Resultat 1 till 6 av 6

Dölja länkar i Flash-filer?

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Att Google inte är något vidare på att analysera innehållet i Flash vet vi redan. Att bygga webbsidor i Flash är dumt ur seo-synpunkt. Mitt problem däremot är att jag helst skulle vilja att Google helt ignorerade Flash på mina webbsidor. Det jag tänkte göra är nämligen att lägga upp reklam för en webbutik på samtliga av mina sidor (min egen butik). Nu vill jag inte att Google ska följa länkarna i Flash-filmerna. Egentligen skulle jag föredra om Google inte ens såg att reklamen fanns där (reklam på webbsidor är sällan bra ur ett seo-perspektiv). Att dölja saker för Google är ju inte ok, men kan jag på något vis göra det riktigt krångligt för eventuella spindlar som kommer på besök?

    De flesta här inne jobbar ju med att göra alla delar av sina webbsidor mer tillgängliga för sökmotorerna. Det gör jag också, men i det här fallet vill jag göra motsatsen. Jag vet att Google kanske inte ens klarar av att följa länkarna i Flash-filerna, men jag vill inte chansa. Några tips?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som jag förstår det så kan Google följa länkar i flash, och har kunnat det ett ganska bra tag.

    Men varför inte skriva in flashfilmerna med javascript? Det har iofs diskuterats en del huruvida Google klarar av att läsa vissa former av javascript, men själv har jag inte sett några övertygande besvis för det. Om någon som läser detta har sådana får de gärna dela med sig

    Har för mig att actionscript genererar bra kod också, men i det ämnet har jag inte några djupare kunskaper tyvärr.

  3. #3
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    lägg all reklam i en iframe och sätt noindex, nofollow på sidan

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Som jag förstår det så kan Google följa länkar i flash, och har kunnat det ett ganska bra tag.
    .
    Jag gav en rekommenderad länk till en webbutik vars vara vi testat:
    http://www.fairworld.se/
    Menyn längst upp ser ju ut vara i Flash eller något annat skumt. Ingen av deras sidor mer än första sidan var då indexerad. Jag så åt henne att göra en sitemap och nu är allt indexerat:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Så direkt självklart att Google följer länkar i Flash är det inte för mig.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den enklaste, snabbaste och säkraste lösningen är den som mephites föreslår. Dvs i en iframe.

    Edit: Vill du sedan ha hängsel och livrem, lägger du filerna i mapp som du spärrar i robot.txt

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Tack för svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  2. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  3. xxx kör med dolda länkar?
    Av christian_dream i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:19
  4. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59