Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 35 av 35

Rankar en div-site bättre än en table-site?

  1. #31
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har suttit och tragglat html med tabeller sedan 1996 men gått över till xhtml 1.0 strict på allting jag producerar och det finns inget mer oslagbart fenomenalt än dessa underbara divar och anrda element. man kan i princip göra hur man vill.

    Fördelen med just div och xhtml är att man styr allting med css, minskar storkelen på sidorna med upp till 80%, delar upp layout och information, skapar korrekta dokument med hänsyn till w3c samt till 90% styr hela sidans layout med just css.

    Jag frågar mig fortfarande varför jag inte startade tidigare att slänga tabellerna i soppåsen. Tabeller är endast til lför Tabel Data, typ prislistor etc...

    för att använda sig av xhtml och div måste man förstå hur det fungerar.

    float:left;
    display:inline;

    ja det finns ju massor av prefekta verktyg för det som även tilltalar SEO när man lägger flash och SEO Bakom för att understödja en flash site.

    Jag jämförde faktiskt lite med google accessible search med den vanliga för något år sedan och då gjorde xhtml siterna stor skillnad mot tabell sidorna i ranking på samma sök.

    Till slut, nej siten kanske inte rankar bättre idag men google kommer kanske ändra sig och bara göra acccessible search tillgänglig, då vet vi vem som biter sig i skägget!

    Är ni osäkra på xhtml ska ni definitivt besöka 456bereastreet.com

    Michael

  2. #32
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Hmm ser att Björn redan svarat på vad jag menade

    Vad gäller table så är det min personliga åsikt att det är väldigt svårt att hålla tungan rätt i munnen när man nästlar och har colspans och rowspans att hålla reda på, utöver alla avstånd etc.

    Och det dåliga stödet för css så är det väl bara IE som idag inte har bra stöd för det och de flesta som jobbar med css:er har idag en uppsättning IE-bugg-lösningar för att komma runt i stort sett alla buggar för IE. Ofta bygger man en IE-css och en css för alla andra.
    Jag kanske har det svårare, men dock lär mig mer, genom att få all design levererd till mig och jag fårr helt enkelt lösa layout problemet. det är vikigt för att ligga högt i kunskap med.

    Vad gäller bugg fix så låter tycker jag personligen inte att man ska försöka fuska med sånt. skapa designen för alla standardiseringar och gör det enklare för dig själv. det sägs att vi webbskapare egentligen aka ta hänyn till 11 standrad browers för att täcka alla typer av användare inkl, MAC och det går ju ganska bra om man följer standarder och gör som man ska.

    Jag håller mig endast till xhtml 1.0 strict som fungerar utmärkt på mina siter.

    Michael

  3. #33
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag kanske har det svårare, men dock lär mig mer, genom att få all design levererd till mig och jag fårr helt enkelt lösa layout problemet. det är vikigt för att ligga högt i kunskap med.

    Vad gäller bugg fix så låter tycker jag personligen inte att man ska försöka fuska med sånt. skapa designen för alla standardiseringar och gör det enklare för dig själv. det sägs att vi webbskapare egentligen aka ta hänyn till 11 standrad browers för att täcka alla typer av användare inkl, MAC och det går ju ganska bra om man följer standarder och gör som man ska.

    Jag håller mig endast till xhtml 1.0 strict som fungerar utmärkt på mina siter.

    Michael
    Öppna samma siter i explorer 5 och 6 så kanske du märker vad jag syftar på (och inte att förglömma att större delen av alla användare använder fortfarande 6:an men rätt många kvar på 5:an och få som har gått över till 7:an). Ingen av dem ritar upp saker på samma sätt som övriga webbläsare och de har andra default-värden vilket gör att även något som validerar som en bra css/xhtml sida inte visas som det är tänkt. 7:an däremot verkar ha de flesta saker lösta, men det kvarstår några defaultvärden som är hej kom och hjälp mig framför allt bland margins och paddings som inte börjar på 0 vilket är irriterande.

    För att komma runt sådant så måste man ibland utnyttja små buggar i de webbläsarna som tvingar dem att göra som man vill.

    Övriga webbläsare är nästan alla enhetliga och följer standard eller åtminstone så beter de sig som om de gjorde det.

  4. #34
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    En sak som kan underlätta är att "avformattera" hela default-rubbet med t ex: Eric Meyers CSS reset. Det blir desto mer att formattera själv, men ett säkrare slutresutat.

  5. #35
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    detdär verkade ju bra men det är väl konstigt att man ska nollställa alla värden innan man börjar göra siterna..

    jag brukar bara köra med * margin:0; padding:0; och sedan får det vara bra.

    Michael

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)