Resultat 1 till 10 av 10

Hur viktig är Googles pagerank?

  1. #1
    HC_Consultings avatar
    HC_Consulting HC_Consulting är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Hej!

    Undrar om någon vet hur viktig Googles pagerank är för din sida?
    Har läst i diverse eböcker m.m. att ju högre pagerank din sida har
    desto högre rankas den i Google.

    Däremot när jag forskat lite själv i det här har jag hittat flera exempel på sidor med lägre pagerank som faktiskt rankas högre i Google än många med högre pagerank.

    Kan det ha med inlänkarnas betydelse att göra?
    Har hört att envägslänkar ska ha högre betydelse i Google
    nuförtiden än vad vanliga länkbyten har?

    Man kanske inte borde stirra sig blind på pageranken utan mer fokusera på inlänkarnas innehåll?

    Tack för ett bra forum förresten!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns en bra tråd om pagerank här i forumet.
    Men du rätt i att pagerank inte har betydelse för rankningen i serpen (resultatlistan efter en sökning).
    Inlänkar har betydelse för både pagerank och för rankningen. Det sistnämnda i kombination med en bra on page optimering.
    Länkbyten, envägs eller tvåvägs, lite olika uppfattningar där. Men relevanta länkar är aldrig fel. Dvs länkar mellan sidor som ligger inom samma ämnesområden. Detta oavsett om de är envägs eller tvåvägs.
    Inlänkarnas länktext och på vilken sida de är placerade är viktigt. Men man skall inte glömma bort on page optimeringen, dvs, title, rubriker, interlänkar etc. Relevans är ett nyckelord för i princip allt som har med optimering att göra.
    Dessutom skapar relevanta sidor en större konverteringsgrad (ROI, affärskontakter, etc) då en besökare alltid uppskattar att komma till en sida som handlar om det ämnet han/hon letar efter.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-06-18 klockan 20:44.

  3. #3
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Det märkliga är att trots att så många är eniga om att pagerank nästan är betydelselöst idag så efterfrågas fortfarande länkar med viss pagerank. Här på forumet tex. kan man var och varannan vecka läsa om seofolk, ibland folk som kallar sig seoproffs, som vill köpa PR4, PR5 länkar osv. Det känns lite konstigt måste jag säga att så många som säger sig kunna en hel del om seo ändå är intresserade av att köpa länkar med viss PR.

    Jag fattar inte vad det handlar om för viktigare vore ju att efterfråga att byta eller köpa länkar inom samma område med relevant innehåll och länkar som redan har bra länkar till sig.

    Men ngn kanske kan förklara varför så många här inne fortfarande stirrrar sig bilnda på PR?

  4. #4
    HC_Consultings avatar
    HC_Consulting HC_Consulting är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Tack för svar!

    Har även noterat att många inlänkar till välrankade sidor kommer från deras egna undermappar i domänen.
    Är det kanske därför bloggar brukar vara pouplära hos sökmotorerna?

    Kan det dessutom vara ett sätt att öka sin ranking genom att t.ex. använda gratis artiklar (eller liknande) på sina undersidor som länkar vidare till huvudsidan? Och då självklart med texter som är relevanta för ämnet?

    Att många trots allt vill ha inlänkar med hög pagerank kanske också beror på att man vill få sin sidor oftare uppdaterade av sökmotorerna?

  5. #5
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Men ngn kanske kan förklara varför så många här inne fortfarande stirrrar sig bilnda på PR?
    Jag tycker det är ett bra värde, ett betyg från google är ju inte dumt och ha med när man värderar tex köp av länk från en viss sida.

    Jag instämmer dock med ovanstående att det inte har så stor betydelse om man vill få upp ett specifikt sökord eller fras i serpen, då ska man kolla på andra saker =)

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    De som säljer länkar får bättre betalt om sidan som länken läggs på har högre PR. Därför jagar många efter PR länkar.

    Jag sällar mig även till dem som anser att PR är betydelselöst. En sida med PR 3 kan slå en sida med PR 6 vilken dag som helst. Om man kunde räkna PR i olika ämnen så skulle det vara mycket mer intressant. Ett "subject based PageRank".

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av HC_Consulting
    Att många trots allt vill ha inlänkar med hög pagerank kanske också beror på att man vill få sin sidor oftare uppdaterade av sökmotorerna?
    Hur ofta man får sin sida uppdaterad har andra viktigare faktorer som hur ofta du faktiskt ändrar innehållet på sidan.

    Observera att om du ändrar innehållet på en sida så kommer du inte kunna bygga någon trust angående faktan som ligger på sidan så man bör inte ändra samtliga sidor hela tiden bara för att man tycker det är kul när googlebot belastar servern tills den dör

  8. #8
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Feldon, skulle du vilja vidareutveckla det där med att man inte får trust om sidan uppdateras ofta?
    Merparten av sidan kanske är konstant och hur gammal som helst, så varför skulle en uppdatering, även om det så är dagligen, kunna vara negativt?

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Har väl vidareutvecklat min kunskap om Trust och uppdateringar är inte i sig direkt negativa.

    Vad som dock händer är att åldern på den sidan som uppdateras nollställs varje gång så sker. Och med en uppdatering så menas då att materialet på sidan uppdaterats avsevärt och inte längre berör samma ämne som sidan gjorde innan.

    Ett exempel är aftonbladets första sida som kontinuerligt uppdateras ett par gånger per dag. Denna sida skulle troligen inte kunna ranka bra på något annat än just "aftonbladet" medan deras olika artiklar rankar ok då materialet fått ligga stilla och samla trust.

    Kan villigt erkänna att jag personligen inte har helt koll på trust än. Och jag tror inte att någon annan än stora G vet hur de ser på saken.

    Så min kommentar handlar alltså om den specifika sidan och om uppdateringar som kastar sidan mellan vitt skilda ämnen. Då kommer sidan aldrig få trust och värde kring 1 ämne och därmed ranka bra. Har man däremot en sida om hälsa och varje ny uppdatering hela tiden är på samma ämne så kommer man nog ackumulera trust inom hälsa. Och här då får man nog koppla hans99's resonemang om att Google lär sig besläktade ord och har någon primitiv modell över relation mellan ord och ämnen som gör att även om inte skriver ut hälsa utan skriver om förebyggande av cancer eller något sånt så kommer Google att koppla rätt.

    Men som sagt om någon har större koll på trust och har gjort tester på det får gärna kommentera eller skriva en guide om trust.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Frukt
    Det märkliga är att trots att så många är eniga om att pagerank nästan är betydelselöst idag så efterfrågas fortfarande länkar med viss pagerank. Här på forumet tex. kan man var och varannan vecka läsa om seofolk, ibland folk som kallar sig seoproffs, som vill köpa PR4, PR5 länkar osv. Det känns lite konstigt måste jag säga att så många som säger sig kunna en hel del om seo ändå är intresserade av att köpa länkar med viss PR.

    Det är inte så konstigt som det verkar, de flesta av oss är mycket väl medvetna om den begränsade effekten av PR. En ganska stor del av de som är aktiva länkhandlare arbetar mot den amerikanska marknaden där till och med en större andel än här stirrar på PR. Det betyder att även fast man själv är medveten om dess obetydlighet är det viktigt att ha PR ur hänseendet att länkarna är lättare att sälja. Man får alltså mer betalt för länkar med högre PR även om länken inte är bättre.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11