Resultat 1 till 14 av 14

Vad vi tror påverkar Live! positivt

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sammanfattande av vad som diskuterats. Behöver ha en sammanställning av det här för jag tror Live! blir viktigare framöver.

    1. Korrekt URL
    Troligen viktigare med Live! än för Google.

    2. Relevanta 1-1 byten
    Live! verkar ha lättare för att se textrelevans och relevanta belönar 1 - 1 byten. Jag har tydligt sätt detta för artiklar. Men givetvis är det seriösa byten jag syftar på. Oseriösa byten vet jag inte om de har någon effekt .

    3. Flera artikelkomponenter
    Tabeller med relevant data, relevanta och korrekt beskrivna bilder, relevanta referenser, relevanta rubriker, avgränsande faktarutor o.s.v. Ju fler olika artikelkomponenter desto bättre.

    4. Meta beskrivning
    Flera menar att Live! tittar på meta-taggar.

    5. Inlänkar med trust
    Vilka sajter har Live! trust för? Google gillar ju t.ex. KTH, DMOZ m.m. Vad gillar Live! ?

    6. Trafik
    Microsoft har ju exceptionella möjligheter att följa trafik. Tittar på man på detta idag?

    7. Uppdateringsfrekvens
    Live! följer uppdateringsfrekvenser och det så tillvida att man tittar på om ny information tillkommer, nya referenser o.s.v.

    8. DNS-namn
    Filhm: Domännamnet har en stor betydelse i Live, det är min erfarenhet i alla fall. Jag klev rakt in på en femteplacering med en nyregistrerad sida (på sökordet digitalkamera) och ligger kvar där ännu. Sökordet markeras i domännamnet. Tittar du noga så ser du också att det sökta ordet också markeras i URLen i Live. Söker du till exempel på Städning så markeras staedning i Live. Utifrån detta så kan man konstatera att man också måste se till att omskriva de skandinaviska tecknen i sökvägarna eftersom detta tydligen påverkar resultatet.

    Neuronnät
    Tänk på att Live! är byggd kring ett neuronnät medan Google är regelbaserad. Det är en stor skillnad.

    Ett neuronnät förutsätter träningsdata och frågan är vad Microsoft använder som träningsdata. Det är en fråga som jag mycket gärna vill se teorier kring.

    Referenser
    MSN - En positiv dunk i ryggen

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    jag fattar mig inte på live.com alls.

    på sökordet grekland ligger jag
    etta i Yahoo.com
    5a i google.com
    3a + 5a i eniro.se

    men i live ligger jag på position 50 sida 5 alltså haha

    Hur 17 har dom tänkt till nu då...

    michael

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Här är vad jag tror:

    1. Sökordsdensitet viktigare.
    2. Ålder ej viktigt
    3. Kan ankartexten vara ännu viktigare än på google? eller kanske det är domännamnet i sig?

    Några gissningar tagna från mina sprida resultat.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Domännamnet har en stor betydelse i Live, det är min erfarenhet i alla fall. Jag klev rakt in på en femteplacering med en nyregistrerad sida (på sökordet digitalkamera) och ligger kvar där ännu. Sökordet markeras i domännamnet.

    Tittar du noga så ser du också att det sökta ordet också markeras i URLen i Live. Söker du till exempel på Städning så markeras staedning i Live. Utifrån detta så kan man konstatera att man också måste se till att omskriva de skandinaviska tecknen i sökvägarna eftersom detta tydligen påverkar resultatet.

    /Robban

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Lade till det.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    8. DNS-namn
    Filhm: Domännamnet har en stor betydelse i Live, det är min erfarenhet i alla fall. Jag klev rakt in på en femteplacering med en nyregistrerad sida (på sökordet digitalkamera) och ligger kvar där ännu. Sökordet markeras i domännamnet. Tittar du noga så ser du också att det sökta ordet också markeras i URLen i Live. Söker du till exempel på Städning så markeras staedning i Live. Utifrån detta så kan man konstatera att man också måste se till att omskriva de skandinaviska tecknen i sökvägarna eftersom detta tydligen påverkar resultatet.
    Nej man måste inte göra omskrivningar Live tolkar a och o som åäö också

    titta till exempel på ordet scoutkår plats 4-5
    http://search.live.com/results.aspx?...v-se&FORM=LVCP
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588

  8. #8
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Undrar ifall det finns någon inbördes värdering att t.ex. staedning värderas mer än stadning till exempel i URLen?

    Ifall man skulle skapa två sidor med namnen staedning.htm och stadning.htm med samma innehåll vilken hamnar först? kan man testa det eller finns det risk för duplicante content i samband med ett sådant test?

