Resultat 1 till 21 av 21

Yahoo marknadsandelar

  1. #1
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Någon som har hört hur stort Yahoo är i Sverige? Vore spännande att se siffror på det. Jag ser emellanåt besökare som kommer från Yahoo till olika webbplatser där jag tycks ligga i topp för yahoo.se, men altavisa känns mycket större, för att inte tala om MSN och Google då.

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag tror att Yahoo är mycket små i Sverige faktiskt, i förhållande till USA. MSN dock är mycket stora i Sverige i förhållande till USA

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Jag tror att Yahoo är mycket små i Sverige faktiskt, i förhållande till USA. MSN dock är mycket stora i Sverige i förhållande till USA
    Undrar dock hur små dem är, när vi talar marknadsandelar. Eniro tycks ge ungefär lika mkt trafik som yahoo till mina svenska sidor. Altavista är något större.

  4. #4
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag har inte något direkt svar på de, förutom att de är tillräckligt små för att kunna ignoreras(inom den svenska marknaden).

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Enligt en artikel i SVD (20/4-05*) så ser marknadsandelarna ut så här för Sverige:
    Google: 40 %
    MSN 19%
    Alta Vista 19 %
    Eniro 12%
    Yahoo 5%
    Övriga 5%
    Källan de anger är Relevant Traffic.

    De här siffrorna tror jag många reagerar på, framför att Googles andel på 40%.
    Jag tror att de flesta med mig ser att hänvisningar från Google är betydligt högre.
    Men då tar vi och tittar lite på Overture som för mars redovisar 408704 sökningar på just ordet google. Varför söka på ordet google, är så många verkligen intresserade av att läsa om företaget?
    Eller, vilket kanske är troligare att folk söker på google i andra sökmotorer för att börja sin riktiga sökning där.

    Yahoos marknadsandel på 5% verkar däremot trolig, samtidigt är den inte negligerbar heller. 5% av 10.000 sökningar är 500 träffar. Om avslutsfrekvensen på det man säljer är 10% av alla besökare så motsvarar det 50 affärer. Bruttovinsten på varje affär och tidsperioden för att få 50 affärer spelar naturligtvis roll. Men att generellt säga att man kan strunta i dem är lite vanskligt.

    Edit: *Hm 2005 var artikeln ifrån, inte från i år.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-05-04 klockan 20:50.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    För mindre än ett år sedan besökte jag SES i Stockholm, och då presenterades siffror som baserades på antalet referrerade besökare, alltså inte på antalet sökningar.

    Då hade Google hela 76% av den svenska marknaden, närmaste konkurrent var MSN med ca 5%..... (Om jag inte minns helt fel iaf)

    Antingen har statistikföretagen dålig koll, eller så har man mätt helt olika saker.

    Jag gjorde en snabbkoll i min egen statistik för några svenska siter och fick då följande, ungefärliga, värden:

    Google 58 - 71%
    MSN 16 - 25%
    Eniro 6 - 7%
    Altavista 3 - 8%
    Yahoo 1 - 2%
    Övriga 2 - 3%


    Någon mer än jag som har siffror att dela med sig av?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Plockade som hastigast fram siffror från en kundsida, av c:a 20.800 besökare som kom från sökmotorer ser det ut så här:
    Google 65%
    MSN 15%
    Eniro 9%
    Altavista 8%
    Yahoo 1,6%
    Övriga 1,4%

    Statistik är inte alltid så lätt. Först måste man definiera vad som menas med andel av marknaden.
    Är det hur många som använder en viss sökmotor eller är det hur många besökare som kommer till en sida från sökmotorerna?
    Ta exempelvis MSN, den är i många fall standardstartsida för IE med Windows OS. Så det ger en hög marknadsandel de facto eftersom många får upp den som första sida när de går ut på nätet.
    Men om en stor del (som jag skrev i tidigare inlägg)
    använder MSN för att komma till Google och börja sin sökning där. - Hur skall man då räkna MSNs andel?

