Resultat 1 till 15 av 15

Ett projekt: När ni har tid över

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    bakgrund:
    Om man söker på Sökmotorn efter lite närmare tjänster och varor, bilverkstäder, golvläggare eller liknande kommer inte en enda bilverkstad eller golvläggare upp på första sidan. Det kommer bara upp en massa katalog- eller söktjänster. Det här kommer naturligtvis bli ett problem för Google som ska vara just en lite smartare sökmotor.

    Det är också förstås ett problem för alla advokatbyråer och närlivs där ute. Dom kommer aldrig kunna få fram sin sida någon rimlig stans i serpen för jag vet att ni killar och tjejer där ute har varit och trimmat en del av katalog-sök-tjänsterna och dom kan ju rimligtvis betala för dom försörjer sig på serpen numer.

    Företagen som faktiskt utför de här tjänsterna kommer vara tvugna att vara ganska stora innan de kan göra eller betala för en optimering.

    Vi som söker förlorar på att det är så här. Företagen som erbjuder saker förlorar på det här och branschen förlorar på det här för de här katalogerna kan hövda sig syssla med sökpositionering (dom gör det alltså).
    Google förlorar nog på det i längden men det skiter jag helhjärtat i, dom kommer nog reda sig.

    Projektet:
    När jag är utmattad efter en dags klickande eller räknande (jag räknar väldigt ofta) brukar jag ta 10 minuter till att länka upp någon stackars bilverkstad lite. Inget jag lägger särskilt mycket tid på men det blir kanske tie min var tredje dag. Jag är inte så noga när jag väljer sida utan plockar bara en från sidan 9 eller nåt. Det ger väl kanske inga superresultat men jag ser det lite som att skänka pengar till välgörenhet.

    Vad vill han att vi ska göra eg:

    Jo, jag skulle tycka att det var skoj om fler gjorde sånt här och sprid det till era vänner, bekanta och konkurenter. Behöver väl inte lägga någon mycken tid på det heller men kulle det inte vara lite roligt, som en gemensam insats för en finare serp.

    Mitt åtagande
    Förutom att fortsätta som jag gör kom jag på att om jag ser någon härifrån lägga till en länk till någon bakgatesida i min länkkatalog kommer jag vara mer "easy" och hålla fingrarna närmare godkännaknappen. Kanske kan jag tänka mig göra en featured av var tredje eller nåt.
    Märk upp siten på nåt vis så jag förstår att det är hyggloarbete (använd ditt namn härifrån och skriv Projekt som efternamn eller nåt).

    Kommer att bli sur om jag märker att siten bär spår av övrig optimering och således inte är ett välgörenhetsfall!

    Varför i hela världen ska vi arbeta gratis
    Det är inte gratis, det är bara väldigt, väldigt långsiktigt.

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Ok jag fattat detta rätt så måste jag säga att det är lite löjligt. Varför ska vi eller någon annan bry sig om någons annans sida? Speciellt när de inte själva inte verkar bry sig... Visst är det en bra sida med bra info, priser eller liknande så kan man ju blogga om det eller liknande men detta "projektet" är inget jag kommer bry mig om... Sorry...

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson
    Ok jag fattat detta rätt så måste jag säga att det är lite löjligt. Varför ska vi eller någon annan bry sig om någons annans sida? Speciellt när de inte själva inte verkar bry sig... Visst är det en bra sida med bra info, priser eller liknande så kan man ju blogga om det eller liknande men detta "projektet" är inget jag kommer bry mig om... Sorry...
    Det handlar inte om att bry sig om sidan, utan om SERPen.
    Ett sätt att frivilligt försöka ändra SERPen till att bli bättre. Kan t ex jämföras med en frivilligorganisation som försöker förändra världen till det bättre, eller en person som stannar och sopar undan glassplittret på trottoaren för att ingen annan ska trampa i det.

  4. #4
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Kan t ex jämföras med en frivilligorganisation som försöker förändra världen till det bättre, eller en person som stannar och sopar undan glassplittret på trottoaren för att ingen annan ska trampa i det.
    Med den skillnaden att Bilverkstaden då faktiskt inte är en ideell organisation. Världen blir inte bättre av att dom hamnar högre i SERPen, och att deras konkurrenter troligtvis då hamnar lägre ner.

    Jag skulle kunna tänka mig att länka till Rosa Bandet eller Pandafadder - men inte ett slumpmässigt utvalt företag.

    Dessutom, vad är fel med att få en lista över företag när man söker på det?

