Resultat 1 till 12 av 12

Två poster från samma huvuddomän i träfflistan

  1. #1
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jag undrar om någon vet eller har någon teori om varför följande kan hända:
    En domän, vovve.net, med många sidor blir listad på google. Siten, vovve.net, kammar hem de översta två platserna på ett relevant sökord, "hundar" i det här fallet. Oftast listas undersidan med en liten indentering ett snäpp in. Varför två poster och hur uppnår man det? Handlar det bara helt enkelt att denna undersida har en massa inlänkar och är relevant för sökordet också?
    Sen undrar jag också om någon vet hur och varför google visar en del sidor med sruktur av undersidor? Vovve.net har lyckats med detta vid sökning på "hundar". Kan det vara så att detta sker om man kommer högst på träfflistan och dessutom har en sitemapp? Ngn som har en teori där?

    Se bifogad bild eller nedan länk:
    http://www.google.com/search?num=100...4&q=hundar&lr=

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Dessa kallas sitelinks.

    Du kan läsa mer om det här

    http://www.seo-forum.se/google/1276-...ight=sitelinks

    Väldigt vanligt att kommuner får detta när man söker på kommunnamn.

    volvo får det vid sökning på volvo osv.

    Kan sägas vara ledande på det sökordet. Hur Google får fram just de värdena ddiskuteras flitigt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sedan kan man av och till också se två träffresultat på samma webbplats på olika platser i SERP d.v.s. som Yahoo gör. En privat teori är att Google kör det korta tider för att bibehålla statistik på hur dessa sökresultat fungerar för informationssökare jämfört med vanliga sökresultat.

    En annan teori är att det sätts på ibland medvetet för att se hur starka sekundära sökresultat i sig själva är. Det är ju där man själv kan ha nytta av resultatet och det är en sällsam glädje när man får dessa resultat och kan få tydligt jämförande resultat.

  4. #4
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Hans
    Jag undrar om någon vet eller har någon teori om varför följande kan hända:
    En domän, vovve.net, med många sidor blir listad på google. Siten, vovve.net, kammar hem de översta två platserna på ett relevant sökord, "hundar" i det här fallet. Oftast listas undersidan med en liten indentering ett snäpp in. Varför två poster och hur uppnår man det? Handlar det bara helt enkelt att denna undersida har en massa inlänkar och är relevant för sökordet också?
    På de egna sajter jag sett detta har det oftast handlat om en stark intern länkning från förstasidan (med sökordet i länktexten) till den andra sidan samtidigt som sökordet återfinns på den andra sidan.
    Till dessa sidor har det inte heller funnits några externa sajter som länkar dit.

    Detta är dock en teori som jag ännu inte testat fullt ut.

  5. #5
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Om jag inte fått saker och ting helt om bakfoten är väl ändå sitelinks något annat. Så vitt jag förstått är detta sitelinks:
    http://www.google.se/search?q=uppsal...ient=firefox-a

    Vad som uppstått på den tidigare sökfrågan i fråga är väl helt enkelt att även en undersida har lyckats klättra upp till samma sida som huvudsidan ligger på i SERPen och därmed automatiskt blivit grupperad tillsammans med huvudsidan.

    Har jag helt fel?

    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Dessa kallas sitelinks.

    Du kan läsa mer om det här

    http://www.seo-forum.se/google/1276-...ight=sitelinks

    Väldigt vanligt att kommuner får detta när man söker på kommunnamn.

    volvo får det vid sökning på volvo osv.

    Kan sägas vara ledande på det sökordet. Hur Google får fram just de värdena ddiskuteras flitigt.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Följande saker kan orsaka att man får två listningar efter varandra för oss i alla fall. Bör vara relevant för bloggar och liknande med den typen av länkstruktur.

    I. Nytt
    Google uppfattar att en tydlig huvudsida finns t.ex. p.g.a. interna eller externa länkar. I övrigt får inget annat material någon fördel.