    Edit: Svensk sida, svensk marknad enbart
    Edit2: Bernt, dina procent är lite för många
    Senast redigerat av Urban G den 2006-05-05 klockan 01:34.

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    För mindre än ett år sedan besökte jag SES i Stockholm, och då presenterades siffror som baserades på antalet referrerade besökare, alltså inte på antalet sökningar.

    Då hade Google hela 76% av den svenska marknaden, närmaste konkurrent var MSN med ca 5%..... (Om jag inte minns helt fel iaf)

    Antingen har statistikföretagen dålig koll, eller så har man mätt helt olika saker.

    Jag gjorde en snabbkoll i min egen statistik för några svenska siter och fick då följande, ungefärliga, värden:

    Google 58 - 71%
    MSN 16 - 25%
    Eniro 6 - 7%
    Altavista 3 - 8%
    Yahoo 1 - 2%
    Övriga 2 - 3%


    Någon mer än jag som har siffror att dela med sig av?

    Något är fel med dina siffror. det blir över 100 % sammanlagt!

  9. #9
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Dina siffror verkar vettiga!

    Det är spännande om man tar siffror från egna webbplatser och jämför, men det blir aldrig en "korrekt" redovisning då, för man är biased mot vissa sökmotoralgoritmer beroende på en rad faktorer.

    Exempel på en av mina större svenska webbplatser:
    75-85 % Google
    15-20 % MSN
    0-10 % Övriga

    Ofta tror jag att altavista är 3:a, och sedan Yahoo/Eniro/Spray rätt jämbördiga.

    Som mest har jag 60-70 % från MSN, vilket jag ser som ett tecken på relevansopimering. Är man högt i google så beror det mer på andra saker




    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Plockade som hastigast fram siffror från en kundsida, av c:a 20.800 besökare som kom från sökmotorer ser det ut så här:
    Google 65%
    MSN 15%
    Eniro 9%
    Altavista 8%
    Yahoo 1,6%
    Övriga 1,4%

    Statistik är inte alltid så lätt. Först måste man definiera vad som menas med andel av marknaden.
    Är det hur många som använder en viss sökmotor eller är det hur många besökare som kommer till en sida från sökmotorerna?
    Ta exempelvis MSN, den är i många fall standardstartsida för IE med Windows OS. Så det ger en hög marknadsandel de facto eftersom många får upp den som första sida när de går ut på nätet.
    Men om en stor del (som jag skrev i tidigare inlägg)
    använder MSN för att komma till Google och börja sin sökning där. - Hur skall man då räkna MSNs andel?

    Edit: Svensk sida, svensk marknad enbart
    Edit2: Bernt, dina procent är lite för många

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hehe... Jag var nog inte så tydlig med att förklara sifforna

    Jag har inte kollat exakt, bara gjort ett snabbt överslag.

    Siffrorna innebär att Google har mellan 58% och 71% av refereringarna för de kunder som jag kontrollerat osv...

    För att summan skulle bli 100% måste jag sammanställa datat först, vilket jag inte hade ork att göra. Tycker man ser att den statistik som hänvisades till i första inlägget avviker markant mot de siffror som jag har, vilket var vad jag ville påpeka

    EDIT: Såg precis Macckes inlägg:
    Håller med om att sifforna blir lite biased beroende på sökmotoralgoritmer mm.. Kan nämna att mina data grundas på ca 60 000 refereringar.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-05-09 klockan 22:22.

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tänk på att många webbsiter hyr in sökresultat, eniro, passagen, telia startsidan (yahoo förövrigt). Detta påverkar nog resultaten avsevärt med tanke på att väldigt många ovana surfare sitter med det förinställda valet för homepage satt av deras internet-leverantör.

