Resultat 1 till 27 av 27

Har antal klick i sökmotorresultatet någon betydelse?

  1. #1
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Har någon information ifall google värderar en sida utifrån hur stor andel av klicken för ett visst sökord som den får.

    T.ex. om den sida som visas som nr 5 i resultatet för ett visst sökord får 80% av klicken så rankas den upp, eftersom användarna antagligen tycker den är mer relevant för det de söker än de 4 första?



    Om ingen sökmotor använder detta mått på relevans för ett visst sökord så skulle nog det vara ide att starta en sökmotor som tar hänsyn till detta då det skulle ge mycket bra relevans och sortera bort sidor som inte har relevant innehåll utan bara byggda för att ranka bra. Förhoppningsvis är användarna bättre på att genomskåda detta än sökrobotarna.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det skulle bli så trist för alla oss som skulle vara tvugna att sitta och klicka hela dagarna.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Google använder det i Adwords. Med bättre CTR än de som bjuder mer per klick kan man komma högre upp i annonslistan.

    Har funnits vissa spekulationer att det även skulle användas i den organiska listan, men ingen som ahr kunnat prestera faktiska bevis för att så är fallet.

    Det man tror sig veta sedan tidigare är att Google detekterar ifall en sökning genererar ett klick på en viss träff, och besökaren väldigt snabbt därefter klickar på en annan träff, eller gör en ny sökning, d.v.s om besökaren inte hittade det han/hon sökte på den sida som de kom till. Och att detta i sin tur kan göra att en sida tappar i ranking.

    Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om Google inte använder CTR i SERP'en för att få veta mer om relevansen på målsidorna. Att de jämför antal klick i förhållande till antal sökningar mot en normalfördelning.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Står lite kryptiskt på olika ställen att CTR används på organiska och kommer användas mer i framtiden. Hur storvikt det har idag är oklart (som med mycket annat).

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är helt klart en faktor. Människor är jättebra på att ranka sökresultat.

    Inom sökmotorteori brukar man prata om träffar och false positives, att få fram alla dokument som innehåller en viss ordmängd är inte så svårt, att få fram de dokumenten som är relevanta för sammanhanget är svårt. Människor är än så länge mycket bättre än datorer på att avgöra sammanhang.

    Jag tror inte det är så enkelt som att 80% av klicken rankar upp ett sökresultat, men om det under en lång period är ett resultat som utmärker sig, resultatet har god länktillväxt och bra övrig organisk trafik så ja, då kommer nog resultatet att rankas upp.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    Gustaf Haags avatar
    Gustaf Haag Gustaf Haag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    9
    Det låter mest logiskt att den håller koll på vilken länk användarna klickar på och låta det påverka serpen i relation till nyckelordet.

    Men det bör vara antalet unika användare och inte antalet klick som räknas!?

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Har funnits vissa spekulationer att det även skulle användas i den organiska listan, men ingen som ahr kunnat prestera faktiska bevis för att så är fallet.
    Är väl inte så svårt att verifiera att de inte mäter det?

    Är ju bara någon procent som kör Google Toolbar/Analytics så de kan få reda på det om de inte mäter via redirects/JavaScript i SERPen som Yahoo gör.

    Edit: Hur är det i IE? Ser ut som att det ligger lite mysko IEskript i källkoden.

  8. #8
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    De har mätt klick i organisk sök ganska länge.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Google har ju surfare anställda också. Man kan ju t.ex. att de använder dessa på något sätt också för att se hur olika förändringar i algoritmen påverkar resultatet från olika uppgifter som dessa får.

    Sedan har vi också det här är att länkar som ger trafik ger mer på sökresultaten. Det bör väl antingen vara toolbar eller Analytics. Eller om det är någon annat kvalitetsmått som ofta sammanfaller med att länken ger trafik.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Är väl inte så svårt att verifiera att de inte mäter det?

    Är ju bara någon procent som kör Google Toolbar/Analytics så de kan få reda på det om de inte mäter via redirects/JavaScript i SERPen som Yahoo gör.

    Edit: Hur är det i IE? Ser ut som att det ligger lite mysko IEskript i källkoden.
    Det är nog inte så svårt, men jag har inte sett någon som har gjort det och presenterat övertygande bevis...

  11. #11
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Det är ju bounce raten som är intressant och inte CTR egentligen. Verkar som de mäter det i AdWords-kampanjer som en del av QS-grejen. Nån som har koll?

    Johan W: I min standardfirefox mäts inget iaf.

  12. #12
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Johan W: I min standardfirefox mäts inget iaf.
    Hur är du så säker på det?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  13. #13
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Hur är du så säker på det?
    Jag läser HTML-koden?

  14. #14
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag läser HTML-koden?
    Varenda gång du söker?

