Resultat 1 till 7 av 7

Tips till en nyfiken SEO-nybörjare.

  1. #1
    Newseos avatar
    Newseo Newseo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag är helt ny här på forumet. Jag driver en webbutik sedan 6 månader och försöker att läsa in mig på det här området också (mycket viktigt). Just nu har vi en Frame-lösning med stora begränsningar för att lyckats inom SEO, men vi håller på att ta fram en OsCommerce-shop som kommer att vara klar i slutet av sommaren.

    Om det är någon som vill vara snäll att svara på mina frågor vore det toppen.

    Frågor

    1. Just nu har vi egen domän, men eftersom ett eget certifikatet för webbshoppen var väldigt dyrt har vi kört med www.vårbutik.e-handel.se. Ingen proffsig lösning direkt och snart kommer vi använda enbart www.vårbutik.se. Just nu omdirigeras www.vårbutik.se till www.vårbutik.e-handel.se. Om butiken är klar om cirka två månader är det någon idé att redan nu anmäla www.vårbutik.se i länkkataloger som DMOZ osv? Är det ett problem att trafiken omdirigeras just nu och hur påverkar det sökmotorernas spindlar? Tröttnar de på att leta efter www.vårbutik.se? Jag är ivrig att anmäla www.vårbutik.se redan nu, men det kanske är dumt? Hoppas ni förstår vad jag menar...

    2. Är det något problem för sökmotorerna att våra domännamn ligger hos Loopia och vårt webbhotell finns hos Oderland. Vad jag syftar på är omdirigeringen (pekningen), om den görs korrekt är det väl inget problem?

    3. Jag har läst en hel del om inlänkar och tror att jag förstått galoppen. Det jag undrar över är utlänkarna. Är det bäst att länka till tillverkare vid produktvisningen eller ha en samlad separat sida för dessa länkar? Läste lite olika synpunkter om detta i ett par trådar.

    Kan man ha nytta av utlänkar till exempelvis Payer, Oderland, Posten(Kolli-sök), Eniro (kartsidan) Nordea osv? Dessa kanske inte är relevanta eftersom de inte direkt kan förknippas med verksamhetens produkter och inriktning?

    4. Angående designen och utformingen av e-handelssystemet. Hur viktig är de interna länkarna i shoppen? Är det smart att från exempelvis produktinformationen länka vidare internt till ytterligare relevant information om produkten? Jag tänker på "Så använder du din fotogenlampa, Läs mer" och här få med sökordet i länkningen. Länkningen leder exempelvis till en infosida med text och bilder. Från infosidan finns länken "tillbaka till fotogenlampan". Är det smart att använda sig av det här upplägget om man känner att man vill fylla ut lite med relevant sökmotor-godis?

    Jag har fler frågor i lager, men återkommer senare med dem. Tack och hoppas att någon kan hjälpa mig lite grann.

    Hälsningar
    Katarina

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Välkommen Katarina, kul att du har hittat hit!

    1. Nej det är inte rekommenderat att försöka anmäla sidor som ännu inte är klara, dessa kommer nekas med största sannolikhet.

    2. Nej det är inget problem. Egentligen "ligger" inte domänen hos Loopia. Det är bara ett ombud för NIC som du använt för att registrera domänen.

    3. Det är aldrig fel att länka till bra sidor, snarare tvärt om. Jag som kund hade uppskattat länken direkt från produktsidan så det hade jag rekommenderat.

    4. Givetvis skulle du kunna göra sidor med ytterligare information om utvalda produkter, men den interna länkstruktern är viktigt. Många webbutiker har länkar till andra produkter som är liknande eller länkar till produkter som andra köpare av den aktuella varan har köpt och det är väldigt bra och ett snyggt sätt att få länkar till sina produktsidor.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Newseo
    3. Jag har läst en hel del om inlänkar och tror att jag förstått galoppen. Det jag undrar över är utlänkarna. Är det bäst att länka till tillverkare vid produktvisningen eller ha en samlad separat sida för dessa länkar? Läste lite olika synpunkter om detta i ett par trådar.

    Kan man ha nytta av utlänkar till exempelvis Payer, Oderland, Posten(Kolli-sök), Eniro (kartsidan) Nordea osv? Dessa kanske inte är relevanta eftersom de inte direkt kan förknippas med verksamhetens produkter och inriktning?
    Som nybörjare bör du inte gräva allt för djupt i detta. Rent generellt kan man säga att man bör länka till sådant som är av intresse för besökaren. Något som relaterar till den sidan kunden läser på. Länka aldrig till sidor innehållandes sex/spel/apotek etc. Det kan skada din trust.

    För övrigt ska du tjäna pengar på butiken, smutsa inte ner den med en massa ut-länkar om de inte uppfyller ett mervärde för besökaren.

    Lycka till!

  4. #4
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hej hej!

    Här behöver man inte skämmas för sina sajter, skriv gärna i din profil vilken butik du driver. Då kan andra forummedlemmar också se om ni skulle kunna ha utbyte av varandra på något sätt.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Särskilt för en ny sajt tror jag att utlänkar är viktigt. Men pröva för några produkter och ge några utlänkar från de produktsidorna som kan vara användbara och se hur det påverkar. Det kan ge mer än man kan tro.

    Sedan tror jag att man inte ska vara så rädd för webbutiker hostade på butiksdomäner. Tvärtom tycker jag att de ofta har tydligt lättare att ranka som nya. Och man kan ju där faktiskt ha båda sajterna samtidigt men med butiken på "butiksdomänen" och information m.m. på den riktiga domäner. Det blir vanligare och vanligare genom att nya domäner har svårt att ranka.

    Givet det tror jag det vore intressant med sourcade webbutikslösningar där man ger butikerna mer gemensamt stöd. Kanske en subdomän där man taggar upp alla webbutikernas produkter, en traditionell katalog m.m.

  6. #6
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Hej Katarina och välkommen,

    3. Jag instämmer med FredrikMH länken till tillverkaren ger mest till besökaren om den ligger på produktsidan. Blir en liten omväg om man ska leta upp en till sida där tillverkarna listas och sedan leta upp tillverkaren i listan. Har själv en del kunder och testpiloter i min webbutik som tyckt att det är positivt att ha länken till tillverkaren på produktsidan. Många besökar använder även den funktionen.

    4. Finns det bara en fotogenlampa hade jag lagt "Så använder du din fotogenlampa"-informationen på produktsidan. Handlar det om flera fotogenlampor kan det, om det är mycket information som gäller generellt för fotogenlampor, vara värt att lägga på en separat sida. Är det bara mindre information kan det lika gärna finnas på alla produktsidor. Det är min personliga åsikt.

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Newseo
    1. Just nu har vi egen domän, men eftersom ett eget certifikatet för webbshoppen var väldigt dyrt har vi kört med www.vårbutik.e-handel.se.
    VeriSign eller? Finns billigare certifikat. Hör av dig till mig (privmsg) så skickar jag ett gratis om det är en vanlig SSL CA du vill ha tag i.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  2. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  3. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57