Resultat 1 till 22 av 22

SEO för Flash

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej på er,

    Jag har letat men inte hittat någonting här om om SWF och replacement för att skapa sökmotoroptimering på webbsidor.

    Eftersom jag bygger och publicerar webbsidor med inkluderad SWF och ser att titlar ibland obehindrat måste ersättas av flash, för designens skull, istället ger oss en otrolig förmåga att låta sökmotorerna läsa bakom skynket!!

    Är det ingen här som jobbar med on-page SEO som även inkluderar SEO i SWF replacement där man är fri att ersätta menyerna med sökord som kanske inte annars fått plats???

    Mycket effektiv metod för ranking faktiskt...

    Michael

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Tja, det jag har jobbat med är sifr.. om det är nåt i den stilen du menar. Personligen så tycker jag det bara precis hårfint passerar gränsen för "worth the hussle". Tid är pengar. Och tex sifr tar tid att hantera.
    Senast redigerat av Björn den 2007-06-10 klockan 03:15.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hmm har börjat titta på just sIFR själv. Verkar rätt trevligt om man har någon som är hysterisk över hur rubrikerna ska se ut etc. Men annars skulle jag hellre se någon form av stöd för fonts via något system där man lägger fonten i en katalog och seadn via css kunna tala om att den ska användas.

    Men jag antar att det är ett tag kvar innan vi fått standarderna som krävs för sånt.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    sIFR är otroligt tungt att ladda och man kan inte ha mer än en title med den valda fonten för att det ska fungera någorlunda. Det är ju en design grej men inte alltid värt laddningstiden.
    flash object replace fungerar otroligt bra, flashen laddas ju ändå och det det man lägger bakom koden som indexeras av google... text, keywords och länkar...

    Det ni! är flash SEO

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Får kolla på det där, problemet med att lägga saker bakom koden som google indexerar är att man kan få alla sidor avindexerade så fort google testar nya sätt att stoppa cloaking...

    det normala ramfixet med att kontrollera ifall top==self och sedan göra en javaskickning till index för få fram alla frames blev ju typ klassat cloaking för ett tag sedan. Dock har sidorna börjat indexeras igen så jag antar att google insåg att de helt plötsligt blev med massa relevanta sidor i sitt index.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Syftet med flash SEO handlar ju om att man ger ick-flash användare att se sidan som den borde se ut utan flash. Att man synliggör menyerna i en webbsida för besökare som INTE har flash. Har ni inte hört talas om tillgänglighet... hur ska en synskadad person kunna navigera i en flash utan denna teknik?

    Ska man inte kunna ha full flash relevanta webbsidor med en möjlighet att kunna navigera och göra på det sättet, ja då är google ute och cyklar anser jag...

    Ett exempel på en sådan lösning är http://www.saintjohn.gr/ där all text och navigation ligger helt osynlig om man inte använder sig av denna teknik.

    Michael

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Visst kan man jobba med flash object replace. Funkar klockent, men som med alla olika replace tekniker måste man vara sjukt noga med att flash representationen och det som läggs bakom innehåller samma information. I annat fall så är det cloaking.

    Dessutom är det sällan motiverat att lägga text i flash. Varför inte använda flash till animeringar mm och lämna kvar textuellt innehåll i html?

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Bernt,

    klart man måste vet vad man gör, all text borde vara enkel att redigera och därmed har vi valt att göra det i flash/XML då designen ibland styr fonten och det inte finns en annan utväg. Vi förbereder swf och menyer för att enkelt kunna redigeras i XML eller sätta ett CMS på hur busenkelt som helst.

    Tid är pengar håller med dig helt

    Michael

  9. #9
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    sIFR är otroligt tungt att ladda och man kan inte ha mer än en title med den valda fonten för att det ska fungera någorlunda. Det är ju en design grej men inte alltid värt laddningstiden.
    flash object replace fungerar otroligt bra, flashen laddas ju ändå och det det man lägger bakom koden som indexeras av google... text, keywords och länkar...

    Det ni! är flash SEO

    Nja, gör man korrekt med sifr så är det inte tungladdat. Men man ska inte byta ut mer än huvudrubrikerna.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag håller inte med dig, sIFR är mer tungladdat än en h1 med text och de tester jag har gjort har inte varit tillfredsställande alls så vi har skippat det.