    /Robban

  9. #9
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Inte gjort någon djupanalys men de verkar absolut inte bry sig om sidans ålder iaf. Metataggar och sökords-densitet är två saker de verkar gilla.
    Vet inte om detta stämmer men 10 inlänkar med ankartexten "sökord" verkar vara bättre än 30 inlänkar med bara 5 st med sökordet i ankartexten. Lite kvalité framför kvantitet. Dock har jag läst på forumet att det kanske förhåller sig annorlunda...?
    Min slutsats är at den ibland är mycket lätt att ranka bra på men att den ibland kan vara lite lynning.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hur kan det vara sån otrolig skillnad på mitt sökord grekland i google och live?

    domänen eller sidan är inte ett år ännu..

    något proffs som har svar, tycker nog det är relaterat till tråden... ni kanske inte har tid.

    ha en bra dag

    Michael

  11. #11
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    -> Spagetti
    Kollade lite på din sida, borde du inte tagga upp brödtexten med <p> </p> en idé bara, så att standarderna följs, underlättar för sökmotorerna att värdera innehållet!

    /Robban
    Senast redigerat av Filhm den 2007-03-22 klockan 09:11.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kan hålla med dig i mångt och mycket hans99, som:

    1. Korrekt URL (Url Rewrite)

    3. Flera artikelkomponenter
    Här tror jag faktiskt det räcker med endast rätt avvägda h-taggar och p-taggar för att få till det bra.

    4. Meta beskrivning
    Ja, både keywords och description

    9. Korrekt title
    Titeln gärna samma i h1 och som url (UrlRewrite)

    Har jag bevis? Nja ... bevis och bevis.

    Kika denna sökning i MSN Live!. Kika in #4. Det optimerade sökordet finns INTE med i DNS-namnet, ej i urlen men väl i Title, meta beskrivningar, h1 och i p-taggen.

    Fortsätter vi med ett par andra specifika sökord så ser det ut så här.
    Kolla #1. Samma sak där. Sökfrasen i detta fall återfinns i Title, urlen, meta beskrivning, h1 och i p-taggar.

    Inlänkar? inte så många som ni kan se ...

    Dessa sökresultat har legat så här de senaste 5 - 6 veckorna, inte en uppdatering på ca 3 veckor.

    Kikar vi på samma sökord och sökfraser i google så finns inte siten med ... rätt sandboxad skulle jag kunna tippa, då det är relativt hård konkurrens på dessa sökord/sökfraser.

    Tillägg. Siten är inte gammal alls. Den kom med i Google-indexet, MSN indexet, i slutet av jan ... direkt upp på sina respektive SERP-placeringar i MSN.

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Efter att just ha skapat ett konto på Live Search Webmaster Center så kan jag direkt konstatera att av mina siter så har de två av de äldsta siterna fått maxvärdet i domain score. Sämst score har en gammal domän, men som är en subdomän på blogspot.com. Sedan har jag två stora nya sidor som har näst högsta värdet på domain score. Alla sidorna har någorlunda inlänkar och PR 3, men msn verkar inte indexera lika många sidor som Google och Yahoo. Man kan alltså anta att:

    • Domänerna med hög ålder har en klar fördel.
    • MSN gillar inte *.blogger.com (någon som kan testa med en wordpressblogg?)
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Blight
    • Domänerna med hög ålder har en klar fördel.
    • MSN gillar inte *.blogger.com (någon som kan testa med en wordpressblogg?)
    Generellt har de ingenting emot bloggar. Det finns en del bra skrivet här:
    http://www.seobythesea.com/?p=942
    http://www.seobythesea.com/?p=1133
    Jag delar helt hans uppfattning i båda (avseende den tid när de var aktuella då den första ligger ganska långt tillbaka i tiden men bör läsas ändå).

    När det gäller Wordpress.com är mitt intryck att Live! gillar denna när det kommer till värde av utlänkar. Orsaken är säkert att Wordpress alltid reagerar på spam och att bloggar därför håller mycket hög kvalitet jämfört med övriga tjänster. Jag gissar att de för alla stora gratis-bloggplattformar manuellt satt ett kvalitetsvärde som en vikt vilken påverkar det enskilda värdet på bloggarna.

    I övrigt har jag inte följt Live! annat än ytligt på länge. Mitt ytliga intryck är dock att de har förbättrats snabbt när det kommer till kvalitet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. MSN Live läser javascript!
    Av Patrik Berggren i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:07
  2. Google Press Day Live NOW
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 22:38