Resultat 1 till 11 av 11

SEO för Wordpress, version krånglig

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Den här videon om SEO för Wordpressbloggar av Graywolf är lite intressant. Han verkar vara jätterädd för duplicate content hela tiden.

    • För det första ska man bara lägga varje inlägg i EN kategori. Inte mer. Annars fattar inte Google, säger han.
    • Sedan ska man se till att ha en "more>>" länk istället för att skriva ut hela inlägget på bloggens startsida. "Det blir ju duplicate content annars".
    • Och så fortsätter det. Allt ska göras så enkelt som möjligt för Googlebot.


    I den krångligaste av världar hade självklart Greywolfs metoder varit dem rätta. Som tur är tror jag att Google är betydligt smartare än vad han tror. Mina erfarenheter säger så. Framförallt fungerar det inte särskilt bra för besökarna, som trots allt är viktigare än sökmotorerna. Se bara på hans egen blogg, inte skulle jag klassa den som en bra blogg när det gäller användarvänlighet!

    Jag skulle säga så här:

    • Kategorisera mycket och bra. Relevant innehåll ska samlas ihop, både för dig, besökaren och sökomotorerna.
    • Internt går duplicate content bra, så det ska man inte vara rätt för. Även om man ska försöka att se till så en hel sidas unika innehåll endast ska finnas på en url för att få alla länkar och sökresultaten rätt.
    • Tänk på användarvänlighet och hur du som besökare värdesätter en hemsida. Det är viktigare än småpetitesser ur SEO-syfte.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hallelujah! Äntligen någon som vågar kritisera den artikeln öppet. Jag gillar heller inte den. Vanessa Fox har till exempel även sagt att duplicate content internt i sajten är ingen fara.

    När vi ändå är inne på SEO för WordPress så bör jag ju nämna min artikel.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vill ni lägga PR på att hålla samma data indexerat flera gånger då?

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tack Jim! Skönt att det finns fler som tycker som jag. Självklart kan man ha olika strategier när det gäller Wordpress, men den där är inte optimal på något sätt.

    Din artikel om SEO för Wordpress rekommenderas varmt, brukar ha den som kom-ihåg-lista när jag sätter upp en ny blogg.

    Hans99, vad menar du? Blogginläggen är ju desamma.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton

    Hans99, vad menar du? Blogginläggen är ju desamma.
    Därav att du kanske ska fråga dig om det är meningsfullt att lägga intern länkkraft på båda inläggen. I ena fallet blir båda indexerade och vad har du egentligen uppnått då? I andra fallet blir det enda indexerat och inte det andra i vilket fall du lagt länkkraft på det ena utan nytta.

    Men ger det något extra för användaren så...

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag förstår din fråga Hans men det finns ju bara en URL till varje inlägg. Det som Graywolf menar att man ska göra är att blockera till exempel kategori-sidor från Google vilket jag inte ser någon mening med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag förstår din fråga Hans men det finns ju bara en URL till varje inlägg. Det som Graywolf menar att man ska göra är att blockera till exempel kategori-sidor från Google vilket jag inte ser någon mening med.
    Aha. Men det är inte dublicerat data i vanlig mening utan syndikerat data. Kategorisidor är jag mycket säker på Google skarpt gillar genom att det är taggning.

    Men också där blir det en svår avvägning om man länkar upp kategorisidorna fast. I alla fall om man vill ranka på många sökord och publicerar regelbundet, i vilket fall en regelbunden sysselsättning blir att hålla intern länkkraft bort från skräp.

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Sen har vi en filosofisk aspekt också; är det verkligen rätt att optimera så mycket att sidan blir SVÅRARE att använda för slutanvändarna? Har man inte missat väldigt mycket då med anledningen till att ha en blogg - för användarna.

    Det är lite som att maxa sin annonsering på varje sida (3 adsense, alla övriga länkar sponsrade eller affiliate), att hellre köra på www.billiga-produkt-i-sverige.se istället för produkt66.org. Och så vidare. I längden blir det bara tacky... uppfriskande kommentarer Anton.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Sen har vi en filosofisk aspekt också; är det verkligen rätt att optimera så mycket att sidan blir SVÅRARE att använda för slutanvändarna? Har man inte missat väldigt mycket då med anledningen till att ha en blogg - för användarna.
    Delar helt den uppfattningen och menar också att optimalt både avseende Google och användare är att fullständigt avstå från automatiskt syndikering och istället bygga seriösa huvudsidor som en skribent skriver för användaren.

    Sedan avseende Wordpress ska man också ha klart för sig att Wordpress är Wordpress. Google kanske kan sägas ha "misslyckats" med Blogger medan Wordpress.com har blivit väldigt tilltalande. I alla fall just nu är det Google som står med mössan utanför Wordpress dörr och ber om saker. Samtidigt blir ju själva mjukvaruplattformen allt mer populär utanför Wordpress.com.

    Google anpassar sig därför efter Wordpress.

    En till sak att beakta är rel=tag. Hur hanterar Google egentligen detta attribut? Jag vill kanske föreslå att du länkar med full kraft men att målsidan i praktiken aldrig blir högre än PR3 oavsett vad toolbar-data visar.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har hållit på att skriva en egen guide om sökoptimering för WordPress sedan jag först såg den där videon. För jag tycker att det är rent struntprat, och närmast desinformation han ägnar sig åt.

    Som Jim skriver högre upp i tråden så skrivs kategorier inte in i urlarna i Wordpress. (Det är bara undersidor som ärver sin huvudsidas url).

    Det finns, som vi alla vet, betydligt viktigare saker att göra i WordPress än att låsa ut Googlebot ur vissa delar av sajten.

  11. #11
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Medhåll. Har aldrig haft problem med duplikatfiltrering i Wordpress och PR försvinner ju inte (hans99 läs: inte) på att man indexerar upp sidor internt.

    Däremot finns det vissa saker, som att man kanske inte vill ha sina RSS-feeds indexerade, som man kan pilla med i WP. Det däremot tar människan inte upp.

    Jag håller helt med agaton, Jim och Nikke. Verkar vara många som vill ha sina 5 minuters fame på den vansinnigt tuffa SEO-scenen och då är det inte konstigt att det blir lite si och så med faktakontrollen ibland.

    edit: språk
    Senast redigerat av Nord den 2007-05-28 klockan 21:15.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  2. Fri version av wordtracker
    Av cabdirazzaq i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 09:57
  3. WordPress Related Entries plugin
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 09:47
  4. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29