Resultat 1 till 8 av 8

Har Google blivit nogranna i sökningen.

  1. #1
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Jag märkte idag att man måste skriva sökorden precis.
    Tex om man söker på tandläkarmottagning och något namn på en tandläkare så kommer ju deras sida upp, men om man tar bort g i tandläkarmottagning och söker igen så kommer inte sidan upp. Märkligt det har väl funkat innan

  2. #2
    Da Bears avatar
    Da Bear Da Bear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    72
    Ja, det verkar så.
    "Det var bättre förr."

  3. #3
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Google fungerar precis som det alltid har gjort. Exakt. Skriver du "tanddläkarmottagnin" så säger Google: Menade du: tandläkarmottagning

    Du kan inte söka med wildcard i Google exemeplvis: tandl* som du kan i vissa interna sökmotorer. Google har inte denna typ av matchning.

    Jag har installerat och driftat en så kallad "Google mini" hos en del kunder. En dator med Google´s sökmotor i. Där kan det skillja på en ändelse om dokumentet hittas eller inte. Det finns ju inte "miljarder" sidor att hitta på. Där blir det extra tydligt att Google inte söker på delar av ord. Söker man på match så hittar man inte ett dokument med ordet matchning. Till slut lärs sig dock Google vanliga felstavningar mm.

  4. #4
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det är väldigt få sökmotorer som söker på delar av ord. Det skulle helt enkelt bli orimligt många träffar.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Google har haft en funktion där de direkt givit sökresultat för "felstavade" ord för det "korrekta" sökordet. Vi har en tråd om det någonstans.

    Det är med andra mycket möjligt att Google givit sökresultat för "tandläkarmottagning" tidigare trots att du sökt på "tandläkarmottaning".

    Jag har inte brytt mig om att kontrollera om Google generellt ändrat detta, vilket är långt ifrån otroligt eftersom de flesta här var negativa till det, eller om det specifikt ändrat sig för "tandläkarmottaning".

  6. #6
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Nu vet jag google gillar inte tandläkaren

  7. #7
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Anders T
    Du kan inte söka med wildcard i Google exemeplvis: tandl* som du kan i vissa interna sökmotorer. Google har inte denna typ av matchning.
    Det är väl en sanning med modifikation?!?

    Se länkarna:
    http://www.google.com/support/bin/answer.py?answer=3178
    http://www.google.com/help/cheatsheet.html

  8. #8
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Det är skillnad på wildcard och wildcard.

    Ta sökordet tandläkarstol. Då kan du inte i Google skriva tandläkar* för att hitta tandläkare och/eller tandläkarstol.

    Här är mitt svar från "The Google Mini Team" som de så fint heter:
    "Searching on part of a word is also called "stemming" (because the part of the word is called a word stem). With apology, the Google Mini does not perform stemming."

    Titta man på länkarna du skickade så står det tydligt:
    Currently, Google doesn't support searches in which an asterisk indicates a fraction or extension of a word: [ flower * classes ] will not match "flowerful classes."

    FAST: längre ned står det att de använder steeming "lite som de tycker själva". Jag syftar på lemur-meningarna. Men användaren kan inte bestämma detta själv med en * på lämpligt ställe. Är du med på skillnaden?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02