Resultat 1 till 18 av 18

www.doman.se och doman.se dublicate content

  1. #1
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Tjena

    Jag undrar över en sak, räknas verkligen www.doman.se och doman.se som dublicate content ?

    Om siten i övrigt får interna länkar med www adresser och externa länkar är till www adresser, så det är bara indexsidan som berörs ifall nån lägger en extern länk till adressen utan www så att sökmotorn hittar det.

    Jag vet att man kan lägga in en 301 redirect men undrar om sökmotorerna annars räknar det som dublicate content eller är dom smarta nog att inse att det inte är det ?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det beror på. Det finns fall där de inte klarar av att se om det är samma sida. Exempelvis om du har mycket dynamiskt innehåll som ändras varje gång sidan laddar om. Är innehållet i princip statistikt så ska detta inte vara något problem.

    Eftersom Google och de andra sökmotorerna inte kan göra någon generell regel så är dete bättre att hjälpa dem på traven. Så jag rekommenderar en 301-redirect, då läggs även länkkraften över till den domänen du vill använda om någon skulle länka till "fel" address.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Ok så i princip är det ingen risk med att det kan räknas som dublicate, om man ser på nätet så verkar det inte finnas så många siter som har en 301 redirect så då borde ju dom flesta siterna ha det problemet annars.

    Risken att någon länkar till "fel" adress är ju inte så överhängande om någon ens länkar till en site, det är väl snarare problem med att få folk att länka till siterna överhuvudtaget Man får ju sköta den externa länkningen själv oftast.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av DD Webb
    Ok så i princip är det ingen risk med att det kan räknas som dublicate, om man ser på nätet så verkar det inte finnas så många siter som har en 301 redirect så då borde ju dom flesta siterna ha det problemet annars.

    Risken att någon länkar till "fel" adress är ju inte så överhängande om någon ens länkar till en site, det är väl snarare problem med att få folk att länka till siterna överhuvudtaget Man får ju sköta den externa länkningen själv oftast.
    Annars kan man använda Googles "Verktyg för webbansvariga"

    Här kan man lägga in önskad domän. Då är man helt på den säkra sidan när det gäller Google.

    För PR-värdet är det bra att använda 301 då inlänkarna annars kommer spridas på två olika domäner. Vilket kommer ge mindre länkraft på varje domän.

    Jag skulle personligen fixa till det.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Ja "Verktyg för webbansvariga" har jag hittat. Men drababs PR negativt av att en site inte har en redirect ?

    Med tanke på hur många siter som inte har det så borde ju det vara en kollektiv bestraffning för något som är vanligt på nätet

    Med tanke på hur många kunder jag har så känns det inte så kul att sätta sig och ordna en redirect på alla siter eller skaffa konton på Google webb... för alla.

    Är det verkligen så illa att PR förstörs om man inte har 301 redirect ? Eller är det här bara något ni tror ?

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av DD Webb
    Ja "Verktyg för webbansvariga" har jag hittat. Men drababs PR negativt av att en site inte har en redirect ?

    Med tanke på hur många siter som inte har det så borde ju det vara en kollektiv bestraffning för något som är vanligt på nätet

    Med tanke på hur många kunder jag har så känns det inte så kul att sätta sig och ordna en redirect på alla siter eller skaffa konton på Google webb... för alla.

    Är det verkligen så illa att PR förstörs om man inte har 301 redirect ? Eller är det här bara något ni tror ?
    Du kan ju enkelt ställa upp dessa reglerna i din webbserver. Vissa sajter går ju inte ens att komma åt om man inte skriver www.

    Har aldrig ställt in detta själv utan det får min leverantör fixa.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Jag har ingen egen server utan kunderna hostas på andra webbhotell, men adresserna funkar utan www.

  8. #8
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Jag försöker få grepp om det här

    Om sökmotorn har fått tag på adressen utan www, kommer den då att automatiskt ta en del av PR från www och lägga på den utan www ? Det kan ju inte stämma.

    Du menar kanske att om hälften skulle länka till den utan www och andra hälften till den med www så blir det så att PR drabbas ?

    Men risken att folk skulle länka till den utan www är ju inte så stor och om ett par stycken gör det så kan det väl inte ha någon betydelse ?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av DD Webb
    Ok så i princip är det ingen risk med att det kan räknas som dublicate, om man ser på nätet så verkar det inte finnas så många siter som har en 301 redirect så då borde ju dom flesta siterna ha det problemet annars.

