Resultat 1 till 10 av 10

Hur viktig är "Beskrivningen" i en katalog

  1. #1
    Christer Erenlöfs avatar
    Christer Erenlöf Christer Erenlöf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    43
    Hej!

    När man lägger till en website i en katalog så får man ju också alltid skriva en beskrivning av sidornas innehåll och ibland även lägga in nyckelord.

    Hur viktigt är detta innehåll? Förutom det självklara att tala om för katalogbesökaren vad webplatsen handlar om.

    Bör man för att förbättra resultatet i sökmotorerna också variera dessa texter och tänka på att få med vissa viktiga fraser och sökord? Är det dumt eller bra att använda samma text som man har i sin egen "description tag" ?

    // chriztr

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det har ett visst värde då relaterade ord omringar länken.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Beskrivningen kan lämpligen variera något, även om du kastar om nyckelord och fraser lite. Det finns teorier om att Google "tror" mer på att det kan vara "spontana" länkar då. Jag brukar bara skriva ur huvudet, då blir det lite olika varje gång.

    Det är bra om nyckelorden och innehållet överrensstämmer i stort med din egen description, eller title för den delen. Men det kan ju göra det utan att vara 100% samma text.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Beskrivningen kan lämpligen variera något, även om du kastar om nyckelord och fraser lite. Det finns teorier om att Google "tror" mer på att det kan vara "spontana" länkar då. Jag brukar bara skriva ur huvudet, då blir det lite olika varje gång.

    Det är bra om nyckelorden och innehållet överrensstämmer i stort med din egen description, eller title för den delen. Men det kan ju göra det utan att vara 100% samma text.
    Google tror inte att länkar i en länkkatalog är spontana/naturliga i den bemärkelsen att de ligger där bara för att ägaren till katalogen tycker att de är bra. Google känenr igen länkkataloger och hanterar länkarna i dem med utgångspunkt från det.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Google tror inte att länkar i en länkkatalog är spontana/naturliga i den bemärkelsen att de ligger där bara för att ägaren till katalogen tycker att de är bra. Google känenr igen länkkataloger och hanterar länkarna i dem med utgångspunkt från det.
    Jag tror också det är fallet samt även för bloggar.

    Dock tycker jag att man skriva en text med hög relevans. Många kataloger experimenterar med att expandera sitt innehåll genom att göra temasidor för varje sajt. Om så inte är fallet men sker sedan tas troligen den beskrivande texten.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Google tror inte att länkar i en länkkatalog är spontana/naturliga i den bemärkelsen att de ligger där bara för att ägaren till katalogen tycker att de är bra. Google känenr igen länkkataloger och hanterar länkarna i dem med utgångspunkt från det.
    Då kan det ju vara bra att variera då Google kommer se det som lite mer unikt än att submita samma text i 100 kataloger.

    Visst känner Google igen katalogerna men varför trigga ytterligare en klocka hos Google som säger:
    "ojdå, här är någon som har samma ankartext och beskrivning i 100 kataloger, de har säkert använt en tjänst för att komma med i alla dessa"

    eller nåt liknande
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Min personliga bedömning är följande: Ju mer unik den information du presenterar in webbplats, oavsett om det är en länkkatalog eller informationssida, desto bättre är det.
    Inställningen jag har är att alltid ha som mål att göra innehållet så unikt som möjligt. Inte enbart för att undvika "duplicate content" men för att jag tror att Google värderar allt unikt högre.

    Tips till dig:
    1. Satsa på så unikt innehåll som möjligt. Skall du bygga en stor länkkatalog kan det iofs vara jobbigt att skriva unikt innehåll till varje länk ... men ju mer unikt det är desto bättre ... dock är det ju viktigt att hålla sig till vad länken innehåller =) (framförallt för länkägarens skull)
    2. Ju mer text, desto bättre. Men inte för mycket, så katalogen inte blir jobbig.
    3. Upprepa dig inte allt för mycket med nyckelord du vill skall optimeras. Följ Googles Algoritmer (sökordsdensitet etc).
    4. Satsa mer på unik information om varje kategori mer än informationen om varje länk. Här håller väl inte alla med mig kanske, men det är min personliga uppfattning. Länkinfo som jag ser det får man väl i större utsträckning från länkägarna själva.

    Hoppas tipsen har varit till någon nytta

    Citat Ursprungligen postat av chriztr
    Hej!

    När man lägger till en website i en katalog så får man ju också alltid skriva en beskrivning av sidornas innehåll och ibland även lägga in nyckelord.

    Hur viktigt är detta innehåll? Förutom det självklara att tala om för katalogbesökaren vad webplatsen handlar om.

    Bör man för att förbättra resultatet i sökmotorerna också variera dessa texter och tänka på att få med vissa viktiga fraser och sökord? Är det dumt eller bra att använda samma text som man har i sin egen "description tag" ?

    // chriztr

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kring det här specifikt och kanske där även mer generellt kan ju redundans (även om det här diskuteras från en annan vinkel snarare än informationssäkerhet) vara ett intressant begrepp.

  9. #9
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Webdoc, jag tror du vände frågan uppochner. Chriztr har ingen katalog utan ska lägga in länkar till sin site i kataloger.

    Men i övrigt är dina tips bra. Har du själv någon katalog, kanske? Som man kan lägga till sig i?

  10. #10
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Jaha ok. Får väl skylla på att jag är trött efter en lång arbetsdag.

    Jag har ingen "egen katalog", men arbetar för: 121.nu
    som även har en relativt ny länkkatalog: "Letaren Webbindex" http://www.121.nu/onetoone/websok.aspx
    ... funkar även med http://www.letaren.se

    Du kan dock ej lägga till länk själv än, då det systemet för det inte är färdigt än, men maila [email protected] så kan vi hitta på nåt.

    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Webdoc, jag tror du vände frågan uppochner. Chriztr har ingen katalog utan ska lägga in länkar till sin site i kataloger.

    Men i övrigt är dina tips bra. Har du själv någon katalog, kanske? Som man kan lägga till sig i?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Min katalog når 50 tusen länkar nu snart
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:33
  2. Göra en egen katalog
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:22
  3. Vad gör en katalog SEO-vänlig?
    Av stikkan_94 i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:00
  4. Katalog som vill ha ip-adress
    Av Anders Granström i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 22:45
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55