    Microsoft är väl inte så kassa på att ställa in msn som startsida heller har jag hört

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om vi skall problematisera det hela och gå till ursprungsfrågan som var "Yahoos marknadsandelar" så är statistiken varifrån besökarna kommer ifrån inte helt adekvat att räkna med.
    De siffrorna talar bara om hur många besökare som kommer från respektive sökmotor inte hur stor marknadsandel sökmotorna har.
    Låt säg att du rankar topp 10 i MSN men först på plats 57 i Google. Besökarna från MSN lär ju då med stor sannolikhet vara flera än ifrån Googles.
    Men det speglar inte marknadsandelen utan är en effekt av sidans rankning i olika sökmotorer.
    Så att använda besökstatistik för att avgöra marknadsandelar är ett trubbigt och inte helt tillförlitligt instrument. Förutsättningen för att det skall ge korrekta värden är att rankningen är densamma i olika sökmotorer. Dessutom bör ju sidan presenteras på samma sätt i olika sökmotorer, dvs beskrivningen i Serpen bör vara samma oavsett sökmotor.

    Men å andra sidan att utgå ifrån hur många det är som använder en viss sökmotor ger heller inte en riktig bild, för som Hjalmar skriver ang inhyrda sökresultat och även det jag själv skrev i ett tidigare inlägg om antalet sökningar på Google, i andra sökmotorer, lämnar en del frågor kvar.

    Frågor som kanske andra kan svara på.

    (Hm är det bara jag som har problem med att jag loggas ut när jag trycker på "skicka svar" ofta? Iof så använder jag alltid anteckningar numera som backup på mina inlägg)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-05-10 klockan 03:11.

  13. #13
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Men om en stor del (som jag skrev i tidigare inlägg)
    använder MSN för att komma till Google och börja sin sökning där.
    Det där har jag sett så många gånger. Folk som skriver in sin URL i sökrutan hos MSN och sedan går dit via SERP istället. Kommer aldrig glömma mannen som tyckte det var så jobbigt att sköta sina bankärendet på nätet eftersom det tog en sådan tid att hitta till Nordeas webbplats.
    Han skrev bara in Nordea i sökrutan hos MSN och nordea.se rankade inget bra...

    En grej bara om alla dessa siffror. Eniro visar väl fortfarnande Google-resultat, eller har jag missat något där?

  14. #14
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nej, Nikke, du har inte missat nåt, enligt min vetskap så kör Eniro fortfarande med Googles resultat.

    Och visst är det sant att det är svårt att hitta jämförbara siffror för att se hur sökmotorernas marknadsandelar förhåller sig.

    För sakens skull så hade siterna i min statistik inte kört vare sig annonser på Eniro eller adwords, eller liknande för den peroid som jag kontrollerade. De flesta av dem har till och med bättre ranking på MSN än på Google, så förmodligen har MSN mindre antal refereringar i förhållande till Google än vad mina siffror pekar på.

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Inga siffror hittills förvånar mig särskilt mycket. Men jag tänkte bidra med siffror från två sajter.

    Först min äldsta sajt, min privata som finns i siggen. Den har funnits sedan 1997 och har enbart organiska inlänkar och sökmotorresultat som ingångar. Den har dock över 70% sökmotortrafik och är därför ganska intressant som mätsticka.
    Under första veckan i maj hade den 23676 unika besökare och 50,046 sidvisningar (när man räknar på browsers som accepterar javascript)

    Så här fördelade sig trafiken:
    Google: 61,4 %
    images.google.com: 0,67 %
    Eniro (med Google-resultat) 1,53 %

    MSN 3,87 %
    Yahoo! 0,86 %
    Övrigt sök: 1,7 %
    AltaVista: 0,34 %

    Andra referenter: 3,57 %
    Direkt trafik utan referent: 26,05%

    Om någon tycker att det verkar konstigt och extremt (jag blev själv lite häpen över direkttrafiken) så kan vi ta en hälsorelaterad sajt som jag driver. Där är sökmotortrafiken ännu högre. Den skiljer sig från den första i och med att denna nästan enbart har besökare från Sverige och Finland.
    Första veckan i maj hade sajten 3665 besökare och 14661 sidvisningar.

