-
Jag postade precis ett inlägg på WN om vad som utgör en bra domän. Nu slog det mig att jag förmodligen kommer att få bättre svar här, så tänkte ta upp diskussionen på seo-forum också.
Ett bra domännamn är (enligt Gustav):
1. Lätt att komma ihåg
2. Kort och lämpligt för tryck
3. Lätt att urskilja (jaggillarmunkar är alltså inte bra – det står â€jag gillar munkarâ€)
4. Ett ord som lockar till klick i serpsen (dvs ord som folk känner igen)
5. Uppbyggt av dina viktiga kw´s (det ger en stor seo-fördel på grund av sättet som folk länkar på)
6. Följer gängse standard. (inga bindestreck eller svenska tecken alltså)
7. Kan nås av alla webbläsare (återigen inga idn-domäner alltså)
8. Ändamålsenlig.
Åsikterna går säkert isär om vissa saker och jag kan ha missat andra. T ex så tror jag att Jim motsätter sig punkt 6
. Men syftet med min lilla lista är att få igång en bra diskussion och att ge varandra tips.
Edit: Jag kompletterade listan med ytterligare en punkt (8). Jag kommenterar punkten som ett enskilt inlägg längre ned i tråden.
Senast redigerad av Gustav den 2008-05-24 klockan 15:11.
-
Bra checklista! Håller till stor del med, lite kommentarer:
1. Absolut, det är även en stor fördel om domänen går att kommunicera muntligt utan att besökaren behöver fundera på stavning. Jmfr. t.ex. vinnenbil som är lättare en vinnentshirt. (lätt att folk tror att de ska skriva vinnent-shirt).
3 & 6: Jag är kluven här, det ska vara lätt att urskilja vilket ibland kräver att man använder bindestreck (jaggillarmunkar vs. jag-gillar-munkar). Registrera båda och redirecta till den som är lättast att utläsa. (vinnenbil är ganska lätt men whorepresents kanske bör avstavas till who-represents för att undvika missförstånd..)
5. I den mån det går, kan vara svårt inom vissa områden men går det är det bra.
En tanke som jag har är dock att om man ska bygga varumärke så bör man undvika generella domännamn eller använda dem som entrésidor. Om ditt företag säljer bilar och du har bilar.xx kommer du förmodligen få type-ins. Men! Om du börjar marknadsföra din site för att dra mer trafik så kommer en del av din marknadsföring spilla över på andra liknande domännamn.
Det är allmänt känt inom marknadsföring att om det finns ett starkt märke inom ett visst sortiment så uppfattas det märket som avsändare för all marknadsföring för de produkterna hos en del av kunderna. Gör du reklam för mineralvatten så kommer en del att bli sugna på att köpa loka.
-
Jag tycker man skall komma ihåg att ryktet om en site inte bara sprids via länkar på siter och i email, utan också med mun-mot-mun-metoden. Dvs folk pratar om dem. Och man vill därför underlätta detta prat. Så låt säga att du har en site där man kan vinna muggar, som du vill att folk skall prata om, vad tror du är enklast för dem att säga när de skall beskriva domänen.
"vinn muggar punkt com" eller "vinn bindestreck muggar bindestreck punkt com"?
-
Problemet som jag ser det är att i vissa, inte alla, fall så skriver folk inte det de hört och att man därför bör ha bägge. Det är kanske inte så påtagligt med muggarna men med t-shirt, e-handel, mc-handskar etc.
-
man vill absolut inte att domänen skall vara som http://www.penisland.net/ (pen island ingenting annat!)
Senast redigerad av Nikke Lindqvist den 2007-05-25 klockan 06:06.
-

Ursprungligen postat av
Mattias A
haha nää det kan bli lite fel, ett annat svenskt exempel är www.horservice.se (hörservice) som fanns för ett tag sen.
Men jag tror inte det dröjer länge innan idn-domänerna får sitt genombrott i sverige.
-

Ursprungligen postat av
Mattias A
Kan ju locka besökare just för att domänet är så, kan vara en bra sak om man har tur? Nu tror jag dock inte att dom tjänar något på typ misstypes!
-
man ska ha både idn och ej-idn varianten av sina domäner.. imo
-

Ursprungligen postat av
Björn
man ska ha både idn och ej-idn varianten av sina domäner.. imo
det är klart bäst
-
Man bör dock alltid se över vilken domän som ska användas och vrida och vända på den så man inte hamnar i en "komisk" situation med det hela.
-
Jag testade, efter att ha bestämt nyckelord, i så hög utsträckning som det var möjligt registrera dessa (eller varianter) och sedan koppla dessa till min sida.
Funkade riktigt bra men det är möjligt att det blir straff på det så småningom men det var mer av ett experiment =)
-
Exempel på bra domännamn jag har:
Borttaget
Senast redigerad av Urban G den 2008-01-30 klockan 14:20.
-
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
-
Efter lite kommentarer så kompletterar jag listan med ytterligare en punkt (8). Att domänen bör vara ändamålsenlig är egentligen en självklarhet, men det finns ändå en lite djupare aspekt. T ex så kan penisiland.net vara en både bra och dålig domän ur denna aspekt. Är syftet att sälja pennor så är domänen olämplig. Är syftet att bygga länkkraft (som det faktiskt är i detta fall), så är domänen lysande. Denna tråd är ett bra exempel på det. Penisland.net´s ägare har fått en inlänk tack vara sin förträffliga domän. Syftet med domänen i detta fall är nämligen att få inlänkar. Domänens ägare har aldrig sålt några pennor via den. Den är bara ett väl genomfört länkbete.
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av MattiasN i forum Nyheter
Svar: 8
Senaste inlägg: 2007-05-23, 10:43
-
Av Bernt Johansson i forum Google
Svar: 8
Senaste inlägg: 2007-05-16, 23:48
-
Svar: 0
Senaste inlägg: 2007-04-01, 11:34