Resultat 1 till 9 av 9

Flytt av domän

  1. #1
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Hej allihopa, hoppas att någon kan hjälpa mig då jag är novis på detta men jag lär mig sakta men säkert. :-)

    Jag skall flytta över en domän från ett webbhotell till ett annat. I samma veva så kommer jag att omarbeta webbplatsen rejält så det kommer att bli annorlunda innehåll på sidorna (dock om samma ämne).

    Mina frågor är nu:

    - Jag har idag ca. 80 sidor indexerade hos google. Vissa av sidorna kommer att byta sid-namn på det nya webbhotellet. Skall jag ändå lägga upp sidor döpta till den gamla sidan med endast en 301-redirect kod eller ska man få komma till en 404 error sida med en länk till startsidan då innehållet på sidorna på det nya webbhotellet kommer att skilja en del i text och utförande?
    Dvs. en sida på det gamla webbhotellet heter gammalsida.asp i det nya webbhotellet kommer den heta nysida.asp och vara lite ombyggd. gammalsida.asp finns väl ändå kvar hos google då den är indexerad och således kommer man då till en 404-sida om man klickar på länken, är det bästa lösningen att komma till en 404-sida med länk till startsidan eller skall jag göra en gammalsida.asp med en 301-redirect kod till nysida.asp?
    Kan bli en djäkla massa sidor med bara 301-redirect kod då och det känns lite rörigt.

    - Hur lång tid tar det för google att "ta bort" gammalsida.asp från indexeringen då den märker att det leder till en 404-sida och får man någon bestraffning för detta?

    - Ska jag flytta över domänen direkt och modifiera sidorna efter att flytten är gjord (lär ta ca. 14 dagar) eller ska jag bygga iordning så mycket som möjligt innan flyttten (vilket kan bli svårt då det byts databasstruktur så det kan vara bra att få testa under tiden).

    - Kan man lägga in en noindex, nofollow på index-sidan under tiden man bygger iordning sajten, hur reagerar t.ex. google på det när man sen släpper på alla sidor?
    Hur gör den isåfall under tiden man har noindex, nofollow med de sidor som är indexerade sen tidigare och skall behålla sitt sid-namn på det nya webbhotellet?

    Tacksam för svar

    /Stefan

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Hej allihopa, hoppas att någon kan hjälpa mig då jag är novis på detta men jag lär mig sakta men säkert. :-)

    Jag skall flytta över en domän från ett webbhotell till ett annat. I samma veva så kommer jag att omarbeta webbplatsen rejält så det kommer att bli annorlunda innehåll på sidorna (dock om samma ämne).

    Mina frågor är nu:
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    - Jag har idag ca. 80 sidor indexerade hos google. Vissa av sidorna kommer att byta sid-namn på det nya webbhotellet. Skall jag ändå lägga upp sidor döpta till den gamla sidan med endast en 301-redirect kod eller ska man få komma till en 404 error sida med en länk till startsidan då innehållet på sidorna på det nya webbhotellet kommer att skilja en del i text och utförande?
    Dvs. en sida på det gamla webbhotellet heter gammalsida.asp i det nya webbhotellet kommer den heta nysida.asp och vara lite ombyggd. gammalsida.asp finns väl ändå kvar hos google då den är indexerad och således kommer man då till en 404-sida om man klickar på länken, är det bästa lösningen att komma till en 404-sida med länk till startsidan eller skall jag göra en gammalsida.asp med en 301-redirect kod till nysida.asp?
    Kan bli en djäkla massa sidor med bara 301-redirect kod då och det känns lite rörigt.
    Det enda rätta är att lägga över alla filer till den nya servern och sätta 301 till de nya sidorna. Om det är sidor som inte kommer ha en motsvarig het i den nya sajten så kan du sätta 301 till startsidan för dessa.

    Har du inlänkar till sidor som kommer att byta adress men innehållet är samma så bör du meddela sajterna som länkar till dig att sidan har bytt adress.

    Det kan ockås hjälpa till att indexera sajten fortare.

    Citat Ursprungligen postat av SteP
    - Hur lång tid tar det för google att "ta bort" gammalsida.asp från indexeringen då den märker att det leder till en 404-sida och får man någon bestraffning för detta?
    Det beror på hur ofta Google besöker din sida. Om du hjälper till med en sitemap.xml med bara de nya sidorna så kommer de nya sidorna indexeras fortare. Om de gamla sidorna ligger kvar och har 301 på sig till den nya så komemr de att plockas bort allt eftersom.

