Resultat 1 till 22 av 22

Hjälp en newbie!

  1. #1
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Har suttit framför (eller sitter man bakom?) datorn tolv timmar nu och det börjar verkligen gå runt i skallen här.
    Grunkurs i seo, pagerank, inlänkar, utlänkar, sökordsoptimering, sökmotorvänliga länkar...
    Jag orkar inte mer. Inlärningskurvan har vänt hem till tv-soffan.

    Jag slängde ut min webbutik för en tre veckor sedan.
    Jag bloggar,
    Jag kör google Adwords,
    Jag har registrerat sidan på i princip alla fria länkportaler jag hittat,
    Jag har bytt lite banners,
    Jag har pratat med vännerna,
    Jag har skrivit kommentarer i andras bloggar,

    Vad ska jag göra härnäst?
    Snälla Seoexperter, hjälp en stackare som inte orkar hitta guldkornen i urberget av texter längre!

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Vänta, utvärdera och fortsätt med det som funkade.

    Satelliter är ju annars ett lite grayhat-område som funkar bra. Dra upp nya domäner om ämnen som är närliggande till din butik och få dem att ranka bra på väldigt narrow keywords, sen länkar du in dem till din huvudsakliga verksamhet.

    Fult, elakt och sjukt bra.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hej och välkommen!

    Tittade snabbt på din butik och min första reflektion var att du hade en "introsida" innan man går in i butiken. Dvs dindomän.se som man måste passera innan man kommer till handla.dindomän.se. Detta känns onödigt ur såväl seo-perspektiv som användarperspektiv, vad är anledningen till detta?

    Enkelt kan man också säga att ur både användar- och seo-perspektiv bör informationen på den första sidan besökaren kommer till handla mer om te än om er som sköter butiken och hur ni sköter den. Jag menar inte att det inte ska stå, men det behöver inte bli användarens första intryck. Användarens första intryck bör bli "Te! Åh, va gott, nu blir jag sugen" Se nästa stycke.

    Icke seo-relaterat: Bilder! Bild på en doftande kopp med gott te, gör besökaren sugen! Illustrera! Det visuella intrycket är a och o i en webbutik.

    I övrigt verkar du ha kommit ganska långt seo-mässigt på bara 3 veckor. Butiken kommer ju nr2 vid sökning på tebutik. Jag förutsätter nu att det är butiken i din profil vi talar om? Och lyckas du alltför väl med din länkning i början kan ju google tycka att "det var väldigt skumt att denna butiks inlänkar ökade med 3000% på några dagar - bäst att bli lite skeptisk ett tag..."

    Se också till att få med dina viktigaste sökord i dina inlänkar. Den missen gjorde jag själv...men nu ligger ju redan länkarna där och är svåra att ändra. I efterhand skulle jag använt helt andra sökfraser från början. Därför är det på sätt och vis bra att inte ha tömt ut samtliga gratis länkmöjligheter innan man lär känna butiken/kundernas sökbeteende mm till 100%.

    Sen till sist...andas ut lite imellanåt! Det tar mer än 3 veckor för att seo-arbete ska synas i början. Så att resultatet verkar dröja betyder inte att du jobbat dåligt. Bara butikens ålder har en ganska stor roll med i spelet. Och det kan du ju inte påverka alls.

  4. #4
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Tack tack.

    Skälet till att det finns två sidor är i huvudsak för att jag ska kunna kräma på med reklam och länkar i den första. Själva butiken (ja, det är tebutiken det handlar om) är en e-butikstjänst som jag hyr och webbhotellet som domänen går till hade jag sedan tidigare. Det är ingen idealisk lösning, men det får funka tills vidare.

    Jag ska tänka på tipsen med sökorden och ska självklart fläska in lite snygga bilder. Jag ska bara hitta en kopp som inte är kantstött först!
    Bra reflektion om texten också.

    Kanske ska säga att det kommer bilder på teerna i butiken så småningom också. 130 bilder tar lite tid det med...*ouff*

    Hur ofta och när ändras förressten Googles PageRank?

