Resultat 1 till 10 av 10

intressant titelfråga

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    en fråga som jag tänkt lite på..

    Om ett antal söktermer är populära, säg "karuseller stockholm" , "karuseller Göteborg" samt "fina karuseller" samt förstås huvudordet "karuseller" kan jag då slå ihop allting i min titel till t.ex.

    fina karuseller i Stockholm, Göteborg och i övriga Sverige | Karusellbolaget


    eller skulle man hellre då köra på Karuseller - Karusellbolaget

    och sedan ta med resten i description?

    tack på förhand!

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Du ska ta med stockholm och göteborg i titlen men håll dig till 60 tecken så en omforumlering till:
    Fina karuseller i bl.a. Stockholm och Göteborg | Karusellbolaget
    är bättre då den har mindre risk att kapas och om den kapas så är det bara företagsnamnet som försvinner, vilket inte direkt är ett av orden man behöver optimera mot då det ofta omnämns tillräckligt ofta på en sida för att få tillräcklig relevans.

    I allmänhet så är orter/regioner bra att ta med om man arbetar i en specifik ort eller vet med sig att många av de man vill nå befinner sig på en specifik ort då man ofta slänger på, i mitt fall, stockholm för att få lokala intressanta träffar.

  3. #3
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Du ska ta med stockholm och göteborg i titlen men håll dig till 60 tecken så en omforumlering till:
    Fina karuseller i bl.a. Stockholm och Göteborg | Karusellbolaget
    är bättre då den har mindre risk att kapas och om den kapas så är det bara företagsnamnet som försvinner, vilket inte direkt är ett av orden man behöver optimera mot då det ofta omnämns tillräckligt ofta på en sida för att få tillräcklig relevans.

    I allmänhet så är orter/regioner bra att ta med om man arbetar i en specifik ort eller vet med sig att många av de man vill nå befinner sig på en specifik ort då man ofta slänger på, i mitt fall, stockholm för att få lokala intressanta träffar.
    Tack för bra svar!

    I mitt fall så är det visserligen hela Sverige jag vill nå ut till men de generella sökorden är så pass konkurrensutsatta att jag under lång tid inte har en chans att placera mig. Då både "nyckel göteborg" och "nyckelord Stockholm" inte optimeras av någon konkurrent så tänkte jag att detta kanske skulle kunna vara en bra optimering att börja med. Håller ni med?

    Hur räknas föresten tecknen, är mellanslagen inräknade och är det exakt 60 som bör gälla?

  4. #4
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Då både "nyckel göteborg" och "nyckelord Stockholm" inte optimeras av någon konkurrent så tänkte jag att detta kanske skulle kunna vara en bra optimering att börja med. Håller ni med?
    Det låter som en bra idé.

    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Hur räknas föresten tecknen, är mellanslagen inräknade och är det exakt 60 som bör gälla?
    Alla tecknen är inräknade. Mellanslagen är ju också tecken. Om du skriver en för lång titel tror jag att Goggle kapar den vid 62 tecken och lägger till ...

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Ett tips jacob är då att göra specifika sidor för varje stad/region där du ger regional information. Tex vilka projekt du jobbat med i den regionen och kanske ifall du har något kontor i den staden så regional kontaktinformation och kom då ihåg att länka till dessa sidor med en ankartext innehållande nyckelordet och stad/ort/region så du överför relevans på de orden till respektive regional-sida.

  6. #6
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Ett tips jacob är då att göra specifika sidor för varje stad/region där du ger regional information. Tex vilka projekt du jobbat med i den regionen och kanske ifall du har något kontor i den staden så regional kontaktinformation och kom då ihåg att länka till dessa sidor med en ankartext innehållande nyckelordet och stad/ort/region så du överför relevans på de orden till respektive regional-sida.
    Tack för tipset Feldon! tyvärr blir det nog lite svårt då jag vänder mig mot hela landet och inte mot några specifika städer (det är ett annonsforum som jag jobbar med).

    Ett alternativ skulle vara att skapa regionala sidor, göra osynliga länkar med ankartext till dem ifrån förstasidan och sedan länka till dem också ifrån sitemap och ifrån sidan "länkar".. men det kanske passerar gränsen för det gräsliga black SEO?

    EDIT: Såg nu att det framför allt är "nyckelord Göteborg" samt "nyckelord Stockholm" som är populära. Om jag som i exemplet ovan skulle använda mig av "Fina karuseller i bl.a. Stockholm och Göteborg | Karusellbolaget" så är i mitt exempel:

    viktigaste huvudord/fraser:

    1. Karusell
    2. fina karuseller
    3. Karuseller Stockholm/ Karuseller Göteborg

    Täcker titeln då in alla dessa ord/fraser?
    Senast redigerat av Jacob Jarnvall den 2007-06-03 klockan 14:08.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Glöm dolda länkar och regionala landningssidor skall du ju utnyttja för det de är, bra sidor för dina användare. Då blir de bra för Google också.

    Titelexemplet ovan:
    Fina karuseller, hitta din karusell i Stockholm
    Skulle kunna funka.
    Ev. Karusell, hitta fina karuseller i Stockholm

  8. #8
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Glöm dolda länkar och regionala landningssidor skall du ju utnyttja för det de är, bra sidor för dina användare. Då blir de bra för Google också.

    Titelexemplet ovan:
    Fina karuseller, hitta din karusell i Stockholm
    Skulle kunna funka.
    Ev. Karusell, hitta fina karuseller i Stockholm
    Ja, idéen med dolda länkar är ingen bra idé.

    Vad jag är egentligen undrar är väl hur mycket värde google sätter på textordningen i titeln, dvs. ger "fina karuseller i Stockholm och göteborg" även optimering på
    "fina karuseller" samt även "karuseller stockholm" samt "karuseller göteborg"?

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Glöm dolda länkar och regionala landningssidor skall du ju utnyttja för det de är, bra sidor för dina användare. Då blir de bra för Google också.

    Titelexemplet ovan:
    Fina karuseller, hitta din karusell i Stockholm
    Skulle kunna funka.
    Ev. Karusell, hitta fina karuseller i Stockholm
    Dolda länkar?

    Titlarna låter väldigt krystade när man trycker in singular på det viset och google har väl lärt sig de vanligaste plural-ändelserna även i svenska så ser inte riktigt poängen med det.

  10. #10
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Vi pratar alltså om google.

    Om det vore som du säger, Feldon, att google lärt sig de vanligaste pluraländelserna i svenska, varför får du då inte samma resultat när du söker på karusell och karuseller?

    Det är en retorisk fråga.

    Jämför resultatsidan i google innan du svarar - vilket ord står svart på vitt i resultatsidornas titel när man söker på "karusell" resp "karuseller"?

    Ja, det var också en retorisk fråga.

    Man kan ofta göra så, utforma frågan och låta google ge svaret. Det är mitt tips.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. V7N lanserar intressant länkprogram
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 15:14
  2. INtressant fenomen
    Av webguide i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 10:41
  3. Lite intressant angående vikten av off-page
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:46
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 01:44
  5. Intressant artikel om Google på N24
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 22:35