Resultat 1 till 16 av 16

Googlebot inloggad på WN

  1. #1
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Jag har hittat en undlig sak som jag gärna skulle få klarhet i.
    På webmaster networks forum så upptäkte jag när jag kollade på googles cache på sidan att det stod "Inloggad som: Googlebot". Kollar man på sidan så ser man att googlebot måste ha varit inloggad när den var där.

    Detta måste väl räknas som cloaking? Jag kan inte se vad fördelarna skulle vara men det verkar ju bara skumt. Någon som vet varför de gör så eller om detta bryter mot några regler?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Detta har diskuterats på andra forum tidigare. Mest omdiskuterat var det väl när Webmasterworld lät google indexera i annat fall lösenordsskyddade sidor på detta vis.

    I WN's fall är det egentligen inte så farligt. Så länge som alla kan komma åt samma information som Googlebot kan.

  3. #3
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Näe inte direkt, för att kunna läsa alla trådar på WN så måste man vara inloggad, alltså vissa forum är "spärrade" för besökare som inte är inloggade. Genom att ge Googlebot ett konto som den loggar in på automatiskt så får den tillgång till de sektioner som är loginskyddade. Cloaking blir det först när du visar besökaren en sak och googlebot en annan, besökare kan se denna information, om dom är inloggade. Ett mycket innovativt sätt att visa "den gömda webben". Go WN!

  4. #4
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    ställan, Jag hittade inte vilka trådar som skulle vara "spärrade" men om så är fallet så tycker jag att det är fel. Det kan ju inte vara meningen att man hittar resultat i google som man är tvungen att registrera sig för att få se. Det är ju verkligen att visa olika innehåll för besökare och sökrobotar!

    Varför ens göra låta googlebot logga in och göra så det ser misstänksamt ut?

  5. #5
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Bl.a så är kategorin Feedback spärrad för icke-inloggade. Den syns inte om du inte är inloggad. Säkert någon mer också som inte jag vet.

  6. #6
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Som Bernt säger så har diskussionen förts, och Googles uppfattning, förmedlad av Matt Cutts, tycks vara att bara det gratis att regga sig så är det okej. Det sas i sammanhanget webmasterworld...

    Själv tycker jag att sökmotorn ska visa det som besökaren kan förvänta sig att se, och inget annat. Att visa andra texter för Google än besökare är fel tycker jag och undergräver förtroendet för sökmotorn i längden.

    Dock har jag bytt uppfattning om just webmasterworld som jag först bara ville bojkotta pga det här irriterande beteendet. Det är ett intressant ställe.

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Detta har diskuterats på andra forum tidigare. Mest omdiskuterat var det väl när Webmasterworld lät google indexera i annat fall lösenordsskyddade sidor på detta vis.

    I WN's fall är det egentligen inte så farligt. Så länge som alla kan komma åt samma information som Googlebot kan.
    Detta är ett stort frågetecken för mig och jag är väldigt irriterade varför Google inte straffar Webmasterworld för det. Finns det något mer irriterande att få en sökträff på WW där problemet som man själv har är löst men när man klickar sig dit så måste man logga in. Usch! Tänk om alla sidor på nätet var så hur skulle det då se ut?

    Men visst det är ett gränsfall fast jag gillar inte metoden.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    Gustaf Haags avatar
    Gustaf Haag Gustaf Haag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    9
    Jag antar att det är forumet som kollar upp IP:et på besökaren och då automatiskt loggar in som Googlebot om det är Googles crawler som är på besök?

    Smart tänkt.

    Lite efterforskningar visar att det är en vanligt förekommande strategi. En sökning på "Log out [ GoogleBot ]" ger massvis av träffar.
    Senast redigerat av Gustaf Haag den 2007-05-09 klockan 20:43.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Detta är ett stort frågetecken för mig och jag är väldigt irriterade varför Google inte straffar Webmasterworld för det. Finns det något mer irriterande att få en sökträff på WW där problemet som man själv har är löst men när man klickar sig dit så måste man logga in. Usch! Tänk om alla sidor på nätet var så hur skulle det då se ut?

