Resultat 1 till 20 av 20

Sitemaps

  1. #1
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Hej,

    Har suttit och läst om sitemaps lite överallt men har inte fått 100% koll på det så jag tänkte ställa frågan en gång för alla nu.

    Ska man ha både en sitemap på webbsajten (som ligger länkad från alla sidor i en footer) och en sitemap för google som ligger som någonslags textfil i roten på servern?

    Jag hittade en sitemap på en webbsida och undrar om den är bra upplagd (den har även externa länkar med i sitemapen, ska man ha det?).
    gad.se/sitemap.asp
    Vad är bra och vad är dåligt med den och om ni har en bra sitemap, länka gärna till den så man kan se hur den ska se ut och vara upplagd.

    Finns det någon hjälp att få alla sidor inlagda automatiskt i en sådan sitemap (asp-sida) eller måste man lägga in alla sidorna manuellt?

    En ev. sitemap för google (alla robotar?), hur ska en sådan se ut och vart lägger man den hos webbhotellet (roten?)?
    Som ovan, finns det någon hjälp att få alla sidor inlagda automatiskt i en sådan eller är det manuellt arbete som gäller?

    /Stefan (börjar få lite kläm på seo nu) :-)
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-12-01 klockan 22:35. Anledning: Avlänkat exemplet enligt reglerna och eftersom jag inte vill att SEO-forum ska länka till spammiga sitemaps

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Tack, det ser otroligt lätt ut.

    Ska man ha 2 st. sitemaps (dvs. 1 som bara sökrobotorna ser och 1 användarvänlig html-sida som är länkad från alla sidor t.ex. via en footer) eller blir man straffad för att ha 2 st.?

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Tack, det ser otroligt lätt ut.

    Ska man ha 2 st. sitemaps (dvs. 1 som bara sökrobotorna ser och 1 användarvänlig html-sida som är länkad från alla sidor t.ex. via en footer) eller blir man straffad för att ha 2 st.?
    Du blir definitivt inte straffad. Google uppmuntrar ju till att man skall använda xml sitemaps.

    En sitemap länkad från alla sidor kan också vara ett sätt att sprida PR över hela sajten.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hur går det med att styra länkvärdet på en site (generella sidor länkade från alla andra sidor och specifika sidor bara från sin kategori/del av sortimentet) ifall man gör en sitemap?

  6. #6
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Kanon, tack.

    Men hur är det med externa länkar ska man ha med dom i både xml-sitemapen och html-sitemapen eller ska man helt utelämna dom?

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Kanon, tack.

    Men hur är det med externa länkar ska man ha med dom i både xml-sitemapen och html-sitemapen eller ska man helt utelämna dom?
    Jag tycker personligen att man skall lämna dem utanför sitemapen helt. Enligt mitt sätt att se det ha r de inte där att göra.

    Sitemapen är tänkt att vara en karta över din webbplats. Externa länkar finns enbart på dina sidor och är inte en del av din sajt.

    De som är av en annan uppfattning och som INTE tjänar pengar på att lägga länkar i kunders sitemaps kan föra fram sina argument här.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Om man har 1 sida på sin webbplats som tar fram produktinformation genom hämtning i databas (dvs. med ?ID=xxxx). Det rör sig om ca. 50 produkter, ska man lägga upp de i sitemappen manuellt för att få alla indexerade?

    Dvs.
    produktsidan.asp har text och länkar till alla val som kan hämtas från databasen (produkterna visas på produktvisning.asp och id:et).
    i sitemappen har man
    hammare --> produktvisning.asp?ID=0001
    såg --> produktvisning.asp?ID=0002
    osv.

    Om innehållet i produktvisning.asp?ID=xxxxx tar fram information i förutbestämd mall om varje produkt (dvs. det är bara 1 sida så informationen stoppas in i den kodade mallen för sidan), är det risk att google anser att det är duplicerat innehåll då och bannlyser hela webbplatsen?

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Om man har 1 sida på sin webbplats som tar fram produktinformation genom hämtning i databas (dvs. med ?ID=xxxx). Det rör sig om ca. 50 produkter, ska man lägga upp de i sitemappen manuellt för att få alla indexerade?

    Dvs.
    produktsidan.asp har text och länkar till alla val som kan hämtas från databasen (produkterna visas på produktvisning.asp och id:et).
    i sitemappen har man
    hammare --> produktvisning.asp?ID=0001
    såg --> produktvisning.asp?ID=0002
    osv.

    Om innehållet i produktvisning.asp?ID=xxxxx tar fram information i förutbestämd mall om varje produkt (dvs. det är bara 1 sida så informationen stoppas in i den kodade mallen för sidan), är det risk att google anser att det är duplicerat innehåll då och bannlyser hela webbplatsen?
    Om informationen är unik så är det inga problem. Men kom ihåg att du då även vill visa olika title/keywords/description beroend på vad ID:et är. Om du gör det samt att du inte har någon gigantisk meny innan brödtexten så kommer du klara duplicate content filtret.

    Just så länge title är unik för varje sida så kommer nog google gå igenom hela sidan och inte bara första raderna för att utröna vad som skiljer förutom title men bra regel är att ha rubrik och brödtext innan meny osv.

  10. #10
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Ah, ok, suveränt. Tack.

    Men när man har en site-meny högst upp på sidan så går det inte att göra något åt det.
    Om man har menyn i en include-fil, gör det någon hjälp?

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Ah, ok, suveränt. Tack.