    Har man alla kunder i sverige med svenska webbside besökare ser man nog inte problemet. Jag lever och frodas i Grekland och måste ta hänsyn till laddningstider mer än svenska kunder med fiberoptik. Flash är till 99% ett måste i en hotellwebbsite för presentionen. Sättet att lägga SEOn bakom som jag gör är det bästa sättet om menyn ligger i flashen.

    sIFR har inte alls varit tillfredställande snabbt med de grekiska uppkoppplingshastigheterna och dessutom fortfarande under utveckling så det kanske blir bättre..

    Det handlar om balans mellan design, fonter, laddningstider SEO samt bästa sättet att publicera en webbsida på

    Michael

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag har aldrig stött på en site där flash varit befogat, utom möjligtvis när man gör flash-spel eller någon kortare animation/film. Men aldrig till text, utom då rich text format för rubriker. Brödtext ska ju alltid hållas så rent som möjligt och då med teckensnitt med serifer och allt vad typografin nu säger, så de kan man alltid lägga i separata divlager och lägga in snyggt antingen ovanpå eller under ifall man har transparenta bilder/object.

    Man kan i stort sett alltid skapa samma meny i HTML med CSS och Photoshop. Och i värsta fall Ajax om någon insisterar på att man ska ha en meny som faller ner i olika nivåer (beror lite på hur stor siten är). Så flashmenyer är jag en hård motståndare mot.

    Känner att jag kanske attackerat dig något, men det beror på att jag blir otroligt störd på personer som kommer med flashsidor som man måste sitta och plocka ur grafiken och texten ur och sedan sätta ihop för att göra en identisk html/css sida istället. För mig handlar SEO alltså snarare om att ge människor som råkat ut för flash-designers en riktig sida byggd på html/css och lägga på eventuella animeringar etc via alternativa metoder eller via flash men bara där det är absolut är nödvändigt.

    Sedan lät följande kommentar:
    Är det ingen här som jobbar med on-page SEO som även inkluderar SEO i SWF replacement där man är fri att ersätta menyerna med sökord som kanske inte annars fått plats???
    Som om du tänkte keyword-stuffa snarare än att göra tillgängligt.

    Så jag får nog säga, använd inte flash i onödan och i de få fall då jag stöter på att folk insisterar på att ha grafiska rubriker så får jag testa om sIRF eller object-replacement är snabbaste och bäst sökbara.

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    du har inte förstått något av det jag sade och är otrolgit negativ i din inställning.

    har inte dina kunder några som helst önskemål utan du kör över dom med dina stora egotruck om hur saker ska göras..

    Välkommen till verkligheten där hotell webbsiter presenteras och anses spegla hotells lyx, service, bilder bör göras i Flash då det ger en helt annan känsla i presentationen, du borde veta bättre...

    Om du snackar om AJAX vet du kanske att det inte är specieltl användarvänligt eftersom om man inte kan spara bokmörken, inte navigera tillbaka i browsers och det är ju ett sätt att gå tillbaka i utvecklingen...

  13. #13
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag håller inte med dig, sIFR är mer tungladdat än en h1 med text och de tester jag har gjort har inte varit tillfredsställande alls så vi har skippat det.

    Har man alla kunder i sverige med svenska webbside besökare ser man nog inte problemet. Jag lever och frodas i Grekland och måste ta hänsyn till laddningstider mer än svenska kunder med fiberoptik. Flash är till 99% ett måste i en hotellwebbsite för presentionen. Sättet att lägga SEOn bakom som jag gör är det bästa sättet om menyn ligger i flashen.

    sIFR har inte alls varit tillfredställande snabbt med de grekiska uppkoppplingshastigheterna och dessutom fortfarande under utveckling så det kanske blir bättre..

    Det handlar om balans mellan design, fonter, laddningstider SEO samt bästa sättet att publicera en webbsida på

    Michael
    Givetvis så är det mer tungt än en ren h1 i html. Det är ett rätt stort javascript som körs varje ggn. Det går dock avsevärt fortare nu än de tidiga versionerna. Men jag skulle knappast tro att uppkopplingshastigheter skapar problem, snarare slö server eller för mkt sifr, som gör att javascriptet måste köras för många ggr. Fördelen med flash replacement ala sifr är imo skalbarheten, degraderbarheten och flexibiliteten. Om enbart text ska visas så är det snabbare och bättre än image replacement tekniker på att visa rena fonter. Men är det tex en eller ett par rubriker på varje sida som varierar lite i storlek osv, så är det den bästa tekniken som finns tillgänglig.

    Ang meny i flash så går det väla bra om man tillhandahåller alternativ meny i (x)html, iaf ur seo synvinkel, och tillgänglighets synv. Sällan det görs dock. Dessutom är det lite svårt det där, om man tex döljer en meny med css så finns det ju en viss risk att det uppfattas negativt av sökmotorerna. Lägger man den i noscript så är det inte heller optimalt osv...