    Hos mig tog det 2-3 besök av Googleboten innan de hade verifierat att sidorna var flyttade och de togs bort ur index. Det är naturligtvis olika beroende på hur stor sajten är.

    Citat Ursprungligen postat av SteP
    - Ska jag flytta över domänen direkt och modifiera sidorna efter att flytten är gjord (lär ta ca. 14 dagar) eller ska jag bygga iordning så mycket som möjligt innan flyttten (vilket kan bli svårt då det byts databasstruktur så det kan vara bra att få testa under tiden).
    Flytta över sidan först, låt det verka. Sen gör du din redesign.


    Citat Ursprungligen postat av SteP
    - Kan man lägga in en noindex, nofollow på index-sidan under tiden man bygger iordning sajten, hur reagerar t.ex. google på det när man sen släpper på alla sidor?
    Hur gör den isåfall under tiden man har noindex, nofollow med de sidor som är indexerade sen tidigare och skall behålla sitt sid-namn på det nya webbhotellet?

    Tacksam för svar

    /Stefan
    Jag skulle flytta över den gamla. Bygga den nya sajten i en katalog och sen flytta ut hela den nya sajten. Det är ju onödigt att förstöra för de sidor som ev skall ha samma adress med att sätta noindex, nofollow.

    Så här skulle jag genomföra en flytt av den storleken du beskriver.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Tack för suveräna svar.

  4. #4
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Skall man aldrig ta bort de gamla sidorna som man satt 301 på? Lite trist att ha en massa gamla sidor som ligger o skräpar i all evighet...

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Sjöberg
    Skall man aldrig ta bort de gamla sidorna som man satt 301 på? Lite trist att ha en massa gamla sidor som ligger o skräpar i all evighet...
    Jag gör det inte förrens jag inte hittar de sidorna med sitesökning i någon av sökmotorerna.

    Precis som du säger så är det tråkigt med sidor som ligger och skräpar i all evighet men förhoppningsvis kan man ta bort dem ganska fort.

    Finns det några länkar in till den 301:ade sidan så måste den ju ligga kvar annars blir det ju 404 svar och besökaren kanske avbryter utan att komma in på sajten.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Sjöberg
    Skall man aldrig ta bort de gamla sidorna som man satt 301 på? Lite trist att ha en massa gamla sidor som ligger o skräpar i all evighet...
    Hej!
    klart du kan ta väck de gamla sidorna.
    Du sätter redirect 301 i en .htaccess i rooten på domänen.
    På raden har du ju med den gamla adressen och den nya.
    Så varje gång besökaren går in på sidan slussas den vidare till nya sidan.

    Jag har själv gjort detta och de funkade bra.

  7. #7
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Obbe: Bra tips, det borde även fungera om man flyttar en asp sajt och gör om den til php? Även om det nya webbhotellet inte stöder asp så tar .htaccess hand om redirecten?

  8. #8
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Hej Thomas!

    Har inte provat från asp till php bara med vanlig html, men det måste funka också.
    Så länge du har rätt adress
    tex denna använder jag för vanlig html sida

    Redirect 301 //sidor.htm http:// www. domän.se/sida.htm

    Den funkar klockrent.
    Jag har även använt den då jag kört kampanj sidor, alltså sidor som inte finns alls och den funkar.
    Senast redigerat av Obbe den 2007-06-02 klockan 12:21. Anledning: Ändrade: länktexten

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Hej!
    klart du kan ta väck de gamla sidorna.
    Du sätter redirect 301 i en .htaccess i rooten på domänen.
    På raden har du ju med den gamla adressen och den nya.
    Så varje gång besökaren går in på sidan slussas den vidare till nya sidan.

    Jag har själv gjort detta och de funkade bra.
    Bra tips Obbe. Tänkte inte på att vi faktiskt gör så med vårt system.

    Dock utan php och htaccess utan med en 404 sida, asp och en databas.

    Det viktiga med alla lösningar är att den gamla adressen 301:as till den nya sidan.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. domän singlar.se säljes
    Av jake i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 10:38
  4. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19