Resultat 1 till 9 av 9

Länka tillbaka till kataloger

  1. #1
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Många kataloger kräver ju att man länkar tillbaka till katalogen och då undrar jag vad som är bäst för ens sajt.

    1. Länka till startsidan som kanske har PR4 men ingen relevans?

    2. Länka till just den underkatalog som har relevans men kanske har 0 eller 1 i PR?

    Eller är det så helt enkelt att man ska undvika alla små kataloger som kräver tillbakalänk? För de genererar ju ändå knappt några besökare.

  2. #2
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag har lite samma problem, jag har inga "satellitsajter" eller andra relaterade sidor att själv länka ifrån, och inte särskilt många kontakter att få länkar ifrån. Så katalogerna blir ju då ganska viktiga för att få inlänkar. Och det konstiga är att alla de väsentliga företagen i samma bransch (sk konkurrenter för er som vill kalla det så) ligger med i dessa kataloger, och jag har letat ihjäl mig utan att hitta några länkar på deras sidor.

    Nu har jag nyligen lagt in ett fåtal länkar (3 eller 4) till kataloger för att testa. Dock har jag valt katalogerna omsorgsfullt.

    Jag förstår inte hur de andra gör - kontaktar de katalogadministratören och mutar honom/henne - eller länkar de tillbaka från en helt annan sida, eller döljer de länkarna eller vad?

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Riktlinjerna för länkbyten innehåller ju även information om olika länkbyten generellt:
    http://www.seo-forum.se/laenkbyten/1...h-tips-om.html
    Svaret på er fråga finns där.

  4. #4
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Jag uppskattar när folk länkar direkt till underkatagorin i min katalog så jag skulle absolut köra på alternativ 2.

    Sen beror det ju på katalogens utformning. En katalog med pr 0 /1 på underkategorierna kanske inte ger så mycket tillbaka.

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag brukar länka till den relevanta underkategorin och gärna från en annan webbplats än den jag lägger in i katalogen.

    Vissa kataloger stöder inte detta men så länge webbplatsen man länkar från är indexerad i Google så är det ju bättre ändå för båda parter.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    De flesta kataloger kräver inte tillbakalänk i början.. Så särskilt konstigt är det inte att konkurrenter ligger där utan länkar. Sedan finns ett fult knep i att ha en LITEN LITEN länk på någon undersida till länksidan.. Eller ingen länk alls, om katalogen inte kollar upp om sidan är indexerad eller inte.

  7. #7
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Har man en katalog med antingen krav på tillbakalänk, eller bättre placering mot tillbakalänk, så har man sett alla sorter. Tröttast blir jag på dem som anger en sida där det förvisso ligger en länk till mig, men sidan i sig är inte indexerad av Google och kommer aldrig att bli det för det finns inga interna länkar till den...

    Vissa kataloger stöder inte detta men så länge webbplatsen man länkar från är indexerad i Google så är det ju bättre ändå för båda parter.
    Precis. Triangellänkning ser jag däremot enbart som positivt.

  8. #8
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Är det 1st.se du kör Peter? Vill minnas att jag bytt länkar för nån kunds räkning med dig?

  9. #9
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Är det 1st.se du kör Peter? Vill minnas att jag bytt länkar för nån kunds räkning med dig?
    Stämmer. Och stämmer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 19:22
  4. Vill länka till kataloger med bra resesidor
    Av hans99 i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 14:46
  5. Hur ska man submitta till kataloger?
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 00:47