Resultat 1 till 27 av 27

sandlådefrågor av nybörjare

  1. #1
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    OK, det här med sandlåda låter inte så bra. Den ska man alltså undvika. Några frågor bara för att se om jag fattat rätt.

    1) Om jag har en gammal sajt som funnits i flera år och sedan bygger om den helt och hållet och släpper en ny version, räknas sajten som ny eller gammal då?
    2) Om jag förstått er rätt så ska man alltså inte jobba för snabbt med att försöka optimera, gäller det allt eller bara länkarna?
    3) en del av min ombyggnad av min egen sajt var just för att göra den mer sökmotorvänlig men inte genom medveten optimering, så den har alltså ändrats rätt mycket på kort tid, dvs släppte en helt ny sajt utan ramar som nu genereras dynamiskt i stället. Är det risk för sandlådeeffekt av en sådan grej? I princip gör väl det att alla undersidor är nya?
    4) Är detta något jag behöver informera den stackare som ska in på min sajt och optimera om, dvs att sajten är omgjord för kort tid sedan?
    5) Ska också i dagarna upp med en till sajt, av samma stuk som den tidigare, de vänder sig bara till olika målgrupper. Det domännamnet har ej använts tidigare. Då räknas det väl som en ny sajt? Där ska jag alltså i varje fall vara försiktig med inlänkning i början, eller?

    Tack för att ni tar er tid och förklarar för en novis.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    1) Om jag har en gammal sajt som funnits i flera år och sedan bygger om den helt och hållet och släpper en ny version, räknas sajten som ny eller gammal då?
    Tror inte det, i alla fall om du inte ändrar who-is för domänen. Är dock osäker.

    2) Om jag förstått er rätt så ska man alltså inte jobba för snabbt med att försöka optimera, gäller det allt eller bara länkarna?
    Det gäller skaffandet av inlänkar.

    3) en del av min ombyggnad av min egen sajt var just för att göra den mer sökmotorvänlig men inte genom medveten optimering, så den har alltså ändrats rätt mycket på kort tid, dvs släppte en helt ny sajt utan ramar som nu genereras dynamiskt i stället. Är det risk för sandlådeeffekt av en sådan grej? I princip gör väl det att alla undersidor är nya?
    Nej, det tror jag inte.

    4) Är detta något jag behöver informera den stackare som ska in på min sajt och optimera om, dvs att sajten är omgjord för kort tid sedan?
    Nej.

    5) Ska också i dagarna upp med en till sajt, av samma stuk som den tidigare, de vänder sig bara till olika målgrupper. Det domännamnet har ej använts tidigare. Då räknas det väl som en ny sajt? Där ska jag alltså i varje fall vara försiktig med inlänkning i början, eller?
    Precis.

    Du kommer förmodligen uppleva att sidan rankas mycket bra i Google de första X veckorna men sedan nästan helt försvinna i X antal månader. Detta är vad jag sett på min engelska sidor (även om inlänkarna varit i samma antal) men tror det är samma för de svenska.

    Tack för att ni tar er tid och förklarar för en novis.
    Inga problem, tack för att du frågar på forumet.

    Det mesta inom sandlådan är speukulationer. Just nu håller Google på att göra en uppdatering som kallas BigDaddy, det kan även ändra angående sandlådan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Då har det alltså ingen betydlese om jag lägger till inlänkar direkt när sidan kommer upp (om jag nu lyckas), i stället för att sprida gracerna jämt?

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du bör skaffa inlänkarna gradvis.

    Få det att se ut som att det sker naturligt för Google.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Men, jag torde alltså hamna i lådan i alla fall för att sajten är ny?
    Hamnar jag där längre tid om inlänkarna kommer samtidigt alltså?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men, jag torde alltså hamna i lådan i alla fall för att sajten är ny?
    Det är nästan 100% att du gör det ... tyvärr. Räkna med det.

    Hamnar jag där längre tid om inlänkarna kommer samtidigt alltså?
    Vet inte ... kanske, intressant teori.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Som Jim skriver, så är den mesta information som distribueras rörande Google Sandbox rena spekulationer.

    Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur många inlänkar som tillkommer eller hur tidigt, förutsatt att inte tempot drastiskt förändras, i och med att tillkomsten av nya inlänkar avstannar. Försök att bibehålla något som liknar en naturlig kurva, i den mån det är möjligt.

    Om du har en domän som har nått en hyfsad ålder, och ersätter en gammal site med en helt ny så skall du inte behöva oroa dig särskilt mycket för en visit i sandlådan. Däremot, om domänen har utgått och registreras på nytt, så bör du räkna med problem. Det är av detta skäl som det ofta inte ger speciellt mycket att jaga gamla utgående domäner med högt värde.

  8. #8
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Vad räknar man som hyfsad ålder då?
    Ett år, ett halvår, en månad, flera år?

  9. #9
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Jag åsyftade om domänen redan hade varit i sandlådan och kommit ur, alternativt om den av någon anledning hade klarat sig helt. Om du har haft den i flera år så ser det med andra ord ljust ut.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Först och främst tror jag inte att du behöver oroa dig för att sandlådan ska behöva drabba din gamla sajt, förutsatt att du inte lägger dit några tiotals tusen nya sidor på den helt plötsligt. Åtminstone inte om den har åtminstone några år på nacken.

