Resultat 1 till 20 av 20

Interna länkar och PR kanalisering?

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Vad för metoder använder ni för att "kanalisera" PR eller länkkraft (länkjuice) till utvalda sidor inom en sajt? Dvs om ni har en navigeringsmeny med länkar som tex kontakt, disclaimer etc. så vill ni säkert undvika att ge länkkraft till dessa sidor utan kanalisera PR till viktigare sidor (ur SEO synvinkel).

    Jag har tidigare använt rel=nofollow, men undrar nu om det är effektivt eller om det finns andra metoder.

  2. #2
    Gustaf Haags avatar
    Gustaf Haag Gustaf Haag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    9
    Du kan använda javascript istället för anchor så upplever användaren (nästan) samma effekt, men sökmotorerna bryr sig inte.

    Jag tänker på attributet onclick="window.location='länken'"

    Tänk på att CSS-en du lägger på länkar inte fastnar om du använder javascript.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag tycker att rel nofollow fungerar bra. Sedan att följa upp med att lägga allt i en mapp som du spärrar ut i robot.txt är inte heller fel.
    Dessutom kan man, om det går, lägga länken som en bild.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jag tycker att rel nofollow fungerar bra. Sedan att följa upp med att lägga allt i en mapp som du spärrar ut i robot.txt är inte heller fel.
    Dessutom kan man, om det går, lägga länken som en bild.
    Nooooooooo. Tänk på de blinda och handikappade. Bildlänkar är semantisk ondska. Använd det aldrig!
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nooooooooo. Tänk på de blinda och handikappade. Bildlänkar är semantisk ondska. Använd det aldrig!
    Jomen Hjalmar, det beror ju på vilken alt-text du har. Precis som man skall tänka på det för alla bilder på en sida oavsett om dessa är länkar eller inte.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Kan man inte bara säga no index på alla dessa filer? så slipper man hålla på och titta på och justera hur länken fungerar överallt?

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Kan man inte bara säga no index på alla dessa filer?
    Måste medge min okunnighet när det gäller detaljerna med PR. Dvs noindex på en sida gör ju att sidan inte indekseras, men hur är det om du ändå i din navigering länkar till sidan - kanaliseras inte ändå PR till sidan trots att den är "noindex". Samma sak med robots.txt och andra sätt var man säger att en sida inte skall indekseras. rel=nofollow är i alla fall teoretiskt sätt ett kommando som säger att länken inte skall iaktas när man räknar PR etc. Sökmaskinerna följer nog i de flesta fall rel=nofollow länkar, men ser på dem på ett annat sätt (rel=nofollow länkar syns när du kollar backlinks).

  8. #8
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Måste medge min okunnighet när det gäller detaljerna med PR. Dvs noindex på en sida gör ju att sidan inte indekseras, men hur är det om du ändå i din navigering länkar till sidan - kanaliseras inte ändå PR till sidan trots att den är "noindex". Samma sak med robots.txt och andra sätt var man säger att en sida inte skall indekseras. rel=nofollow är i alla fall teoretiskt sätt ett kommando som säger att länken inte skall iaktas när man räknar PR etc. Sökmaskinerna följer nog i de flesta fall rel=nofollow länkar, men ser på dem på ett annat sätt (rel=nofollow länkar syns när du kollar backlinks).
    rel="nofollow" besöks inte alls av sökmotorerna, de tittar inte ens efter vad som ligger där. Är det inte någon som har gjort ett test om just detta här på forumet?

    Javascript har sina risker också. Jag vet att google följer Javascript som har windows.open(); och skulle teoretiskt kunna följa exemplet som Gustaf Haag nämde också.

    Om PR läcks ut till sidor som har noindex i robots.txt eller i meta-beskrivningen vet jag inte. Jag hade kört på rel="nofollow" om jag ville uppnå det du söker.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    rel="nofollow" besöks inte alls av sökmotorerna, de tittar inte ens efter vad som ligger där. Är det inte någon som har gjort ett test om just detta här på forumet?
    Om du kollar din sajts backlinks så syns sidor som länkar till dig med rel="nofollow". Om jag inte missminner mig har jag också själv testat detta.