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Rejn
    Hur ofta och när ändras förressten Googles PageRank?
    Cirka 3-4 gånger per år... det finns inga fasta hålltider dock.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Så jättefarligt var det inte med den där intro-sidan... Rätt smart gjort då webbshopen är i frames.

    Större länkar till butiken skulle dock inte skada - och lite ordupprepning av tänkbara sökord.

    Precis som Elvis säger, ha tålamod. Det finns ord som både jag och andra sitter och jobbar med i över ett år innan ens sida kommer med på topp10. Ha inte för bråttom, även om jag förstår din iver.

    Det är bara att fortsätta förändra och förbättra hela tiden som ska du se att du ligger först på både "grönt te" och "rött te" snart :P

  7. #7
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hur du rankas i Googles sökresultat uppdateras ofta, någon eller några gånger per vecka i varjefall. PR uppdateras också kontinuerligt fast det inte syns. Den "synliga" PRen uppdateras några gånger per år, en gång per kvartal eller liknande.

    Så stirra inte på din PR - den är inte det viktiga.

    Hihi - kräma på med reklam och länkar, det låter som om besökaren kommer bli bombarderad! Jag skulle starkt avråda från detta, men ser också fram emot att se hur det fungerar för er, och se hur fel jag eventuellt har. Fast tills motsatsen bevisats fortsätter jag anse att jag har rätt i att reklam inte är det första som bör visas i en webbutik. Om det inte är reklam för de varor ni har i butiken, naturligtvis. *s*

    Ja, vår butik har faktiskt också reklam, jag ska lägga in banners till "sidor vi tycker är trevliga" där sedan. Och till andra butiker jag tänkte starta upp framöver. Blev övertalad att ha "välgörenhetsreklam" där först (SOS Barnbyar, Unicef mm) och sen blev det bara att utrymmet ligger kvar och andra företag vi godkänt visas automatiskt. Visst, det droppar in någon 10 per dag i intäkter kanske, men inte mer.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Hur du rankas i Googles sökresultat uppdateras ofta, någon eller några gånger per vecka i varjefall.
    Kul att du också märkt det. Brutalt snabbare oräkning av SERP numera. Lätt två gånger i veckan normalt numera (men ibland paus av och till).

  9. #9
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Vad är det för butikslösning du hyr förresten?

  10. #10
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Nja, nu ska vi inte ta mig för mycket på orden här
    Med "kräma på" menar jag inte något hysteriskt reklamande, men mer än det jag kan sätta in i en butik där jag bara har tillgång till toppframen i alla fall.

    Butiken ligger hos Starweb. De är trevliga att ha att göra med, har jag märkt.

    Varför sitter jag här fortfarande?
    Jag borde sova och kurera min nacke sedan läng tid nu.

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Och jag blev plötsligt vansinnigt tesugen... Ska koka mig en kopp! Blir nog att fylla på lagret från någon rolig tebutik sedan.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Rejn
    Jag borde sova och kurera min nacke sedan läng tid nu.
    Grönt te är ju lite inflammationshämmande sägs det

  13. #13
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Hej Rejn.
    Kul att se att du lyckats så bra. Har själv en butik från starweb och det funkar utmärkt, trots att dn är byggd i frames. Fortsätt jaga inlänkar och byten så ska du se att det framåt. Räkna med minst 6 månader innan du ser något verkligt resultat.
    Magnus

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    hmm, ursäkta om jag måste vara lite skeptisk men att ha huvuddomänen som presentationssida och en liten länk vidare till en underdomän med butiken kommer inte att fungera bra. Underdomäner tolkas som en egen domän så därav ärver den inte länkkraften du riktar mot huvuddomänen.

    Iom att starweb är byggt i frames så kommer butiken att tappa väldigt på sökorden du försöker ranka på, detta är helt avgörande då det ofta är bredden av sökord man säljer på och inte ord som "tebutik".
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    hmm, ursäkta om jag måste vara lite skeptisk men att ha huvuddomänen som presentationssida och en liten länk vidare till en underdomän med butiken kommer inte att fungera bra. Underdomäner tolkas som en egen domän så därav ärver den inte länkkraften du riktar mot huvuddomänen.
    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?
    Det ska väl inte vara någon direkt länkkraft innifrån butiken? Det är ju bara ett hyllsystem med varor, som jag ser det. Visst har du namnen på teerna där, men själva informationen om te i stort ska ju ligga på huvuddomänen. Det ska in mycket där . Men jag tar lite i taget eftersom uppdateringarna är bra.