    Det allra bästa man kan göra om man ska ha en ny sajt är att använda en gammmal domän som har varit registrerad länge. Minst tre och ännu hellre fyra fem år.

    Men det är ofta omöjligt att få tag på en sådan som passar för ens ämne och tema. Det behöver dock inte vara hopplöst för det, förutsatt att man inte har för bråttom.

    Det bästa man kan göra för att undvika sandlådar är att antingen lägga upp domänen och skaffa en och annan länk till den samma dag som man har den kopplad till en server. På själva sajten behöver man inte ha mycket mer än en kort text som man är helt säker på innnehåller de viktigaste nyckelorden som man kommer att använda på sajten.

    Gårdagens principer om att vänta tills man hade en bra sajt på plats gäller inte alls längre. Försök att få in en eller två länkar första dagen, några till första veckan ytterligare lika många första månaden... Från egna sajter, vänners sajter, kataloger eller vad tusan som helst.

    Samtidigt börjar du sakta och fint att bygga ut din sajt med mer och mer innehåll. Släpp inte ut mer än tre-fyra sidor om dagen, men försök att lägga ut åtminstone en ny sida varje dag.

    Sluta inte. Fortsätt så. Om du inte har mer info att lägga på din sajt så börjar du ändra det existerande innehållet. Låt den inte stanna av, utan gör små förändingar på sajten hela tiden.

    På så sätt kan du, med lite tur undvika sandlådeeffekten helt och hållet.

  11. #11
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Hm
    Min sajt är en butik, så det känns svårt att vänta och lägga ut lite eftersom, hur kan man göra då? Alla kategorier och produkter finns liksom i databasen, och ordervillkor oh sådant måste ju ut. Det måste ju bli en himla massa info som kommer direkt då, eller har jag missat ngt som jag inte tänker på?
    Några råd? Släppa lite sajt eftersom känns ganska svårt

  12. #12
    Adams avatar
    Adam Adam är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av swecat
    Hm
    Min sajt är en butik, så det känns svårt att vänta och lägga ut lite eftersom, hur kan man göra då? Alla kategorier och produkter finns liksom i databasen, och ordervillkor oh sådant måste ju ut. Det måste ju bli en himla massa info som kommer direkt då, eller har jag missat ngt som jag inte tänker på?
    Några råd? Släppa lite sajt eftersom känns ganska svårt
    Själv har jag aldrig märkt av någon sandbox och då har jag alltid startat med nya domäner men det kan ju bero på att jag inte skaffat 1000 inlänkar direkt.

    När det gäller din fråga så är det väl bättre att de potentiella kunderna som besöker din sida ser all information de är intresserade av än att du får fler besökare som saknar information och som får ett dåligt intryck pga det.

    Jag hade alltså publicerat all information jag anser nödvändig för att göra de besökare som hittar till hemsidan nöjda. Kvalitet och inte kvantitet.

  13. #13
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Du kommer förmodligen uppleva att sidan rankas mycket bra i Google de första X veckorna men sedan nästan helt försvinna i X antal månader. Detta är vad jag sett på min engelska sidor (även om inlänkarna varit i samma antal) men tror det är samma för de svenska.
    Blir lite nyfiken nu. Har en sida som varit igång 10 veckor. Är det tillräckligt lång tid för att ha gått förbi s.k. "Den mycket bra tiden i X veckor"?

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vet inte ...

    Jag hade nyligen en sådan sida som rankade onarmalt bra men nyligen helt dog på Google.

    Har en annan stor sida nu som bara har en enda backlink från en PR 5 undersida. Google gav denna nya sida PR 4, rankar bra och indexerar alla sidor. Detta med nästan inga länkar ... tror tiden tar slut snart, hehe.

    På svenska sidor har jag inte riktigt sett detta men jag har heller inte så många svenska sidor. Jag har en som rankar rätt bra, men det har den gjort stadigt och utan detta fenomen. Kan möjligen vara så att det inte gäller för icke-engelska sidor ...

    Jag har döpt denna period till "fresh boost", vilket svenskt namn passar?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    En viktig faktor är säkert hur konkurrensutsatt din bransch är. Ponera att du jobbar med "gulfärgade lingonbär". Den termen lär nog inte ens ha någon sandboxeffekt (om sandbox effekt nu finns), det skulle helt enkelt inte behövas, då man får noll träffar vid en sökning på google.se. Söker du däremot på "travel" på google.com så får du 2,240,000,000 träffar. Där är det troligt att google inte vill att ngn ska kunna komma i topp snabbt, utan att gång på gång, under en längre tid, bevisa att man är duktig etc. Ju tuffare (i bemärkelsen högt konkurrensutsatta) ord, ju hårdare filter i form av sandboxeffekt borde dem ha.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av swecat
    1) Om jag har en gammal sajt som funnits i flera år och sedan bygger om den helt och hållet och släpper en ny version, räknas sajten som ny eller gammal då?
    Hm är lite benägen att tro att den kan räknas som ny. Detta då jag i ett fall själv råkat ut för det med en kundsida. Den låg hyfsat till google, hade funnits något år, sedan gjordes precis allting om. Fler undersidor, tillägg med fem olika språk, ny optimering etc. Slängde upp allting under en dag. Den sjönk rätt så omgående i google från plats 20-26 till 60+, c:a 290.000 träffar på det viktigaste ordet.

