Resultat 1 till 9 av 9

Varför inte www?

  1. #1
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Måste bara fråga. Varför använder inte endel www i länken?


  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Man ska köra antingen eller. Anledningen till att vissa inte gör det är helt enkelt för att det inte behövs längre, webbadresserna funkar ändå. Är en gammal "teknik" för webbadresser ...

    Själv använder jag det inte normalt helt enkelt för att jag aldrig slår in www. före en webbadress. Varför skulle jag göra det, liksom?

    Men det förstås. Många användare föredrar det fortfarande (vet inget bättre..) så ofta får man använda det ändå.

  3. #3
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Man ska köra antingen eller. Anledningen till att vissa inte gör det är helt enkelt för att det inte behövs längre, webbadresserna funkar ändå. Är en gammal "teknik" för webbadresser ...
    Jag vet att det är en gammal "teknik" och att det inte behövs. Att man ska göra konsekvent har jag också koll på


    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Själv använder jag det inte normalt helt enkelt för att jag aldrig slår in www. före en webbadress. Varför skulle jag göra det, liksom?
    Men det förstås. Många användare föredrar det fortfarande (vet inget bättre..) så ofta får man använda det ändå.
    Det var därför jag undrade. Jag tänker alltid www när jag tänker en webbadress. kanske för att jag är en 60-talist som upptäckte "the world wide web" på 90-talet
    Det är väl helt enkelt en informationsfråga då kanske?

    Jag trodde det fanns bättre ursäkter dock, som nåt hemligt superdupertrick som bara Seokonsulenter vet om

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    www-versionen är att rekommendera eftersom de naturliga länkar man får brukar alltid ha med www.

    Jag kör konsekvent med www-versionen och lägger in 301 på alla sajter jag köper/bygger.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    MEN.. rent SEO-mässigt är det inte längre så farligt att få inlänkar både till www -adressen och den utan www. Inte sedan det gick att själv bestämma i Google Webmaster Tools hur man ville att ens adress skulle visas i Google...

  6. #6
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av ThomasA
    Jag tänker alltid www när jag tänker en webbadress. kanske för att jag är en 60-talist som upptäckte "the world wide web" på 90-talet
    Det är väl helt enkelt en informationsfråga då kanske?
    Nog mest en DNS-fråga. Man sätter upp en underdomän till varje server.
    mail.domän till mailservern
    ftp.domän till ftp-servern
    www .domän till webservern
    ...

    Sen kan man då skicka "bara domänen" till nån server också.
    I mitten av 90-talet så var det bara nördar som satte DNS:en så,
    men idag brukar man som bekant peka den till www-servern också; även
    om det inte finns några som helst formella krav att göra det

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Och som det diskuterats om senaste tiden lite grann och som jag använt i över ett år nu.. Använder man firefox behöver man inte skriva ut någonting mer än själva namnet på sajten.. Resten sköter Google.

    T.ex. Vill jag in på Techcrunch räcker det med att jag skriver det i adressfältet för att jag ska komma dit :P ...

    Funkar dock inte med små sajter och så, man måste vara säker på att de är "först på sitt eget namn" så att säga..

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Instämmer med Jim. Detta är den, enligt min arfarenheter, bästa metoden. Oavsett om det rör sig om helt olika domännamn eller om det rör sig om olika subdomäner.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    www-versionen är att rekommendera eftersom de naturliga länkar man får brukar alltid ha med www.

    Jag kör konsekvent med www-versionen och lägger in 301 på alla sajter jag köper/bygger.

  9. #9
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    hmm... Jag är väl gammalmodig men jag använder väldigt tydligt www.framför och som Jim säger omdirigerar med 301 men för mig handlar det om att prata rent språk. htm finns inte utan html. www innan skiljer ju på om det är t.e.x ftp. D.v.s Vilket protokoll man använder i domänen. Så jag använder gärna grundläggande kommunikations språk på det språk som syftet ursprungligen var tänkt som.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. Dmoz world visar PR0
    Av Gustav i forum Kataloger
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 01:51
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Inte längre indexerad? adwords
    Av craj i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:09
  5. Trafik via sökord som inte förekommer på sidan
    Av Gustav i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 23:29