst jag tar det ännu tydligare; toolbar PR i sig är irrelevant - men har man ett välskött nätverk kommer det få skaplig toolbar PR som bieffekt.

    Det var den förenklingen jag var ute efter. Att ett proffs bör ha haft ett välskött nätverk ett tag. Och enklaste sättet för "vemsomhelst" att se det är på toolbar PR.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Jim har även ett intressant inlägg på sin blogg om viktig SEO-kunskap.
    Läs även kommentarerna då där finns en del intressanta tillägg:
    SEO Professional? SEO subjects you should know
    Det verkar endast vara PHP som används i "back-end" för SEO-lösningar. Ser sällan att Classic ASP, ASP.NET, LotusNotes etc finns med. Det verkar som att "alla SEO:are" endast kan PHP, har väldigt lite förståelse för andra verktyg som inte använder PHP. Detta tror jag är en stor svaghet hos alla SEO:are. Många stora företag använder EpiServer (och liknande CMS-system) t ex som "back-end" lösning för Websiter, intra- och extra- nät. Många använder även Lotus Notes, om man har det som kommunikationslösning. Ser man då till mindre företag 5 - 50 anställda, så använder de oftast MS SmallBusinessServer där Exchange, IIS och MS SQL Server ingår "by default", och egen lina brukar även det vara standard.

    Då kunskapen om "andra tekniker" än PHP (WordPress CMS:er etc) verkar vara mycket begränsad undrar jag lite om ni övertalar kunderna att byta system? och varför? Det finns, eller går att fixa, lösningar som är minst lika bra i Classic ASP och ASP.NET ...

    Så, kontentan borde vara: "En SEO ska vara familjär i alla tekniker, så att de kan supporta det system/teknik som KUNDEN använder".


    cya,
    /PatrikB

  16. #16
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Det verkar som att "alla SEO:are" endast kan PHP, har väldigt lite förståelse för andra verktyg som inte använder PHP. Detta tror jag är en stor svaghet hos alla SEO:are.

    (...)

    Så, kontentan borde vara: "En SEO ska vara familjär i alla tekniker, så att de kan supporta det system/teknik som KUNDEN använder".
    Det är få som kan alla tekniker, men nog håller jag med dig. Vi SEO-företag/SEO-konsulter behöver anställa folk som kan den plattform som kunden använder, eller hyra in kunskap när behovet dyker upp.

    Själv kan jag i princip alla vanliga webbspråk som förekommer under Unix-miljön, men är något klenare på Windows-området. Ofta blir min roll då att agera kravställare mot kundens egen utvecklingsavdelning, så får dessa implementera SEO-förändringarna själva. Det är faktiskt en fungerande ordning och oftast smidigast för kunden också, som inte alltid vill ha in externa konsulter i sin CVS mm.

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Visst håller jag med. Många fler är bekanta med php än asp osv. Själv har jag erfarenheter av båda men kan inget av dem bra. Men visst kan jag vara en SEO-konsult för det?

    Onpage är viktigt, visst, men offpage är viktigast för att se resultat. Titlar, texter, strukturering av kod och rubriker kommer man ganska långt med när det gäller onpage...

    Offpage däremot. Där sätter ens kontaktnät och egna sajtnätverk gränserna för hur mycket man kan göra. Tycker därför att kontakter, sajtnätverk och sådant faktiskt är viktigare än onpage-optimeringen.

  18. #18
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Visst håller jag med. Många fler är bekanta med php än asp osv. Själv har jag erfarenheter av båda men kan inget av dem bra. Men visst kan jag vara en SEO-konsult för det?
    Ja, det viktiga för en konsult är ju inte att alltid själv behärska varje teknik, utan huvudsaken är att man ändå kan råda och i slutändan lösa de tekninska problemen, antingen med hjälp av anställda eller köpt hjälp. Att man köper tjänster när ens egen kompetens sätter gränser är mycket vanligt och inget man behöver dölja för kunden.
    I slutändan är det viktigaste att kunden får ett positivt resultat och är nöjd.
    Senast redigerat av whyld den 2007-02-19 klockan 09:47.

  19. #19
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jeppz. Link building är vad modern SEO handlar om och där behöver man inte kunna vare sig ASP eller PHP så länge man inte avser bygga länkfarm. :]

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Visst är det så, att ofta behövs varken PHP, ASP eller annat "back-end-programming" ...

    Lite tråkig utveckling, att det handlar om "linkbuilding", måste jag säga. Det innebär att den med störst och starkast resurser "vinner racet", inte den med mest relevant innehåll. Det är ju lite svårt att för en sökmotor att kontrollera OM det är naturliga länkar, eller om det handlar om "link building". Dock tror jag nog att efter ett tag, när de stora "byggarna" har byggt rejält mot flera olika kunder så kommer även sökmotorerna att se mönstren hur dessa resurser används, och på något vis kommer de att behöva ändra om sina algos för att passa de mindre bemedlade, men väl relevanta, siterna.

    cya,
    /PatrikB

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra tråd och mitt svar blir ju min artikel om detta som whyld länkade till.

    Nu var det dock ett ganska bra tag sedan jag själv utförde on-page optimering (gör bara länkbygge nyförtiden) men när det var saker där jag inte själv kunde (till exempel ASP) så hade jag kontakter som hjälpte mig.

    Det händer dock ibland att jag nuförtiden skriver guider om vad som bör korrigeras på en sajt för bättre on-page och då är det rätt lätt eftersom man bara tittar på källkoden.

    Företagen själv som kontaktar mig från USA brukar inte ha några problem alls med serverspråk och programmering, det kan de. Det de behöver är specifika länkbyggestrategier och råd osv och för att kunna leverera detta som en SEO-konsult så krävs det rätt bra med erfarenhet och att man kan leverera länkar som passar kunden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Titeltagg - ska de vara avgränsare?
    Av Simplify i forum Optimering
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 08:49
  2. Anlita en SEO konsult!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 20:01
  3. Kul att vara ombord!
    Av Niclas Strindell i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:26