    Jag har själv sett att Google använt javascript som endast syns genom att granska källan, och t.o.m bytt ut länkar precis som Yahoo har det som standard för att mäta klick (dock mycket sällan).
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  15. #15
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Kod:
    <a class="l" onmousedown="return rwt(this,'','','res','1','AFrqEzdidk_yiGcXYDONSi8KGi5mGj35GA','&sig2=Ab0qqpto9vioaMPFR1Lg9g')" href="http://www.webworkshop.net/seoforum/index.php">
    Jag upplever att google alltid gör så där, när de inte byter ut hela urlen till en redirect. Dessutom har de ju sin toooobar

    (För er som är kod-dyslektiker så betyder det där att funktionen rwt() körs när man trycker NED knappen; dvs innan besökaren har lämnat google.com - besöket loggas).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  16. #16
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Kod:
    <a class="l" onmousedown="return rwt(this,'','','res','1','AFrqEzdidk_yiGcXYDONSi8KGi5mGj35GA','&sig2=Ab0qqpto9vioaMPFR1Lg9g')" href="http://www.webworkshop.net/seoforum/index.php">
    Jag upplever att google alltid gör så där, när de inte byter ut hela urlen till en redirect. Dessutom har de ju sin toooobar

    (För er som är kod-dyslektiker så betyder det där att funktionen rwt() körs när man trycker NED knappen; dvs innan besökaren har lämnat google.com - besöket loggas).
    Vad den registrar vet man inte och längre än så går tyvärr inte spekulationerna så länge man inte gör något mer omfattande test för se vad konsekvensen blir av att klicka i deras SERP.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  17. #17
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    En traditionell sökmotor kan titta på texter.

    En internet-sökmotor kan även titta på:
    - Refererenser (länkar).
    - Möjlighet att kolla realtids-feedback. I en traditionell sökmotor så görs detta via test-fall och beräkningar på precision / recall

    Google har dessutom möjlighet att verifera det här datat med sin toolbar. Läs en bok om information retrieval (eller för all del wikipedia-sidorna om ämnet) så kommer du att inse att det inte finns några argument som talar emot att google skulle göra det. Sen i hur stor omfattning kan man ju diskutera, men att det är en faktor tycker jag är larvigt att ens diskutera.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Google har sagt flera gånger att de inte analyserar klicken i sökresultaten. Om det stämmer eller inte kan man ju så klart inte avgöra från det.

    Men jag tror på dem där. Skulle det bara engång komma ut något som pekar på att de gör det så skulle de ju få ett väldigt problem för all framtid med "spamsökningar" som kanske stör prestanda.

    Men jag tror nog att de gör jämförbara analyser på annat sätt som kanske är lika bra. Nog kan de få lika bra information från en begränsad population av informationssökare som hela gruppen om den populationen är noga utvald? Och de har ju folk som surfar åt dem.

  19. #19
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    En traditionell sökmotor kan titta på texter.

    En internet-sökmotor kan även titta på:
    - Refererenser (länkar).
    - Möjlighet att kolla realtids-feedback. I en traditionell sökmotor så görs detta via test-fall och beräkningar på precision / recall

    Google har dessutom möjlighet att verifera det här datat med sin toolbar. Läs en bok om information retrieval (eller för all del wikipedia-sidorna om ämnet) så kommer du att inse att det inte finns några argument som talar emot att google skulle göra det. Sen i hur stor omfattning kan man ju diskutera, men att det är en faktor tycker jag är larvigt att ens diskutera.
    Jag påstår inte att du har fel, eller att det inte skulle vara en faktor. Men precis som med allt annan så är frågan hur betydelsefullt det är och vilken inverkan det skulle ha på resultatet. Denna data är väldigt lätt att manipulera, vilket direkt gör den mindre betydelsefull i mina ögon.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  20. #20
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är snordyrt med användartester för den här typen av data eftersom google har så mkt data. Vad de menar med att de inte "analyserar" är väl snarare att "vi loggar inte vad du klickar på - så var inte rädd".

    Asså, jag blir lite mörkrädd här nu, menar ni på fullt allvar att ni trots rwt() och utbytta-redirekt-länkar INTE tror att google skulle använda en potentiell guldgruva av data? De har data som är ovärderlig ur en sökmotor-vetenskapsman ögon. Varför tror ni AOL släppte data från sin sökmotor? För att de ville hjälpa sökmotor-communityn på universitet osv, den här typen av data _EXISTERAR_ inte ute i det fria. Ingen kan heller sätta ihop data av den kalibern google har, olika kontinenter, olika demografier, kopplat till platser, ålder, tidigare surfvanor, aktivitets% osv.

    Standard-datat som sökmotorforskare använder databaser är tidningsartiklar som TIPSTER/TREC, CACM, ISI. Klickresultat och möjligheter att direkt analysera användarens feedback på sökresultaten har tidigare inte varit möjligt.

    Tror ni det är en slump att googles datacenter returnerar olika ordning på sökresultaten också? "Osyncade databaser.. javisst.. ". Jag tror det är för att de testar olika resultat-serpar på olika demografier för att se hur klickresultaten skiljer sig.

    Jag tror inte heller att man kan "testa" det här, det är alldeles för svårt att gambla google. För att testa detta måste man ta med många parameterar.

