Resultat 1 till 7 av 7

Varför använda ISO-8859-1?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Egentligen en programmeringsfråga men det här är enda forumet jag besöker så jag ger det ett försök.

    Varför använda ISO-8859-1 som charset? ÅÄÖ fungerar i UTF-8 också. Ta wordpress t.ex. man kan sätta charset till ISO-8859-1 men då presenteras tecknena felaktigt på wordpress.com/tag/what-ever/

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Öööh.. det är mkt enklare för internationella utvecklare att använda UTF-8 varpå hysterin är lite hypad som jag ser det.

    Dina dokument måste vara i UTF-8 vilket är jobbigt. Varför? Jo för att äkta utf-8 dokument kan du bara editera i riktiga utf-8-editorer och skall väl helst innehålla en UTF-8 BOM vilket är sjukt irriterande. Om ditt dokument är ISO-8859-1 och innehåller åäö som inte är UTF-8 encodade måste du ju koda om dem manuellt med typ utf8_encode.

    Om dina .html-dokument inte innehåller åäö så är det ju rätt ok iom att du då bara behöver encoda om saker som kommer från en databas tex - vilket tar oss in på nästa problem.

    Att ha saker i en databas som är i UTF-8 är meckigt oftast. Du tror att det funkar asbra eftersom du inte märker nackdelarna just nu. Du lagrar nästan garanterat dina UTF-8 strängar i varchars. Jahapp. Meep, eerror. UTF-8 är data och skall inte lagras som strängar. Dessutom måste du ha väldigt specifika inställningar satta för att tex mysql skall klara av att sortera ordentligt på UTF-8-strängar (annars sorterar den tex åäö ÅÄÖ fel).

    Summa summarum så för att köra UTF-8 måste du:
    1) Se till att dina dokument är i UTF-8 (php/html/whatever).
    2) Din databas måste hantera UTF-8 korrekt för att klara sortering och även binary-safe lagring (du måste designa den korrekt).
    3) Alla dina accessvägar till databasen måste vara klart definerade med UTF-8 (tex så kan det komma en browser som inte fattar utf-8 och då postar en form som du har specat som UTF-8 i ISO-8895-1 likförbannat - det måste du då själv kontrollera innan du skriver till databasen). Om du kör script som hanterar databasen extern från webbsidan måste även de vara UTF-8-aware (tex perl hade inte fullgott UTF-8-stöd förrens inte så många år sen, gick tex inte att köra regexp redigt på strängar som var i UTF-8).
    4) UTF-8 är overkill. Vi i norden behöver det inte. Enda fördelen är att internationella users får åäöÅÄÖ rätt, men vad spelar det för roll? Krumelur som krumelur. Dessutom finns ju html-entities.

    Morr, det stör mig nåt gruvligt att behöva anpassa mig till den här värdelösa standarden som inte hjälper mig ett dugg. Dessutom har jag suttit nu i fyra dagar och slagits med internet explorer och en utf8-BUGG.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ja databaser och teckenkodning är det mest jävliga man kan stötta på inom webbprogrammering. Blir aldrig rätt när man ska flytta på data mellan olika servrar, vilket slutar med att man får sitta och manuellt köra search and replace på åäö mot deras konstiga motsvarigheter i utf och iso...
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    per_r: iconv är din vän i sånna situationer

    http://www.gnu.org/software/libiconv...v/iconv.1.html

  5. #5
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Notepad har inte stöd för utf-8. Måste man säga mer?

  6. #6
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind
    Notepad har inte stöd för utf-8. Måste man säga mer?
    nejdå. notepad är aådär det vet vi alla ..

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Å andra sidan är fördelen den att om man har designat det korrekt med utf-8 behöver man sällan oroa sig när man ska migrera system mellan olika plattformar, versioner etc. utf-8 är utf-8 överallt.

    Men visst håller jag med att det känns som overkill i vissa lägen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför inte www?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 00:26
  2. Varför äga directories?
    Av dr phil i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 19:33
  3. Använda subdomäner
    Av blabers i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:41
  4. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 09:49