Resultat 1 till 12 av 12

Svara själv i telefon om din fru är sjuk

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bara en liten sedelärande berättelse.
    I morse (070302) runt nio ringde någon till oss.
    Jag kunde inte ta samtalet då jag var nere och tände i pannan, vi eldar huset med ved. Min fru tog samtalet, det brukar vara den normala rutinen.

    Men rutiner kan man inte alltid lite på. Om ens fru ligger sjuk med drygt 39,5 graders feber är hon kanske inte den mest lämpliga att svara i telefon. Samtalet kan bli lite förvirrat då.
    Och ett förvirrat samtal blev det. Hon svarade med sitt namn, Inga Lill, och kunde inte riktigt förstå att personen undrade om det var ett företag han kommit till. Hon vet ju vem hon är.
    Och hon är inget företag. Vilket hon också upplyste den uppringande om, som jag förstått av henne.
    Fick en rapport när jag kom upp från källaren att någon telefonsäljare eller vad det nu var hade ringt som hon hade snäst av ordentligt. Eftersom det var ett dolt nummer så verkade ju telefonsäljare var ett högst trovärdigt alternativ.

    Visst skall man även vara lite trevlig mot telefonsäljare, eller man behöver i alla fall inte var direkt otrevlig, så där hemskt mycket då.
    Så på det hela taget inte så mycket att lägga på minnet.

    OM det inte hade varit så att när hon piggnade till ikväll kom ihåg att personen hade frågat efter Urban G och något om råd.

    Så vi får be om ursäkt för den incidenten om nu någon känner igen sig.

    Sensmoralen: Arbetar du hemifrån och din är fru sjuk, ta för tusan med dig den bärbara telefonen istället för att låta den ligga på hennes nattduksbord.

  2. #2
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Telefonförsäljare till privatpersoner får inte ha dolt nummer. Mot företag finns nog inga sånna regler tyvärr...

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Jag kopplade ett fastnätsnummer till mobilen med hjälpa av Vodafone (numera Telenor).
    http:// www. telenor.se/5610.jsp?smid=144804

    Jag vet inte hur det är nu, men senast jag kollade var det enbart Telenor som kunde ordna detta på ett enkelt och billigt sätt. 130 kr/månaden (exkl moms).
    Övriga aktörer skulle kunde bara erbjuda detta i samband med dyra företagsavtal och höga uppläggningskostnader.

    Jag har för mig att fastnätsnummer kopplat till mobilen enbart fungerar för företag och månadskostnaden gäller vid enstycksabonnemang. Företag med fler telefoner och företagsavtal kommer ännu billigare undan per månad.

    Vad jag upplever som positivt med detta:
    1. Jag kan vara väldigt rörlig i mitt företag samtidigt som jag är nåbar för kunden. Vilket är av stor vikt när man jobbar själv.
    2. Fler kunder tror jag väljer att ringa ett fastnätsnummer än till mobil.
    3. Kunden behöver enbart betala normal fastnätstaxa (och själv betalar man enbart månadskostnaden - inga vidarekopplingsavgifter). Så några konstiga avgifter tillkommer inte.
    4. Själv fick jag ett otroligt enkelt nummer med samma riktnummer som övriga telefonnummer i mitt område (en eloge till den säljare jag kom i kontakt med och gjorde sitt yttersta för att fixa ett så bra telefonnummer).

  4. #4
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Jag tittade lite på möjligheterna med skype åt en anställd. Läste att man kunde skaffa ett lokalnummer hos skype och vidarekoppla inkommande samtal en handdator/mobil med skypes programvara installerad. Eftersom skype användare ringer till vandra gratis så skulle inkommande samtal till lokalnummert kunna vidarekopplas gratis till handdatorn. Extremt billigt men jag har inte provat så jag kan inte säga något om kvalitén.
    Någon som har erfarenhet?

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jon
    Telefonförsäljare till privatpersoner får inte ha dolt nummer. Mot företag finns nog inga sånna regler tyvärr...
    Jag har börjat med något nytt. Tidigare körde jag reversed denial of service mot dem, d.v.s. genererade en hög kostnad på falsk lead mot företag som upplever som oseriösa.

