Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 41 av 41

Domain Outbound Links Check - kritik och förslag

  1. #31
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hjalmars förslag om att göra på samma sätt som Google är ju tämligen rak på sak och bör ju med ett komplement fungera bra:
    1) Användaren skapar ett användarnamn med lösenord.
    2) Användaren visar att han är ansvarig för webbplatsen genom att skapa en fil med något slumpmässigt namn.
    3) Tjänsten tittar att filen finns och ger sedan användaren rättighet att spindla sajten.

  2. #32
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Är det intressant med ett sådant verktyg?

    Jag vet inte riktigt hur man skall forma det... Som du säger så måste man skydda det från missbruk på något vis, frågan är bara hur utan att kompensera med sämre funktion...
    Varför inte starta ett eget Wintzells Verktyg för webbansvariga (fast med ett annat namn förstås)? Då är man medlem frivilligt och dina verktyg får arbeta kontinuerligt i en lagom takt.

  3. #33
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Hjalmars förslag om att göra på samma sätt som Google är ju tämligen rak på sak och bör ju med ett komplement fungera bra:
    1) Användaren skapar ett användarnamn med lösenord.
    2) Användaren visar att han är ansvarig för webbplatsen genom att skapa en fil med något slumpmässigt namn.
    3) Tjänsten tittar att filen finns och ger sedan användaren rättighet att spindla sajten.
    Det skulle vara en klockren tjänst. Om man såg brutna länkar och om länkarna skickade vidare med 301or till andra sidor.

    Naturligtvis skulle man kunna hantera multipla webbsajter i ett konto bara man verifierade dessa.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #34
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Detta låter kul!
    Så inloggning med verifiering av webbplatser skulle vara intressant?
    Funktioner som ni skulle vilja ha med där är?:
    * Utlänkar då från domänen (med och utan nofollow, som nu)
    * Kontroll av brutna länkar, (ut eller också på webbplatsen?)
    * Vad mer?

    Vilket är mest intressant - att spindla siten då användaren väljer det eller på regelbunden basis en gång i veckan eller motsvarande.

  5. #35
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sådana här verktyg kan faktiskt vara väldigt bra att köra. Microsoft Live! har ju något liknande men som missar en del utlänkar.

    När jag körde den (Live!) första gången upptäckte jag att en länk till en webbutik av misstag var sökmotorvänlig där den absolut inte skulle vara det. Nyheten handlade om att Läkemedelsverket varnade för en produkt som butiken sålde som var farlig.

    Så den här tjänsten blir ju klockren att ha för att verifiera att man inte av misstag har länkat något när man gjort research.

  6. #36
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Detta låter kul!
    * Kontroll av brutna länkar, (ut eller också på webbplatsen?)
    * Vad mer?

    Vilket är mest intressant - att spindla siten då användaren väljer det eller på regelbunden basis en gång i veckan eller motsvarande.
    Att kunna sätta ett schema för spindling hade varit intressant. Skulle också vara intressant att få reda på IP för tjänsten så man kan ta bort dessa ur statistik.

    Både interna och externa brutna länkar är instressant att få reda på.

    Kunna spindla mer än 1000 sidor.

    Ta hänsyn till robot.txt och/eller ställa in egna kataloger på sajten som den inte skall gå igenom.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #37
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Kunna spindla mer än 1000 sidor.
    Håller med! Vår sida är på mer än 2000 sidor.

  8. #38
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Lite jobb har kommit emellan, får vänta några dagar innan jag kan börja fixa...

    Det verkar som att jag får försöka flytta hela scriptet till php. Läste dock Nikke Lindqvist's tråd där det snackas om Perl som är att föredra för en spindel. Mina Perlkunskaper är emellertid obefintliga, vilket iofs går att ändra på...

    Mitt webbhotell är tämligen begränsat (one) så jag måste hitta lösningar på schemaläggning samt för exekveringstid på php:n (set_time_limit(); går ej att ändra).

    Förslag, funderingar, åsikter, skällsord o.s.v. är välkommet!

  9. #39
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Om du planerar att spindla det i bakgrunden, på servern, är nog inte php det mest lämpade. Satsa på något "riktigt" sråk, C++, C# el. liknande som lämpar sig bättre och som går att tråda på bra sätt. Fast då får du nog köra det på en egen burk och inte hos one

  10. #40
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Oj, det blev ett stort projekt det här, Wintzell! Men bli inte stressad av allas förväntningar nu... Ska du jobba på det så gör det för att du själv vill/hinner/orkar.

  11. #41
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Oj, det blev ett stort projekt det här, Wintzell! Men bli inte stressad av allas förväntningar nu... Ska du jobba på det så gör det för att du själv vill/hinner/orkar.
    Tycker det verkar skitkul! Måste jobba lite innan jag kan starta dock. Men det kan vara bra att fundera lite på hur jag skall lägga upp det samt kontrollera resurser o.s.v. Kan t.ex. vara så att one stänger av mitt konto om trafiken blir lite för "störande" för dem...

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)