  16. #16
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Grönt te är ju lite inflammationshämmande sägs det
    Det sägs så mycket om grönt te så...
    Att det gäller svart te också sägs det däremot inte så mycket om.

  17. #17
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Och jag blev plötsligt vansinnigt tesugen... Ska koka mig en kopp! Blir nog att fylla på lagret från någon rolig tebutik sedan.
    Låter fint det!

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Rejn
    Det sägs så mycket om grönt te så...
    Att det gäller svart te också sägs det däremot inte så mycket om.
    Mycket färre studier finns på svart te. Annan sammansättning på antioxidanterna.

    Annars tror jag att det är som med annan kost att det bästa troligen är att variera sig.

  19. #19
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det du vill göra är att ranka på dina olika produkter, så att du hamnar direkt på produkten när du går från google.se.

    När du lägger en länk till tebutik.se kommer inte handla.tebutik.se ha någon direkt nytta av denna länk, då de tolkas som två olika domäner. Därav rankar du alltså inte bättre på dina produkter med en länk till tebutik.se. Tänk på att kunder inte surfar runt flera klick på djupet för att köpa något.

    Annars så är affärsidéen i sig helt ok, te är lätt att frakta så det är klockrent med unika produkter där!
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  20. #20
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Rejn
    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?
    Det ska väl inte vara någon direkt länkkraft innifrån butiken? Det är ju bara ett hyllsystem med varor, som jag ser det. Visst har du namnen på teerna där, men själva informationen om te i stort ska ju ligga på huvuddomänen. Det ska in mycket där . Men jag tar lite i taget eftersom uppdateringarna är bra.
    Då måste du ha en otroligt bred och informativ introsida. Och butiken är inte alls ett hyllsystem nödvändigtvis. Det är en hel massa ingångssidor för besökare. För att illustrera måste jag ta egna exempel. Sök i Google på exempelvis följande:

    Orrefors Whisky, Champagnesabel, glasskulptur vallien, Schweizisk armékniv.

    Dessa sidor är endast optimerade onpage. Det finns inga inlänkar från andra sidor så vitt jag vet. Om man skulle optimera för alla möjliga sökord och produkter på andra sidor skulle det bli övermäktigt. Men dessa sidor ger besökare utan något jobb alls, de bara finns där.

    MEN det klart, dina besökare söker nog mest bara på te, the, grönt te, chai och liknande. Inte Himlagott, Gunpowder och så, så i ditt fall är det nog enklare.

  21. #21
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Det du vill göra är att ranka på dina olika produkter, så att du hamnar direkt på produkten när du går från google.se.

    När du lägger en länk till tebutik.se kommer inte handla.tebutik.se ha någon direkt nytta av denna länk, då de tolkas som två olika domäner. Därav rankar du alltså inte bättre på dina produkter med en länk till tebutik.se. Tänk på att kunder inte surfar runt flera klick på djupet för att köpa något.
    Du har nog rätt i att jag går lite för mycket på mitt eget sök- och köpbeteende när jag bygger sajter. Jag är en sådan där djupgrävare i de lägena.

  22. #22
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Jag har någon föreställning om att mina presumtiva kunder inte vet att man kan handla te på nätet alls. Det är åtminstone dem jag försöker nå.
    De som vanligen köper te i vanliga tebutiker på stan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Webbshop i behov av hjälp.
    Av phenomen i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 14:05
  2. Hjälp! Firefox vs. IE när man bygger hemsidor
    Av Anders Granström i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:57
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  4. Newbie har en fråga
    Av MrGa i forum Google
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 10:13
  5. Ännu en Newbie fråga - CPM
    Av Pablo i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:29