  5. #5
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Nej som sagt, det handlar bara om att städa i SERPen, inget annat.

    Frivilligorganisation som i bemärkeäsen att frivilligt ställa upp och städa utan att ta betalt för jobbet. - Man gör det för en bättre SERP.
    Senast redigerat av whyld den 2007-03-10 klockan 00:48.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja alla bilverkstäder kan ju inte synas på sidan ett. Så kanske är det bättre att den mest relevanta länkkatalogen gör det där ett antal bilverkstäder kan hittas, den bästa artikeln om att välja en bilverkstad, en bloggtagg om bilverkstäder o.s.v.

  7. #7
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Om min bil skulle bryta ihop mitt på motorvägen så hoppas jag verkligen att en bilmekaniker som rågade köra förbi skulle stanna, istället för att "Varför skulle jag bry mig om hennes bil när hon inte gör det själv - hade hon brytt sig hade hon ju kollat upp den nogrannare och lämnat in den till verkstan i tid"

    Nu gillar jag visserligen perspektivet att göra det som välgörenhet, men faktum är ju att serpen för vissa sökord är jättejobbig att rota igenom för att hitta något relevant.

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Helt rätt Hans. Tyvärr är det för ofta totalt skräp, och inte alls bra bloggar eller kataloger som visas. Just bilverkstäder vet jag inte, men det var nog bara ett exempel antar jag.

    Det ultimata vore alltså att göra en riktigt bra sida och länka till alla bra bilverkstäder.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men exemplet är nog ganska generellt. Titta t.ex. på sökresultaten för yogamatta.

    Topp 100 kan i princip räknas in i skräp (tunna sidor, sidor som inte handlar om yogamattor m.m.) och webbutiker. Ett lysande undantag finns naturligtvis på rätt plats.

    Mycket på internet är skräp. Och ofta är det man inte tycker är skräp ingenting som folk söker efter tror jag. Allt skräp kan inte synas och en viss andel högt behöver vara något som sorterar skräpet eller ger kunskap om skräpet.

    Men nu är det Boston legal.

  10. #10
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Hans exempel om yogamatta ger mig bara 25k träffar vilket gör det enkelt att placera sig högt i SERPen med en dålig/tunn/irrelevant sida. Är resultatet mer utsatt, t.ex 25 milj träffar, hade det förmodligen sett bättre ut i SERPen.

    En annan sak är ju hur man söker. En sökning på bilverkstad ger ju ett mer relevant resultat än bilverkstäder - om det är nu är en bilverkstad man söker. Majoriteten av bilverkstadsföretag optimerar förmodligen, medvetet eller omedvetet, för just bilverkstad. En katalog med flera företag optimerar för bilverkstäder. Bilverkstad ger också nästan tre gånger så många träffar som bilverkstäder.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Förtydligande kanske behövs. Det handlade inte så mycket om att det är välgörenhet mot sidan man faktiskt ger en skjuts som att jag ska slippa få massa crap som ingen lagt ner någon tid på när jag söker.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Hans exempel om yogamatta ger mig bara 25k träffar vilket gör det enkelt att placera sig högt i SERPen med en dålig/tunn/irrelevant sida. Är resultatet mer utsatt, t.ex 25 milj träffar, hade det förmodligen sett bättre ut i SERPen.
    Jo det stämmer bra. Ett lätt nyckelord och inte särskilt många som söker det. Jag hade i och försig inga stora förhoppningar, men jag hade räknat med 15 träffar per dag. Snarare ligger det på sju.

    Lite intresse för nyckelordet == Lite material som utvecklas

  13. #13
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    slippa få massa crap som ingen lagt ner någon tid på när jag söker.
    Förmodligen någon som är duktig på SEO som varit framme dock. Det ska vi ju premiera här inne - inte bilverkstäder...

  14. #14
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Fast vitsen med bra SEO är väl att få upp relevanta sidor? Personligen vill jag nog inte premiera någon som lyckas få irrelevant skräp att hamna högst bara för att de är bra på SEO - om det är så att de gör det medvetet så att säga.

  15. #15
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Förstår syftet och det är bra men jag tycker inte man ska underskatta de som söker. Man ser ofta ganska lätt vilka sidor som är relevanta till det man söker efter. Är alla träffarna skräp eller verkar vara det så är det bara att förfina sin sökning med tex stad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Content writer till stora som små projekt
    Av Habil i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:49
  2. Pr 10?
    Av cabdirazzaq i forum PageRank
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 22:33
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Nytt verktyg jag kom över
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:53
  5. Subdomäner tar över SERPen
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:30