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Ni håller ju med mig men ändå talar emot mig...!!!

    Michael
    Senast redigerat av baggelin den 2007-06-11 klockan 15:42. Anledning: stavningsfel

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Tack höglind...

    Du söger ju samma sak som jag säger men jag ahr inte för avsikt att ha 13 titlar på en sida då det inte är ok med laddningen och jag håller med javascriptet är otroluigt stort och det känns så fel att lägga till en font style bara för att designen är gjord på det. Jag tycker i min enfald att content is king men försök att övertyga en designer om det.!!!

    Michael
    Jo, det är sant, content is king, eller snarare tjänsten man tillhandahåller is (förhoppningsvis) king. Det är som jag brukar säga, webb -"design" är missvisande uttryck, det handlar om interakionsdesign, hur krystad den frasen än må vara. Inget ska vara med som inte tillför slutanvändaren någonting, grafiken (look and feel) är till för att framhäva tjänsten/content.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Björn, det är precis vår strategi och med utformning, tillgänglighet, användarvänlighet och sökmotoroptimering ser man även till att sökmotorerna hittar sidan.

    Ser att din sida är full med javascript, det anses ju inte vara speciellt bra med tanke på att man kan stänga av javascript. hur har du tänkt där?

    Så då är vi överens då, vad bra.

    Michael

  17. #17
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Hej Björn, det är precis vår strategi och med utformning, tillgänglighet, användarvänlighet och sökmotoroptimering ser man även till att sökmotorerna hittar sidan.

    Ser att din sida är full med javascript, det anses ju inte vara speciellt bra med tanke på att man kan stänga av javascript. hur har du tänkt där?

    Så då är vi överens då, vad bra.

    Michael
    Vilken sida syftade du på, det är ju inte direkt mkt javascript på hoglind om det var den du tänkte på? I övrigt så gjorde jag mer eller mindre allt på hoglind.org i slutet av 03, så endel är ju utdaterat imo.

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    jo det var hoglind... jag gillade din siterunner, kul med såna sök...

    Jag driver ju grekland.gr och den ligger med på alla sökmotorer i kombination med grekland typ, rhodos grekland, paros grekland, naxos grekland. mycket roligt efter bara ett år och med målet nått plus mycket mer...

  19. #19
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    du har inte förstått något av det jag sade och är otrolgit negativ i din inställning.

    har inte dina kunder några som helst önskemål utan du kör över dom med dina stora egotruck om hur saker ska göras..

    Välkommen till verkligheten där hotell webbsiter presenteras och anses spegla hotells lyx, service, bilder bör göras i Flash då det ger en helt annan känsla i presentationen, du borde veta bättre...

    Om du snackar om AJAX vet du kanske att det inte är specieltl användarvänligt eftersom om man inte kan spara bokmörken, inte navigera tillbaka i browsers och det är ju ett sätt att gå tillbaka i utvecklingen...
    Haha nja kunden får bestämma utseende och funktionalitet men ska låta bli att försöka styra koden bakom. Det är jag som har den utbildningen inte kunden (om kunden hade utbildningen själv så skulle kunden inte behöva komma till mig överhuvudtaget). Om kunden prompt vill ha en flash-sida då får kunden gå någon annanstans faktiskt. Jag kompromissar inte och bygger en dålig sida bara för att det är någon som vill det.

    Ok så om ajax inte är användarvänligt för att man inte kan lägga bokmärke på ett specifikt ställe i en animation eller med ett visst div-lager öppet så är flash det eftersom jag kan pausa flashen och lägga bokmärket, eller om du håller musen på ett ställe i flashen som visar något med mouseover så går det att pausa där och lägga ett bokmärke? trodde inte det heller.

    Om vi pratar menyer istället för animation så har ju en ajax-meny samma funktionalitet som en flash-meny och slutänden så ska ju alla information ligga på sin separata sida som kan bokmärkas, i många fall så missar flash-utvecklare detta steg och låter en och samma flash visa olika information. En annan viktig skillnad är ju att ajax-menyn indexeras korrekt medan flash-menyn måste ha ytterliggare steg för att göra detta. Och är man orolig för användarvänlighet så låter man helt enkelt ajax-meny i sitt första läge vara helt utvecklad och ha en onload funktion som fäller ihop den ifall det fanns stöd för java.