    Trafik:
    Google: 69,06 %
    Eniro: 5,13 %

    MSN: 11,13 %
    AltaVista: 0,93 %
    StyleSearch.se: 0,71 %
    Yahoo!: 0,44 %

    Andra ref: 1,75 %
    Direkt trafik utan referent: 10,86 %

    Att altavista här har förhållandevis många sökningar tror jag beror på att målgruppen till stor del består av tanter i övre medelåldern som aldrig har switchat.
    ---------------

    Min slutsats måste bli att Google-dominanasen är total och att Yahoo och AltaVista kan buntas ihop med övrig sökmotortrafik.

    Tillagt: Ingen av dessa sajter har köpt trafik, och båda rankar ungefär lika bra i Google och MSN, om än på lite olika termer.
    Däremot måste jag erkänna att jag har taskig koll på hur de ligger till i Yahoo.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-05-10 klockan 10:03.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vi gjorde precis en "veckans fråga" på aktivhund.se med detta resultat:

    Vilken sökmotor använder du?
    Eniro 16 (7 %)
    Google.se 154 (64 %)
    Google.com 32 (13 %)
    MSN Search 11 (5 %)
    Yahoo 1 (0 %)
    Altavista 22 (9 %)
    Annan 6 (2 %)
    Totalt antal röster: 242 (100%)

    Allt för att veta hur "snittet" av min målgrupp söker, vilken sökmotor osv för att lättare kunna optimera "mot rätt" sökmotor

    cya,
    /PatrikB

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Känns som att allas siffror pekar mot samma sak.....

    Och det är ju betryggande

  18. #18
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Verkligen. Vore ju sanslöst pinsamt om det vore så att Yahoo hade svenska användare men att det inte märktes i loggarna

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nikke Lindqvist:
    Han skrev bara in Nordea i sökrutan hos MSN och nordea.se rankade inget bra...
    Ok helt offtopic det här men det påminner mig om kund som gärna ville komma till sin egen hemsida och hade samma problem Nikkes dvs det var så jobbigt att skriva in adressen i serpen.
    Så jag satte hans egen sida som startsida i IE.
    Två veckor senare ringer kunden och undrar vad jag har gjort av resten av Internet eftersom det var borta och bara hans sida finns kvar där

  20. #20
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Ok, kan berätta om min statistik för Fotbolls-VM sidan 2006.

    Inledningsvis var jag mycket besviken på att google var så sega på att indexera hela sidan. hehe. Men jag var noga med länkstrukturen, både in och ut. Så efter 2 dagar, hehe, kom googlebot och slukade upp det mesta, skönt. Det enda stället som vi lackar nu är på Yahoo, men den är ändå så liten. Altavista redovisas inte i statistiken, men vi ligger 2a för vår viktigaste term, så jag tror vi har en 30-50 st/dag från altavista. Sen har jag också noterat att Eniro ger en del.

    72.75% Google
    26.15% MSN
    1.10% Yahoo!

    Men det som jag ser är viktigast är att fixa relevanta länkar med folk, det kan aldrig underskattas säger jag. Då kommer garanterat en hel del folk på dem sidorna också klicka sig vidare till Er sida.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-05-23 klockan 08:45. Anledning: urlen tillförde inte tillräckligt i tråden och plockades bort

  21. #21
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Återuppväcker till liv denna gamla diskussion!

    Har ni färskare data om marknadsandelarna och gärna något officiellt om det finns?

    P.S. I Finland har Google ca 95 %. Övriga msn, live och Yahoo.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Optimerad för Yahoo?
    Av Anton Johansson i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 13:26
  2. Yahoo Backlinks
    Av Elias KAI i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 11:35
  3. Vad har hänt med Yahoo eller min sajt?
    Av nfinland i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 09:09
  4. Supererbjudande för Yahoo Directory
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 23:04
  5. GahooYoogle- Google och Yahoo i samma sökmotor
    Av Anton Johansson i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 08:13