    En nyhet eller liknande, här får man ju tänka blogg eller nättidning, kan ofta dyka upp som två ett tag.

    II. Mer interna länkar
    Jadå. Och det kan ju förövrigt spela in i I.

    III. Fler externa länkar
    Kan ge det stabilt under lång tid.

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Jolla00
    Om jag inte fått saker och ting helt om bakfoten är väl ändå sitelinks något annat. Så vitt jag förstått är detta sitelinks:
    http://www.google.se/search?q=uppsal...ient=firefox-a

    Vad som uppstått på den tidigare sökfrågan i fråga är väl helt enkelt att även en undersida har lyckats klättra upp till samma sida som huvudsidan ligger på i SERPen och därmed automatiskt blivit grupperad tillsammans med huvudsidan.

    Har jag helt fel?
    Sökningen du länkar in ser likadan ut som bilden i första inlägget. Det är sitelinks precis som både du och jag säger.

    Så uppfattade jag iaf frågeställningen. Att en undersida i en domän visas inskjuten under ett resultat händer allt som oftast. Det jag kan se är att undersidan handlar (precis som huvudsidan)om just det sökordet.

    Såg nu att frågan var tvådelad.

    En om Sitelinks och en om inskjutna resultat vet inte riktigt vad det kallas.
    Senast redigerat av MattiasN den 2007-05-11 klockan 08:26.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Detta har jag faktiskt inte sett förut. Inte Sitelinks alltså, utan att en webbplats har förstaplatsen med sitelinks (och en av dessa sitelinks går till annonsmarknaden) OCH andraplatsen i serpen med en träff till en av de undersidor som faktiskt är med i förstaträffens sitelinks.

    Har dock inga teorier om vad det kan bero på. Kanske någon anan som sett detta tidigare?

  9. #9
    Mattias As avatar
    Mattias A Mattias A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    22
    /Annonsmarknad/index.asp?cat=33

    är ju inte samma sida som

    /Annonsmarknad/

    ?cat=33 delen säger att det är hundar som säljs och därför passar denna sida extra bra (om inte bättre) än /Annonsmarknad/ där allt kan säljas

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Aha..

    Men fortfarande är det lite underligt att de inte lägger in den länken i sitelinks? Eller.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Aha..

    Men fortfarande är det lite underligt att de inte lägger in den länken i sitelinks? Eller.
    Kärnan tror jag i hur de får fram Sitelinks. Vilka kategorier / sidor på hemsidan platsar i denna.

    ID hundar är en mycket mindre kategori än Annonsmarknaden och därför finns inte den med i Sitelinks.

    Jag tror att Sitelinks är relativt statiskt när man väl har fått det. Det ändras inte efter vilket sökord som skrivs in.

    Att vovve.net har två listningar i denna serp tror jag beror på att

    - de har lyckats få sitelink på ordet hundar
    - pga att de har sitelinks på ordet hundar kan de inte få en inskjuten sida
    - eftersom annonsmarknad ID hundar är så relevant för sökningen så vill Google visa denna och lägger den som en "vanlig" träff

    Bara mina egna funderingar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Sökningen du länkar in ser likadan ut som bilden i första inlägget. Det är sitelinks precis som både du och jag säger.

    Så uppfattade jag iaf frågeställningen. Att en undersida i en domän visas inskjuten under ett resultat händer allt som oftast. Det jag kan se är att undersidan handlar (precis som huvudsidan)om just det sökordet.

    Såg nu att frågan var tvådelad.

    En om Sitelinks och en om inskjutna resultat vet inte riktigt vad det kallas.
    Ah, ser nu att även den sökningen har sitelinks. Sitelinksen är kanske en aning osäkra eftersom de inte dök upp igår när jag gjorde sökningen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Maximal antal länkar från samma site.
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:36
  2. Två inlänkar från samma sida
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 04:11