Resultat 1 till 6 av 6

För bra on-page optimering?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu hittar jag inte inlägget men har för mig jag läste om att man kan ha en för bra "on-page"-optimering och därför bli "straffad" i Google. Finns det någon sanning i det?

    Jag har en applikation som går helt otroligt bra i MSN. Ligger på topp-placeringar sedan 2 månader tillbaka på i stort sett varje sökord (ämne) jag lagt till. Så fort jag lägger upp ett nytt "inlägg" så tar det upp till en vecka för att den ska gå upp på en TOP 5 placering i MSN. I Google syns den inte till, om man inte söker på exakta domännamnet (rankar då under ett antal sidor ändå) eller på 5 - 7 ords fraser, och då kanske på sida 2, eller sämre.

    Detta är första gången jag inte kommer upp i Google, dock vet jag att i just denna nisch är det hård konkurrens. Är det så att man helt enkelt blivit "sandboxad"? Den har aldrig synts till i google så det måste ha hänt direkt.

    Så, finns det någon sanning i straff i google för att man har gjort en för bra on-page optimering

    Någon moderator kanske kan flytta inlägget. Ser att det vart postat i fel forum. Straff-forumet skulle det vara ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2007-04-10 klockan 11:03.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sidan är inte direkt "sandboxad" den är trots allt indexerad i Google. ¨
    Om det skulle vara riktigt illa skulle det ta månader före den överhuvudtaget går in i Googles index. Och i indexet finns den.
    Sedan kan man inte rakt av jämföra placeringarna mellan MSN och Google. Det skiljer i deras bedömning av sidor. Så du kan inte utgå från att om den rankar bra i MSN så skall den göra det i Google också.

    Har du tittat på hur den ligger till bland de första tusen sidorna i Google på de viktiga nyckelorden?

    Men visst går det att överoptimera en sida. ("För bra on-page optimering"
    är inte ett riktigt korrekt uttryck här.)

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok ... över optimera kanske är ett bättre ordval ... dock handlar "on-page-optimeringen" endast om användande av Title, meta-keywords, meta-description, h1 - h3 taggar, listor, p-taggar, UrlRewrite med keywords i urlen osv ... inte direkt "över otpimering" enligt mig, utan mer ett "korrekt sätt" att "printa ut html-kod"

    Får ge den tid, lägga ned tid på länkbygge osv ... off-page optimeringen, vilket inte ännu är riktigt påbörjad ...

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Title, meta-keywords, meta-description, h1 - h3 taggar, listor, p-taggar, UrlRewrite med keywords i urlen osv
    Ligger illa till om google nedvärderar såna här sidor
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det där verkar som en bra on page optimering och inte "för" bra. Den kan inte/ska inte straffa sidan i sig.
    Men ibland får man inse att trots en bra on page optimering når man inte ända riktigt fram. Dvs det behövs länkbygge. Här är det dessutom fråga om hård konkurrens.

    Det var därför jag tyckte du skulle titta på hur det ser ut bland de tusen första sidorna i Google.
    Jag har haft sidor som lagt sig runt plats 400 i början, sedan bättrat på placeringen varefter länkbygget fortgår. För att till slut hamna där jag vill ha dem.

    Men är sidan helt ny kan det ta lite tid att få den dit man vill ha den. Speciellt om det är hård konkurrens, fast ibland kan de förstås gå upp snabbt för att sedan falla tillbaka.
    Men det finns ett mönster.

    (Ett bra sätt att snabbt söka igenom de 1000 första sidorna i Google är att:
    - Tömma cachen
    - Besöka de sidor man vill kolla nyckelorden på, sedan;
    - Söka 100 sidor per gång i Google.
    Tar ungefär 20 sekunder att gå igenom de tusen första sidorna. Detta eftersom de egna sidorna är markerade inga andra.
    Bara ett litet tips till de som inte kände till det)

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Det där verkar som en bra on page optimering och inte "för" bra. Den kan inte/ska inte straffa sidan i sig.
    Men ibland får man inse att trots en bra on page optimering når man inte ända riktigt fram. Dvs det behövs länkbygge. Här är det dessutom fråga om hård konkurrens.
    Just så ska man se det. On-page-optimering står inte i konflikt med länkbyggande, men länkbyggandet gör ingen långiktig nytta om man inte har sin on-page, eller ännu bättre on-site-optimering på plats.
    Och man kan samtidigt hålla på och optimera en sida hur mycket som helst, men om man inte har några bra inkommande länkar så ger det helt enkelt inga som helst resultat.

    Det är kombinationen som gör det. Ett väl utfört arbete on-site, där hela sajten hjälper de viktigaste sidorna att vinna position, och ett vettigt länkarbete med emfas på länkar från relevanta sajter forstätter att vara den idealiska modellen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Future Page Rank
    Av Erik i forum PageRank
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 01:28
  2. Page latency
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 16:08
  3. "Title relevancy to page content is terrible"
    Av Simone i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 01:17
  4. Google Page Creator
    Av Raketforskning i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:08
  5. När uppdateras en Page Rank?
    Av eidos- i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 06:41