    Men visst det är ett gränsfall fast jag gillar inte metoden.
    VArför skulle Google "straffa" någon för något som de själva tycker är OK?

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    VArför skulle Google "straffa" någon för något som de själva tycker är OK?
    Därför att jag inte tycker det. Även om medlemskapet är gratis så visar man en annan information för sökrobotar än vad man gör för besökare endast på på grund av att man vill få massor besökare från sökmotorerna men samtidigt tvinga på besökarna medlemskap. Tydlig cloaking och väldigt irriterande och rent ut sagt korkat av Google att acceptera det. Det kommer bara ge fler liknande sidor och till sist blir de tvugna att ta tillbaka det.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag har en liknande fundering fast ändå inte... Jag vill spärra vissa sidor för minderåriga som hamnar på en ny sajt som jag håller på med. Enda sättet att göra detta är förstås genom att man vid registrering kollar användarens ålder. Alla ska alltså kunna surfa fritt utan att vara inloggade, förutom på dessa sidor.

    Däremot vill jag att användare som aktivt söker efter något som kan finnas där ska kunna hitta dit via google.

    Låter det skumt? Alltså, det kommer inte finnas något direkt barnförbjudet på sajten, men vissa saker är så att säga mindre lämpliga för barn som kan ha hamnat där när de letar efter annat "oskyldigt" som också finns där.

    Om google skulle förbjuda detta skulle jag bli tvungen att ta bort denna idé och istället ersätta den med en fråga om de är över 18 eller liknande, och det är ju inte särskilt svårt att klicka sig förbi...

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Eller ett stort popupfönster som skymmer sidan

  13. #13
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Om google skulle förbjuda detta skulle jag bli tvungen att ta bort denna idé och istället ersätta den med en fråga om de är över 18 eller liknande, och det är ju inte särskilt svårt att klicka sig förbi...
    Jag tycker nog ändå en cookie är bäst. Finns den inte så varna för innehållet. Vill man så kommer man ju åt innehållet ändå?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  14. #14
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Därför att jag inte tycker det. Även om medlemskapet är gratis så visar man en annan information för sökrobotar än vad man gör för besökare endast på på grund av att man vill få massor besökare från sökmotorerna men samtidigt tvinga på besökarna medlemskap. Tydlig cloaking och väldigt irriterande och rent ut sagt korkat av Google att acceptera det. Det kommer bara ge fler liknande sidor och till sist blir de tvugna att ta tillbaka det.
    Ja, det är cloaking, men en godkänd sådan.

    Hur skall man hitta ett forum som man är intresserad av att vara med i om sökmotorerna inte tillåts spindla och indexera posterna i det så att man ser vad medlemmarna skriver om?

  15. #15
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Ja, det är cloaking, men en godkänd sådan.

    Hur skall man hitta ett forum som man är intresserad av att vara med i om sökmotorerna inte tillåts spindla och indexera posterna i det så att man ser vad medlemmarna skriver om?
    Antingen väljer man att att visa innehållet publikt för alla eller för ingen anser jag. Jag skulle bli knepp om jag var tvungen att registrera mig varje gång jag söker för att komma åt information. Vill man deltaga i forumet registrerat man sig.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  16. #16
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Antingen väljer man att att visa innehållet publikt för alla eller för ingen anser jag. Jag skulle bli knepp om jag var tvungen att registrera mig varje gång jag söker för att komma åt information. Vill man deltaga i forumet registrerat man sig.
    Nu lär ju inte alla siter du hittar i Google vara forum, eller siter som mman måste registrera sej på, så det problemet är knappast särskilt stort.

    Jag ser inga problem i detta, tycker bara att det är irriterande om man måste betala siten ifråga. Men om det är en site som kräver regeistrering och den är gratis så reggar jag mej, eftersom den uppenbarligen intresserar mej.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Googlebot
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 06:57
  3. AdSense MediaBot hjälper GoogleBot att cacha
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 13:02
  4. Googlebot 2.0
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 18:35