    1) Nu frågar jag först om de säljer något. Då svarar de alltid nej utan berättar att de vill informera mig om nåogt.

    2) När de skett berättar jag för dem att informera mig över telefon är så efterfrågat bland så många företag att jag börjat ta betalt för det: 1050 kr per påbörjad timme, och att jag gärna kan sätta av en stund nu för att lyssna på dem.

    3) Då får jag typiskt ett nej. Jag frågar om de förstått vilkoren. Varefter de svarar ja.

    4) Varefter jag berättar att jag har spelat in samtalet och om de ringer igen så kommer det räknas som en påbörjad timme.

    Enligt fyra skickade jag ut den första fakturan i torsdags a 1050 kr.

  6. #6
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Nice... säg hur det går med fakturan.

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag har börjat med något nytt. Tidigare körde jag reversed denial of service mot dem, d.v.s. genererade en hög kostnad på falsk lead mot företag som upplever som oseriösa.

    1) Nu frågar jag först om de säljer något. Då svarar de alltid nej utan berättar att de vill informera mig om nåogt.

    2) När de skett berättar jag för dem att informera mig över telefon är så efterfrågat bland så många företag att jag börjat ta betalt för det: 1050 kr per påbörjad timme, och att jag gärna kan sätta av en stund nu för att lyssna på dem.

    3) Då får jag typiskt ett nej. Jag frågar om de förstått vilkoren. Varefter de svarar ja.

    4) Varefter jag berättar att jag har spelat in samtalet och om de ringer igen så kommer det räknas som en påbörjad timme.

    Enligt fyra skickade jag ut den första fakturan i torsdags a 1050 kr.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är ju mest en kul grej.

    Men faktiskt att sådant här fungerar. Innan jag började köra reversed denial of service fick vi samtal nästan dagligen från företag som inte ens brytt sig om att kontrollera om deras erbjudande överhuvudtaget var intressant för oss. Ett företag ringde t.ex. med tre olika personligheter: ung kille, moderlig tand & sexig tjej för att försöka sälja en hemsida till oss trots att jag förklarat att vi redan hade en hemsida.

    Efter reversed denial of service max två säljsamtal per månad. Vi kostar helt enkelt telemarketingföretagen för mycket.

  8. #8
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Kör hårt Hans, ha ha.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det som stör mig mest är egentligen att telemarketing-företagen blir mer och mer bedrägliga för varje år som går. De har ju uppenbart använt beteendevetare för att skapa särskilda system för olika grupper av personer.

    Olika personligheter som ringer i olika system...

    De jag identifierat:
    1) Du har den unga dynamiska mannen i farten.
    2) En ung sexig kvinna.
    3) Den äldre moderliga kvinnan.
    4) Den affärsmässiga äldre mannen.
    5) Den norrländska jordnära mannen med tydlig dialekt.

  10. #10
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Som jag förstår på Urban's historia är det mycket troligt att det inte alls var en telefonsäljare, utan någon som ville anlita hans tjänster - vilket frun i feberdimman tolkade som en säljare?

    Sedan spårade den här tråden ut i något helt annat...

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tack Peter helt rätt uppfattat.
    Och eftersom denna någon frågade efter Urban G så är det med stor sannolikhet någon härifrån eller någon som läst i forumet.
    Så ville bara på detta sätt be om ursäkt för det otrevliga bemötandet denna fick i telefon.

  12. #12
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Som jag förstår på Urban's historia är det mycket troligt att det inte alls var en telefonsäljare, utan någon som ville anlita hans tjänster - vilket frun i feberdimman tolkade som en säljare?

    Sedan spårade den här tråden ut i något helt annat...
    Sensmoralen med mitt inlägg var att skaffa ett fastnätsnummer till mobilen så är det ingen annan än du själv som svarar. Samtidigt som du skiljer hemtelefonnumret från företagstelefonnumret fastän du jobbar hemifrån.

    Så helt ut och cyklade var jag väl inte...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)