    Försöker nu (om det är möjligt) att portionera ut de nyoptimerade sidorna efter googlebotens besök.

  17. #17
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag har döpt denna period till "fresh boost", vilket svenskt namn passar?
    Guldstart, guldperioden, gyllene tider

    Okey, får hoppas jag håller mig där. Kanske inte är så lika aktuellt på en mindre marknad. Visserligen är det ju samma marknad fast andra ord. ligger 10a här iaf (Resultat 1 - 10 av ungefär 7 040 000 vid sökning efter tillbehör).

    Edit: Noterade precis att macke även skrev om ord ovan. Satt också på den tanken.
    Senast redigerat av Mattias den 2006-03-22 klockan 14:51.

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tycker guldstartperioden låter bra.

    Jag börjar dock tro att det är helt annorlunda om man jämför svenska och engelska sidor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  19. #19
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tycker guldstartperioden låter bra.

    Jag börjar dock tro att det är helt annorlunda om man jämför svenska och engelska sidor.
    Fint val

    har ingen större erfarenhet från engelska ord, så vet ej.
    Men kan bara hålla på tråden om att svenska ord bara stiger lr står still (inte sjunkigt). Ligger mellan rank 8-10 beroende på resultat hits: 4 000 000 till 13 000 000

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Varför inte kalla perioden för smekmånad?

    Allt är frid och fröjd den första perioden....

    Sedan kommer verkligehetn ikapp

  21. #21
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Varför inte kalla perioden för smekmånad?

    Allt är frid och fröjd den första perioden....
    Haha, ja precis. Sedan kommer räkningarna och sandhögarna (sandhögar kan ses som barn, disk och dylikt).

  22. #22
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tycker guldstartperioden låter bra.

    Jag börjar dock tro att det är helt annorlunda om man jämför svenska och engelska sidor.
    Det tror jag med. Men beror nog mest på att väldigt få svenska ord är otroligt konkurrensutsatta jämfört med engelska ord.

  23. #23
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Min teori är att Google, precis som alla andra, är mån om den kvalitet de levererar. När de inser att det finns sätt att "fuska sig till en topplacering", (vilket de nog insåg samma dag som Google föddes ), och när de ser att vissa redan gjort och gör detta, så måste man agera.

    Vilka områden blir då mest prioriterade? Självklart de områden som flest kunder möts av, alltså de mest frekventerade sökorden (det är ju även på dessa som det är mest lukrativt att fuska). Kalla det för "damage control" om ni vill.

    Ett välfrekventerat sökord på engelska innebär avsevärt fler sökningar per dag eller månad, jämfört med en välfrekventerad svensk sökfras. Detta innebär i sin tur att fler engelska sökningar (och då även webbplatser) påverkas av sandlådan.

    Min teori går alltså ut på att sandlådan är en form av "damage control" som i första hand används på högfrekventerade sökfraser.

    P.S Jag kallar det för att "fuska" i brist på bättre ord.

  24. #24
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Japp, tror nog det är så också.

    Jag gjorde nyligen en observation på två av mina engelska sidor och kom fram till att var i guldstartperioden i 8 veckor och en annan i 16 veckor innan de gick i sandlådan. Alltså mycket längre än jag trodde. Jag har skriver mer om detta här. Bara lite observationer ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #25
    Sneakys avatar
    Sneaky Sneaky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tror inte det, i alla fall om du inte ändrar who-is för domänen. Är dock osäker.
    Hmm nu vart jag lite fundersam.
    Blir en site som legat uppe sedan 2002 på samma server en ny site om jag köper den och ändrar ägaruppgifter i whois?

    Eller på annat sätt rankar sämre om man ändrar i whois?

    Sidan är i stort sett orörd och ligger kvar på samma webbhotell och har inte varit nere någon gång under ägarbytet.

  26. #26
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    Ser att jag visst är först att skriva i tråden på över ett år...

    Jag har en fråga när det gäller anskaffandet av inlänkar. Man ska ju inte skaffa för många inlänkar samtidigt. Vad händer om man exempelvis registrerar 1-2 länkar varje dag under någon månad eller två, men så visar det sig att alla dessa registreringar skett på Tina Pontings stora mängd länkkataloger och att hon sedan bara går in och godkänner länkar någon gång i månaden (helt hypotetiskt). Har man då alltså otur får man ett 50-tal länkar utlagda samma dag. Hur påverkas då sidan när det gäller sandlådan?

    (Kanske en skum fråga, men det skulle vara intressant att veta...)

  27. #27
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nybörjare här fattar 0
    Av apatroll i forum Sökordsanalys
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 22:48
  2. Keyword research för nybörjare?
    Av ThomasA i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 15:08