    - Toolbar av / på
    - Olika platser i världen
    - Inloggad / utloggad som google auth (gmail)
    - Rensa trackingcookies?
    - Troligen handlar det om en längre period (ett par månader minst)

    Det är ett jättetest som skall göras då, enklare bara fråga Matt Cuffs, allt annat än ett tydligt "nej" skulle jag se som ett ja
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  21. #21
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Denna data är väldigt lätt att manipulera, vilket direkt gör den mindre betydelsefull i mina ögon.
    Mja, google har datacenter över hela jorden, de har unika trackingcookies/ip samt kan verifiera sina data mot datat från toolbaren.

    Jag har sagt det förrut men, har du tänkt på att google explicit skriver att man inte får använda autosurf-program som webmaster? Gissa varför? Det är ett bra sätt att gambla just de här systemet ..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  22. #22
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Håller helt med Hjalmar på detta. Det vore naivt att tro annat. Anledningen till att Google ger ut alla dessa gratistjänster är just för att samla information i olika faser. De är ju inte direkt korkade. Den information de inte får in på att du söker, samlar de in via adwords, eller adsense. Som dina personuppgifter. I Analytics ser de om kunder köper dina produkter vilket visar att din sida är relevant för vissa nyckelord i både adwords och organisk sök.

    Information is power baby.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  23. #23
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det är möjligt att det påverkar, men jag är skeptisk till mängden inflytande på material som går att manipulera så pass enkelt om man sätter sig in i det.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Håller helt med Hjalmar på detta. Det vore naivt att tro annat. Anledningen till att Google ger ut alla dessa gratistjänster är just för att samla information i olika faser. De är ju inte direkt korkade. Den information de inte får in på att du söker, samlar de in via adwords, eller adsense. Som dina personuppgifter. I Analytics ser de om kunder köper dina produkter vilket visar att din sida är relevant för vissa nyckelord i både adwords och organisk sök.

    Information is power baby.
    Helt säkert. Men just klick i sökresultat från vanliga användare tror jag att inte att de vågar sig på. Däremot inte sagt att de inte mäter det på annat sätt, t.ex. via en kontrollerad population av informationssökare. De har ju trots allt en liten surfarmé.

  25. #25
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag tror snarare det är såhär;

    De kollar länkvärde på traditionellt sätt (dvs pagerank). Sen utnyttjar de klickfrekvenserna i serpsen för att verifiera eller diskvalificera detta ursprungliga värde. Samma sak gäller med toolbaren. Det är inga direkta / stora påverkningar men snarare en validering för att undvika spam.

    Hur tror ni ärligt talat att google identifierar footerlänkar? Genom klickfrekvensen såklart.. (okey, jag medger att deras andra suspekta projekt inom OCR ibland får mig att fundera lite på om det har med saken att göra också, fast det känns verkligen som att gå över ån för vatten).

    Jag förbihåller mig väl med att säga att det här är spekulationer. Jag har påbörjat lite med att koda grejer för att spoofa google toolbar, problemet är att det är jävligt kinkigt att köra på sina egna siter eller ens på sina egna siter. Google har garanterat listor över öppna proxies och kanske även tex botnets (hackers använder redan de här metoderna för att köra autosurf tex).

    För att kunna genomföra ett seriöst test man måste ha minst 100 unika ipn som man kan förfoga över samt bra mjukvara (varje toolbar har unikt id som hashas in i urlchecken, har ni kollat koden så vet ni att det inte är helt trivialt). Spännande område, nästan så jag kan tänka mig att ta emot pengar/resurser för att utföra ett större test på seriös basis. Intressenter kan ju höra av sig via PM

    Edit: detta börjar närma sig blackhat, så tänk på att diskussionen ovan är helt teoretisk och inget jag har utfört eller planerar att utföra för att gambla google (mer än i rent studiesyfte). Fråga mig inte heller om mera detaljer iom att det bryter mot forumets regler, men det är ju inte direkt rocket science..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  26. #26
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Helt säkert. Men just klick i sökresultat från vanliga användare tror jag att inte att de vågar sig på. Däremot inte sagt att de inte mäter det på annat sätt, t.ex. via en kontrollerad population av informationssökare. De har ju trots allt en liten surfarmé.

    Som tillägg till mitt ovanstående inlägg, surfararmen är troligen ytterliggare en kontrollgrupp till toolbaren och klickfrekvens i serpsen. Då har de plötsligt tre grupper att kontrollera länk-resultatet mot.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Som tillägg till mitt ovanstående inlägg, surfararmen är troligen ytterliggare en kontrollgrupp till toolbaren och klickfrekvens i serpsen. Då har de plötsligt tre grupper att kontrollera länk-resultatet mot.
    Ja det tror jag säkert. Och jag tror ditt resonemang är helt riktigt i princip. När de har data varför skulle de inte använda den? Och varför skulle de hela tiden lansera en massa tjänster som kan användas på detta sätt och som i övrigt är av tveksamt värde för Google om de inte skulle utnyttjas? Särskilt Analytics är jag helt övertygad om att de använder.

    Just klick direkt på sökresultatet tror jag dock inte de vågar sig på att mäta direkt. Kommer en indikation på att de skulle ha betydelse får de tämligen snart ett ganska brutalt prestanda problem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har meta name subjekt någon betydelse?
    Av Kocken i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 10:06
  2. Har serverns plats någon betydelse?
    Av j0han i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 02:15