    Risken att någon länkar till "fel" adress är ju inte så överhängande om någon ens länkar till en site, det är väl snarare problem med att få folk att länka till siterna överhuvudtaget Man får ju sköta den externa länkningen själv oftast.
    Vi fick PR1 utan www nyligen och första sidan där började dyka i sökresultat ibland där första sidan på www börde ha varit. Vi gjorde så som du beskriver vilket fungerande perfekt.

    Jag tror det är den bästa metoden eftersom den har använts länge. Webmaster console är ju ganska färsk så vem vet om det finns buggar där fortfarande.

  10. #10
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Ok. Hur är det då med www.doman.se och www.doman.se/index.php är det samma problem där med dublicate content ?

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av DD Webb
    Ok. Hur är det då med www.doman.se och www.doman.se/index.php är det samma problem där med dublicate content ?
    Ja problemet är att Google kommer att välja en av dem.

    Man ser ofta att CMS system länkar tillbaka till .se/index.??? när den url man egentligen vill marknadsföra är .se/

    Om hela din sajt säger att startsidan ligger på .se/index.??? så kommer Google naturligtvis att tro detta. Men den url du egentligen vill att de skall plocka är .se/

    Det finns alltid någon som kommer att länka till den adress du inte vill skall synas och de riskerar du att få problem.

    Jag kan förstå att det är ett jättejobb att ändra alla gamla sidor men på alla nya bör ni ju skapa denna rutin. OCH när ni skall ändra något på en gammal sida skall ni göra denna rutin.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Ja jag kommer att göra så i framtiden, hur skriver man 301 redirecten för att även få med index.php till www.doman.se ?

    Den jag har nu är

    Kod:
    Options +FollowSymlinks
    RewriteEngine on
    rewritecond %{http_host} ^doman.se [nc]
    rewriterule ^(.*)$ http://www.doman.se/$1 [r=301,nc]

  13. #13
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    För index.php:

    RewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3,9}\ /(([^/]+/)*)index\.php\ HTTP/
    RewriteRule index\.php$ /%1 [R=301,L]\

    om jag inte minns fel.

  14. #14
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Tack för det, jag får testa det sen.

    Det här förstör väl inte något om undersidor t.ex får adressen index.php?cPath=25_29 ?

  15. #15
    DD Webbs avatar
    DD Webb DD Webb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    För index.php:

    RewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3,9}\ /(([^/]+/)*)index\.php\ HTTP/
    RewriteRule index\.php$ /%1 [R=301,L]\

    om jag inte minns fel.
    Jag testade det och fick Internal server error. Kanske gjorde fel, jag skrev

    Kod:
    Options +FollowSymlinks
    RewriteEngine on
    rewritecond %{http_host} ^doman.se [nc]
    rewriterule ^(.*)$ http://www.doman.se/$1 [r=301,nc] 
    RewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3,9}\ /(([^/]+/)*)index\.php\ HTTP/
    RewriteRule index\.php$ /%1 [R=301,L]\

  16. #16
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Var ska man lägga 301 redirect för doman.se?

    På mitt webbhotell har jag mapparna:
    doman.se
    under den ligger
    mapparna www och logs
    och det är under www mappen som jag har alla filer.

    men när jag lade 301 redirect under doman.se så hände inget utan doman.se och www.doman.se visar båda samma sak utan att doman.se redirectas till www.doman.se

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    jake,

    Lägg det under www-mappen.

    Non-www till www:
    Kod:
    Options +FollowSymLinks 
    RewriteEngine on 
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domän.se [NC] 
    RewriteRule ^(.*)$ http://www.domän.se/$1 [L,R=301]
    www till non-www:
    Kod:
    Options +FollowSymLinks 
    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} .
    RewriteCond %{HTTP_HOST} !^domän\.se
    RewriteRule (.*) http://domän.se/$1 [R=301,L]
    /index.php till /
    Kod:
    Options +FollowSymLinks
    RewriteEngine on
    # index.php to /
    RewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3, 9}\ /.*index\.php\ HTTP/
    RewriteRule ^(.*)index\.php$ /$1 [R=301,L]
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Om hela din sajt säger att startsidan ligger på .se/index.??? så kommer Google naturligtvis att tro detta. Men den url du egentligen vill att de skall plocka är .se/
    hur viktigt är det att få med den sista / i länkarna från andra sidor?

    Jag har en sida som klarar sig utan www och faktum är att google inte tog emot min xml-sitemap om länkarna var registrerade med www framför. Min indexsida har PR 3 men när jag kollar i Googles webmaster tools så har den inte registrerat en enda inkommande länk. Hur kommer det sig? Alla länkar jag lägger ut ligger med www framför men om google inte kan registrera den, hur kan jag då ha PR 3?

    /Henrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27