    Men när man har en site-meny högst upp på sidan så går det inte att göra något åt det.
    Om man har menyn i en include-fil, gör det någon hjälp?
    Nej eftersom include är något som körs serverside.

    Däremot är tipset att använda css-lager och absolut positionering för att kunna lägga menyer och andra oväsentligheter längst ner i koden.

  12. #12
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Ok, men hur lägger man menyn längst ned på sidan?
    Man måste ju använda en include-fil då det är många sidor som ska ha menyn och man kan inte ändra på varje sida om det sker något.

    Har du nåt exempel som visar kod med menyn längst ned i koden (men visas på sajtens topp)

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av SteP
    Ok, men hur lägger man menyn längst ned på sidan?
    Man måste ju använda en include-fil då det är många sidor som ska ha menyn och man kan inte ändra på varje sida om det sker något.

    Har du nåt exempel som visar kod med menyn längst ned i koden (men visas på sajtens topp)
    Har ingen exempel kod direkt, men, du gör en div med id meny och absolut-positionerar den med css. För att sidan sak bli snygg krävs ofta att man absolutpositionerar samtliga element då.

  14. #14
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ett smart sätt är att sätta sitt innehåll i en div som man positionerar relativt med en top margin som är lika stor som ens topmeny är hög.

    Sedan, sist i koden, lägger man sin topmeny-div och lägger den högst upp mha absolut positionering.

    Går väldigt bra att kombinera relativ och absolut positionering på detta sätt.

    Tror att Jims blogg (jimwestergren.com) använder en del sådana tekniker.

    Exempel:
    HTML:
    <body>
    <div id="content">Ditt innehåll här</div>
    <div id="topmeny">Din topmeny här</div>
    </body>

    CSS:
    div#content{position:relative; margin-top:40px;}
    div#topmeny{position:absolute; width:100%; height: 40px; top:0px; left:0px;}

    Väldigt förenklat men i grund och botten beskriver exemplet tekniken.

  15. #15
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tack för tipset den har jag inte testat förut. Brukar bara få problem med explorer så fort jag försöker blanda absolut och relativa positioner så jag har aldrig orkat testa igenom olika sätt.

  16. #16
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Kapar tråden lite i stället för att skapa en ny.

    Är inte det här väldigt tveksamt? httpx://www.larm-guiden.se/sitemap.html

    Tyvärr så lyckas dom också, jag sökte på google på "Bosch larm" och kom till deras sida trots att dom inte har något innehåll om Bosch larm utan bara dessa söktermer som folk försökt med.

    Hela siten har lite oetisk SEO över sig tycker jag, t.ex. "partners":
    httpx://www.larm-guiden.se/partners.html

    Har jag fel?
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-12-01 klockan 22:37.

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja ur SEO-synpunkt är det inget fel på den sidan. Ingen Black Hat om det var det du tänkte på. Partnersidan består väl av länkar till andra sidor i deras nätverk. Ser inget fel i det.
    Att lista olika söktermer på en sida och länka vidare är heller inget som är Black Hat. Frågan är snarare vilket värde det ger.
    Att de kommer så högt upp med den sökningen visar snarare att orden inte är speciellt svåra att ranka på.
    Om sidan sedan är snygg och ger ett värde för en besökare, ja men det är en helt annan sak.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här då diskuterar jag inte deras verktyg utan sitemap lokalt på sajten.

    Åtminstone med Google är nästan allt man hittar skrivet om sitemap en aning underligt och utifrån värde som man får själv tveksamt. De poänger som tycks bekräftade av dem och som jag kan se allmänt går att få är...

    1) Att möjlighet finns till att dina sidor hålls indexerade.
    2) Att en sida inte går ur index därför att du missat att indexera dem.

    Däremot finns det ingenting som pekar på att denna egenskap skulle vara specifik just för en sitemap d.v.s. fastlänkning i övrigt verkar ge exakt samma värde.

    Köper man detta går det att göra en sitemap betydligt bättre. Fördelarna ovan är ju tämligen triviala och går ju få på annat sätt. Särskilt tycker jag att man ska ta sig en funderare på om man kan kombinera det med tydligare taggning av innehåller samtidigt.

    Det är i så fall mer avancerat och kräver man prövar en del och läser in sig. Arbetar man med taggning går det lätt fel numera.

    Men med grundsynen att din sajt ska beskrivas inte endast utifrån vad som finns på den utan kategoriserat ökar den potentiella vinsten.

  19. #19
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    http://www.xml-sitemaps.com enkelt och lätt så det förslår
    Undrar om jag ska köra alla mina urler för alla mina sidor ca 400 och sedan "anmäla" var och en till Google webmaster?

    Tack!

  20. #20
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Daniel S
    Undrar om jag ska köra alla mina urler för alla mina sidor ca 400 och sedan "anmäla" var och en till Google webmaster?

    Tack!

    Testade först att använda tjänsten på min startsida och då indexerade den endast 1 sida till min XML sitemap. Sedan testade jag en undersida som i sin tur har ca 400 undersidor (katalog) Då hittade den alla undersidor utan problem.

    Fråga 1 : Är min sida för dåligt internlänkad ifrån startsidan och därför crawlas inte resten av sidan?

    Fråga 2: När jag väl löst det problemet på ngt sätt är det då bara att lägga till det scriptet i Google WMT för att ska funka på rätt sätt eller måste jag göra några justeringar i efterhand?

    Tacksam för hjälp!!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dags att döda länkar i sitemaps
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 22:49
  2. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 14:23
  4. Analytics, AdSensem Sitemaps -nere?
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 14:46
  5. Google sitemaps nästan nere?
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:47