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Om du kollar din sajts backlinks så syns sidor som länkar till dig med rel="nofollow". Om jag inte missminner mig har jag också själv testat detta.
    Att de registreras som att de existerar är inte samma sak som att sökmotorn följer länken och tar med den i beräkningen.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Att de registreras som att de existerar är inte samma sak som att sökmotorn följer länken och tar med den i beräkningen.
    Du har rätt och det har jag redan konstaterat!
    rel=nofollow är i alla fall teoretiskt sätt ett kommando som säger att länken inte skall iaktas när man räknar PR etc.

  12. #12
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    En liten fråga inom ämnet:
    Har det verkligen så stor betydelse i SEO synpunkt om man lägger in rel="nofollow" på exempelvis sin navigeringsmeny? Då tänker jag främst på kontakt, om oss etc. Kanske ett antal sidor på 3-5 stycken totalt.

  13. #13
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    rel="nofollow" besöks inte alls av sökmotorerna, de tittar inte ens efter vad som ligger där. Är det inte någon som har gjort ett test om just detta här på forumet?
    Jag skrev om ett påbörjat test här:
    Rel nofollow och google

    Detta test är för tillfället i sin slutfas, men än så länge har sidorna inte besökts av några av sökmotorernas spindlar.

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Detta test är för tillfället i sin slutfas, men än så länge har sidorna inte besökts av några av sökmotorernas spindlar.
    Men rel=nofollow länkarna syns tex som backlinks om du kollar med Yahoo Explorer eller liknande verktyg?

    Har det verkligen så stor betydelse i SEO synpunkt om man lägger in rel="nofollow" på exempelvis sin navigeringsmeny?
    Intern länkstruktur och hur man kanaliserar länkraft har enormt stor betydelse (enligt mig).

  15. #15
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Men rel=nofollow länkarna syns tex som backlinks om du kollar med Yahoo Explorer eller liknande verktyg?
    Jag instämmer med FredrikMH:
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Att de registreras som att de existerar är inte samma sak som att sökmotorn följer länken och tar med den i beräkningen.
    Jag tror att spindlarna bearbetar länkar i flera steg. Lite kort förklarat t ex:

    1. Utläser att det finns en länk
    2. Utläser länkens attribut, t ex alt-, title- och rel-taggar samt vart den leder.
    3. Tar hänsyn till och värderar attributen
    4. Finns rel="nofollow" som attribut följer man inte länken

    Länken är därmed registrerad, men man har inte följt den.

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det finns vissa teorier/rykten att man kan förlora trust för sin sajt om man placerar nofollow på interna länkar som leder till kontakta oss, privacy policy osv eftersom dessa sidor ofta innehåller information som fysisk adress och annat som sökmotorer använder för att etablera trust.

    Nofollow-attributet ska användas på länkar man inte litar på och inte vill ge sin röst för. Då ska man inte få det att se ut att man inte litar på sig själv ...

    Jag tycker man ska använda det för PR-kanalisering men mycket mycket varsamt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    PA Ulanders avatar
    PA Ulander PA Ulander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Älvjsö
    Inlägg
    21
    På lång sikt borde det väl egentligen vara rätt bra att ha så bra pr och trust som möjligt på alla sina interna sidor..?

    Bara en liten reflektion.

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, men här är några exempel på länkar man bör lägga nofollow enligt mig för att bättre kanalisera PR (förutom länkar man inte litar på):

    - länkar till RSS-flöden
    - affiliate-länkar där PR ändå inte följs på grund av script.
    - länkar till #ankare där det redan finns länk till den vanliga URLen.
    - länkar till pop-ups som inte har värde för sökmotorer.
    - länkar bara avsedda för användarfunktioner.
    - med mera med mera

    Prova kolla med SearchStatus vilka länkar som har nofollow på detta forum till exempel.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  19. #19
    PA Ulanders avatar
    PA Ulander PA Ulander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Älvjsö
    Inlägg
    21
    Bra och ytterligare belysande svar som vanligt

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Det finns vissa teorier/rykten att man kan förlora trust för sin sajt om man placerar nofollow på interna länkar som leder till kontakta oss, privacy policy osv eftersom dessa sidor ofta innehåller information som fysisk adress och annat som sökmotorer använder för att etablera trust.
    Tack för det för tipset. Det är ju frestande att inte länka en subdomän från den huvuddomän man tycker är viktigast ska synas. Hur tror du att det är där? Det kanske rent av är en fördel att länka en subdomän med rel=follow för att visa att man "står för den".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken sorts egna interna länkar är bäst?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:36
  2. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  3. Interna länkar och domänen
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:23
  4. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28