    Dessutom kan jag ju via ajax alltid ändra URL och lägga på variabler och på så sätt faktiskt låta besökaren lägga bokmärken var den vill, rent hypotetiskt. Tror aldrig jag skulle göra det, men i ajax så går det medan det inte gör det i flash vad jag vet då flashen inte har tillgång till DOM:en.

    Förstår inte riktigt var lyxen i att säga att man har en flash kommer in eftersom det går att göra samma sak med html/css/ajax och då hålla sig till mindre resurser och kunna visa materialet för fler eftersom stödet är mer utbrett.

    Så min fråga till dig är varför du inte ger dina kunder grundläggande bra optimerade sidor från början utan envisas med att ge dem flash-sidor som kanske kommer indexeras mer korrekt om ett eller två år först? borde inte dina kunder vara mer hjälpa av att kunna säga att så här vill vi att det ska se ut och sedan få en sida efter deras önskemål som faktiskt är byggt enligt de standarder som har störst stöd idag?

    Testade även din Saint John sida med flashblocker och fick inte upp den alternativa texten du lagt där utan flashen blockeras bara, medan sIRF faktiskt levererar de rubriker som man då talat om att man helst vill ha rtf på om det går.

    Men jag känner att diskutionen om SWF object-replace (vilket bör fungera även på andra typer av object?) tagit en vändning mot var är flash befogat på en sida och var är det inte det. Där min ståndpunkt är att grafiskt material är ok att ha i en flash fast hellre i ajax men att man ska hålla texten extraherad och liggandes i html. Och jag hoppas att vi kan vara överens om att vara oense för jag tror inte vi kommer komma så mycket längre i vår diskussion (jag är alldelles för envis och jag får ungefär den vibben från dig också).

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tycker att vi glider ifrån ämnet lite grand.

    Jag tycker att SWF object replace är en bra teknik om man inte har andra alternativ. Men, och det finns ett stor men.

    Om man inte är försiktig finns det risk att code behind visar annan information än flashfilmen = cloaking. Men vad som är ännu viktigare sett ur SEO synpunkt är att om hela siten representeras av en enda flashfilm, så får man bara en enda sida med code behind. Vilket gör att man bara har en enda sida att optimera. Och man missar alla chanser att nå ut på bredden och djupet, och det är på djupet man hittar besökare som konverterar.

    Enligt mig är flash nästan lika illa som frames ur en SEO synpunkt, men det går att optimera och komma en bra bit på vägen (precis som frames). Men för att, i dagsläget nå ända fram med SEO bör man förlita sig på (x)html för text och navigering och flash för animeringar.

    Sedan har jag full förståelse för att man vill använda flash ur en presentationssynvinkel. Man kan göra ruskigt snygga sidor helt enkelt. Fast å andra sidan kan man komma nästan lika långt med css design.

  21. #21
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det är ju inte vettigst att ha full flash i hela produktionen men att använda flash där det ger en större effekt. bilgallerier, hotell, VR eller liknande.

    Och Nej Feldon kunden bestämmer inte de tekniska funktionerna men betalar och vill givetvis tala om vad han vill ha. Kundens önskemål ska alltid finns med i en kravspecifikation och sedan är det producenten av webbsidan som ger förslag på lösningar. Denna diskussion tycker jag är konstig att ha med dig här när det är det grundläggande i en mediaproduktion över lag.

    Att vara nitiskt kritisk, lär du märka är dumt och egocentriskt. jag har även jag varit otroligt kritisk mot flash men nu har jag en actionscript programmerare och tillsammans gör vi otroligt bra grejor, bra ranking och med bra resultat i sökmotorerna... jag kan visst göra det utan flash men det är mycket mer imponerande med flash och gallerier... ta en titt på cavotagoo.gr, mykonosgrace.com, ikies.com, saintjohn.gr så kanske du ändrar lite av din stela uppfattning...

    Att lyssna och prova nya saker är det mest effektiva sättet att lära sig nya tekniker specieller på internet...

    Michael
    Senast redigerat av baggelin den 2007-06-12 klockan 12:12.

  22. #22
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Jag använder flash-replace på en förstasida med en flashpresentation, det är några bilder som rullar. Bakom filmen ligger en liten text i stället, givetvis innehåller den av naturliga skäl några nyckelord. Texten inleds med "Du ser denna text för att du saknar flash"

    Finns det risk att google ser detta som cloaking? Det kan väl knappast vara lika illa som att t.ex. skriva vit text mot vit bakgrund?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flash i Adsense
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 00:44
  2. xxx kör med dolda länkar?
    Av christian_dream i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:19
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 17:23
  4. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36
  5. Faktorer i källkoden
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:43