Resultat 1 till 10 av 10

Varningstecken på att det blir SERP-krig

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är ett fenomen som jag noterat flera gånger nu.

    Man ser en webbutik som ligger etta på ett sökord. Man går upp och knyffar ner dem. Efter ett tag åker de snabbt ut från höga resultat. Har inte kontrollerar hur långt de brukar gå ner (kollar aldrig längre än topp 30).

    De återkommer sedan typiskt cirka en vecka senare och man åker ner på plats två. I några fall återkommer de inte

    Vad som har skett är att de börjat köpa in SEO och inlänkarna kommer för snabbt. Domänen är dock gammal så de sandboxas inte. Däremot triggar de något filter och gissningsvis sker manuella kontroller.

    Jag tror det är samma leverantör i de fall jag sett. Det hela är väldigt klumpigt gjort bl.a. med en massa s*'t länkar som inte ger ett jutta bl.a. från forum. Hade de nöjt sig med vettiga inlänkar så hade de sluppit problemet.

    Jag har faktiskt definierat ett litet verksamhetssystem för att hantera det hela som bl.a. innebär att jag listar webbutikens inlänkar och bearbetar de som givit dem naturliga inlänkar (de köpta länkarna är väldigt lätta att se).

    För att kortsiktigt eliminera problemet snabbt brukar vi uppdatera och bygga ut huvudsidan och rulla ut den på första sidan samt prioritera upp nyhetsbevakningen. 1-1 länkbyten med någon annan som rankar högt löser det också.

    Räcker inte det brukar jag skriva något i artikelbankerna.

    Än så länge har det varit fullt tillräckligt. Så bli inte glad när SERP-konkurrenter försvinner bort ett tag. De kan komma tillbaka och knuffa ner dig Så börja arbeta direkt när det sker.

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag tror inte att det direkt råder "SERP-krig" särskilt ofta faktiskt. Att man är etta, tvåa och trea beroende på vad Google är på för humor är inget konstigt.

    Visst är det viktigt med en förstaplats, men så viktigt är det inte så att det blir "krig". Möjligtvis över en längre tid, som på ordet "sökmotoroptimering" osv. Men inte för ett sketet ord i en webbutik.

    Första gången man hamnar på förstaplatsen brukar det nästan alltid vara tillfälligt... SERP:arna är inte statistika, de uppdateras hela tiden...

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tar vi första platsen på ett nyckelord som ger besökare är det alltid efter en medveten insats. Det finns förövrigt många webbutiker som lever specifikt av ett nyckelord om det är tillräckligt stort. För att ta några nyckelord där vi är på väg upp men inte är klara än och som det inte är någon hemlighet att vi arbetar med:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
    Notera att på dessa SERP:ar har jag inte sett fenomenet. SERP:arna där fenomenet har sett är jag inte så road av att visa eftersom de ger bra trafik.

    Du går heller aldrig upp på ett nyckelord av en tillfällighet. Det finns alltid en kombination av specifika händelser som givit upphov till förändringen: Fler inlänkar, fler interna länkar eller mer innehåll.

    För svenska Google ser förövrigt SERP:arna ut att räknas om var femte dag numera.

    När en sida går ur SERP:en efter att ha befunnit sig högt har det alltid som jag sett varit för att köpta länkar har kommit i bunt. Vilket är ytterst klumpigt av leverantören eftersom de flesta av länkarna är värdelösa.

  4. #4
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Men du Hans, i er artikel om stegräknade för hunden så refererar ni till "huden" istället för "hunden" två gånger, i de två sista styckena

    Blir lite lustigt som det står nu:
    Den lata hundägaren kan kontrollera om huden sprungit mycket under dagen och promenera den en kortare bit om så är fallet.
    Jag brukar inte gå ut med huden, däremot var jag nyss ute med min hund

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tack!

    Fixade det.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av hans99

    Du går heller aldrig upp på ett nyckelord av en tillfällighet. Det finns alltid en kombination av specifika händelser som givit upphov till förändringen: Fler inlänkar, fler interna länkar eller mer innehåll.
    Men hans.. Ibland går man visst upp av en tillfällighet. Inlänkar+ nytt innehåll är nämligen inte allt: ålder på länkar, ålder på sajten och ålder på innehållet vägs också in i bedömningen av en sajt.

    I SEO-tävlingen som vi håller på och tävlar i nu har jag tydligt märkt av att det faktiskt inte är direkt när man lägger till länkar som det ger effekt. Lite kanske, men före delmålspriset (som jag vann) hade jag inte rört varken sajten eller inlänkar till sidan på över en månad. Ändå ökade mina placeringar i SERPsen rejält...

    Så visst går det att klättra i SERParna utan att precis den veckan ha jobbat för det. En plats i SERParna är ALDRIG konstant, det rör på sig hela tiden...

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men det finns alltid en anledning till att du gått upp inklusive naturliga inlänkar. Jag upplever Google inte alls stokastisk längre och väldigt regelstyrd.

    Naturliga inlänkar ska man ha koll på om man har bredd i materialet som vi har. Är man smalare kanske det inte är lika viktigt.

    Naturliga inlänkar visar på intresse från läsarna och pekar på att de vill läsa mer om det. Dessutom är en utmärkt grund till att bygga vidare på.

    Får vi en naturlig inlänk på en artikel eller nyhet brukar jag:
    1) Beställa mer på området.
    2) Flagga huvudsidan för oftare uppdatering. Vid stora uppdateringar rullar vi ut den på första sidan igen.
    3) Anmäler artikeln till några kataloger.
    4) Tipsar lite bloggar.
    o.s.v.

    Naturliga inlänkar visar på potential.

    Länkar kan behöva åldras. Hur de åldras beror på typ av länk och till vilken sajt som de pekar på. De flesta länkar åldras inte längre alls för oss. Undantaget är kataloglänkar eller från andra sajter med en hög andel länkar i förhållande till text.

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det jag menar är det att SERParna inte styrs av hur många inlänkar du har eller får, utan att SERParna ständigt är i rörelse precis som ditt länkarbete.

    Det är bla därför nya sidor ofta hamnar högt upp i SERParna nån vecka för att sedan ramla ner i gröten flera sidor ner igen, innan de kommer tillbaka för att de fått trust och nya inlänkar efterhand.

    Googles algoritm är inte så regelstyrd som man kan tro ibland. Ibland kan de röra om i SERParna bara för att (känns det som i alla fall).

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror det här är en manuell kontroll som triggas av vissa faktorer. Förövrigt tycker jag att jag själv triggat samma sak ett par gånger.

    I vilket fall som helst är jag äckligt nöjd över att den sista butiken gick upp på position ett. Kontroll av deras inlänkar visade ett helt nytt segment för oss att bearbeta för inlänkar som förövrigt kan gälla fler nyckelord.

    Har redan idag trots att det var i går kväll som jag e-postade och bad om inlänkar fått tre nya. Är rent vidrigt nöjd och självgod med mig själv idag.

  10. #10
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Serpen kan ligga väldigt stilla på vissa ord. På ett av min ord har jag och ett par andra legat de första platserna nu i flera år. Nästan aldrig någon fluktation. När jag ordnar nya länkar märks det ganska snabbt också.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)