Resultat 1 till 5 av 5

Viktig info

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Google och förmodligen även MSN och Y gillar inte att man köper länkar för att manipulera med PageRank och sökresultaten och förespråkar att man i så fall använder rel=nofollow på dessa länkar.

    Men om man tittar på Googles riktlinjer:

    - Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"

    - Don't participate in link schemes designed to increase your site's ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or "bad neighborhoods" on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links.
    så finns det inget direkt som säger att man inte kan köpa lite länkar om det sker måttligt, inte i något system och inte med några konstiga tricks.

    Min personliga åsikt är att webmasters har all rätt att köpa annonsering i form av textlänkar men Google har även all rätt i att lokalisera och nervärdera dem - det är del av SEO spelet.

    Man kan inte bli bannad eller straffad för att köpa textlänkar - om man inte överdriver get genom att köpa PR 8-10 länkar eller tusentals i ett stort system.

    Det som kan hända är att Google kan klura ut att de länkar du skaffade var köpta och nervärdera dem.

    Att köpa länkar klassas enligt mig som "grey hat" men är faktiskt nödvändigt för att få resultat, om man vet hur man gör.

    Så ni ansvarar själv för vad ni gör med detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jodu din gråhatt!

    Jag håller definitivt med. Jag har köpt och sålt banners till och från olika sajter sedan 1997, och alltid när jag har handlat själv krävt att få en alt-text och en äkta länk där klicken inte räknas på vägen. Bannerplatserna som jag har sålt har alltid gått via en sida som länkar vidare. När den stora 301/302-debatten pågick som bäst slog det mig att dessa header-redirect-länkar gav statuskod 302, och alltid hade gjort det från mina sajter, men ingen har någonsin klagat konstigt nog. Folk är på tok för intresserade av statistik för det.

    Jag har hållit på och testat site wide-länkning en del på sistone, något man också kan applicera googles stycken om länktekniker på.
    Jag har aldrig märkt att site wide-länkar skulle kunna sänka en sajt, men jag har en distinkt känsla av att de inte räknas lika högt.

    Stycket om att själv inte länka till "bad neighborhoods" är roligt. Jag har diskuterat denna formulering många gånger med folk som tidigare har varit med i större länkfarmsnätverk. Där budskapet har nått fram är rädslan för dessa länkar väldigt stor.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ytterliggare mycket bra, nytt och intressant info om detta (även kommentarerna):

    http://www.seomoz.org/blogdetail.php?ID=962
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag kan förstå varför Google inte gillar att man köper länkar.

    En hel del folk som vill bli miljonärer på några dar lägger upp praktiskt taget en massa skräp(skapat med article bot t.e.x), med heta keywords. Sen köper de ett par länkar för att slå ut de praktiska och användbara siterna från en första placering.

    Visst gillar inte vi detta men vi kan inte bortse från att google ser oss som jobbar med SEO som en av sina största fiender.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Intressant...

    Självklart ska Google inte kunna kontrollera om man använder rel="nofollow" eller ej, oavsett om länkarna är köpta eller ej. Och precis som flera tidigare lagt fram så handlar det ytterst om en skrämselteknik. Man vill skärmma upp webmasters så att de inte ska sälja eller köpa länkar.

    Håller med dig Jim, att det är upp till G att lokalisera och nedvärdera länkar så som det passar dem, men på samma sätt är det helt upp till dem att banna en site för någon godtycklig anledning. I Webmaster guidelines finns ju även en brasklapp för att de inte kan täcka in alla otillåtna metoder i sina guidelines:

    "These quality guidelines cover the most common forms of deceptive or manipulative behavior, but Google may respond negatively to other misleading practices not listed here (e.g. tricking users by registering misspellings of well-known websites). It's not safe to assume that just because a specific deceptive technique isn't included on this page, Google approves of it. Webmasters who spend their energies upholding the spirit of the basic principles listed above will provide a much better user experience and subsequently enjoy better ranking than those who spend their time looking for loopholes they can exploit"

    Så att sälja och/eller köpa länkar är inte helt riskfritt, och om utvecklingen fortsätter som den har gjort senaste åren, så kommer vi förmodligen att se fler skyddsmekanismer från Google, som i likhet med "sandlådan" inte bara straffar de som har gjort sig förtjänta av det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO-forum är 93:a i Sverige enligt Alexa
    Av Webmoney i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:04
  2. Samma info på 4 sajter, problem!!!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 20:52
  3. Bokföring av Paypal utgifter?
    Av ThomasA i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 15:50
  4. net org com biz info
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 10:09
  5. Rolig info om Title
    Av Gustaf i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 08:23