Resultat 1 till 17 av 17

Hjälp med att köra script med jämna tidsintervall

  1. #1
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Halloj allihopa, vet att det här inte är riktigt rätt forum men det är så många som är duktiga på att koda saker så here goes:

    Jag funderar på att programmera ett sådant browserbaserat online spel. För det så behöver jag en databas och stöd för något serversidespråk, båda är avcheckade. Men jag behöver också något som uppdaterar spelet med jämna mellanrum, säg en gång om dan/timme/minuten eller något sådant. Och min fråga är då hur schemalägger jag detta och är det någon som vet om det går att göra på säg One? eller om ni har förslag på andra webbhotell som har tillgång till det jag behöver så föreslå gärna det då

  2. #2
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    jag är också intresserad av svar på detta.

    ful lösningen är att när besökare 1 dan/timme/minuten besöker sidan så gör du en uppdatering via serversidespråket som du valt.. visserligen tar det längre tid för just den besökaren men du kan cascha resten av applikationen för alla de andra. Detta beror givitvis på hur stor uppdatering du gör om den är rimlig att vänta på.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Mmmm det är inte riktigt hållbart om man gör ett spel där samtliga väntar på att tiden ska gå och att efter klockslaget inträffat kunna göra saker. Då kommer personen som får vänta helt plötsligt från att faktiskt vara först och kunna agera först hamna sist och få agera sist bara för att han var så inbiten spelare.

    Vad jag hittat hittils är att man utnyttjar schemaläggare i windows eller cron i linux. Så min fråga då blir om jag kommer åt någon av dessa på One och hur. Alternativt om det finns någon annan lösning?

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Använd nåt annat språk (alltså inte php, asp osv) utan tex java, pearl, python ... eller så, och kör det separat mot databasen på serversidan. Det är ju typ "givet" sätt att göra det på om det ska bli bra.
    Senast redigerat av Björn den 2007-07-01 klockan 23:28.

  5. #5
    HenrikAIs avatar
    HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Kör du Linux så är det Cron/Crontab ni letar efter. Går nog inte att få hos One. Erbjuder webbhotellet tillgång till shell script så har ni antagligen tillgång till det.

    Ex hattrick.org med ett antal 100000 användare är uppbyggt så, så varför skulle det inte fungera?

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    ah... mitt inlägg måste försvunnit i flytten.

    Programmera spel med php/asp går utmärkt. Håller själv på med ett texas holdem nu. Ett tips är att fixa cpanel, de har cronjobhanterare.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det bästa är väl egentligen att göra ett litet jobb som går direkt mot databasen och som rullar på servern eller en egen burk. Om detta inte går kan du höra med webbhotellet om du inte kan hjälpa dig att anropa en speciell sida vid vissa tidpunkter eller något liknande.

    Jag har gjort många liknande saker och då brukar jag använda webservices på webbservern som ett interface mot databasen och bygga en service, ett schemalagt litet program eller liknande som rullar antingen på servern eller någon annan burk och som använder webservices för att kommunicera med databasen. Är det större jobb som ska göras, importer och liknande, brukar det bara bäst att låta "jobb servern" sköta detta.

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    @ Björn. Vore kanske bra att göra men nu kan jag inget av de språken, utom java och java ska man _aldrig_ använda till något större eller krävande. Finns få språk jag inte tycker om men java är en svordom.

    @ per_r. Tackar då ska jag ta och kolla upp dem så bör jag kunna få till det som jag vill.

    @ Daniel. Låter fint fråga är väl hur

    Meningen med scriptet är att det ska exekveras varje timme och uppdatera spelet. Leveranser som ska komma fram vid ett visst klockslag kommer fram när det är dags, renoveringar och byggnationer blir klara allteftersom tiden i spelet går. Försäljning och liknande sker flytande över dagen. Så att spelaren kan ställa in hur han övergripande vill att dagen ska se ut och sedan fokusera på andra delar av spelet och mikrostyra sakerna som kräver det.

  9. #9
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Ett litet program som du kör schemalagt bygger du i något lämpligt språk med tanke på var du ska köra det. Exakt vad det ska göra får du såklart fundera ut själv för varje krav du har

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Daniel, du menar alltså att jag gör en applikation typ vanlig c++ applikation med databaskoppling etc?

    Går det inte att schemalägga ett php-script? eller måste jag göra en c/c++ applikation som exekverar scriptet åt mig?

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jodå, det går. Det Cronjob gör är bara att pinga sidan, så att scriptet på den körs.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Feldon, Jag menade som du säger att bygga det i C++, C# eller något liknande men precis som Per senare skriver går det att lösa med PHP också.

    Jag skulle också anropa databasen genom ett web service (port 80) api (tänk SOA istället för att ansluta direkt mot databasen men visst går det att lösa på båda sätten

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Har ingen erfarenhet av SOA eller web services. Några bra lästips och guider?

    Ok per_r, men kan jag identifiera att det är cron som försöker köra det och kan jag få cron att skicka mer än bara pinget/anropet att köra igång. Så som lösenord etc?

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Skicka lösenordet som get parameter, t.ex

    kor_uppdatering.php?nummer=1&losen=hemligt

    Om du ska säkra själva fil så är det bäst med en htaccess fil. Med ovanstående exempel har du skapat en web service med REST. Eneklt va?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Har ingen erfarenhet av SOA eller web services. Några bra lästips och guider?
    Tyvärr vet jag inte om jag har några klockrena tips men två länkar till wikipedia som förklarar grunderna kan jag bidra med:

    SOA - Service-oriented architecture
    Web services

    Grunden med SOA är att dela upp stora system i mindre moduler (services) med enkla APIer(ex webservices). Dessa kan sen knytas ihop på flera olika sätt i ex. processer eller workflows (med workflow engines). Med hjälp av SOA kan man då snabbt bygga om flöden och processer utan att behöva bygga om hela systemen varje gång. Tänk dig flera legoklossar som man kan använda igen och igen på flera olika sätt. Hela SOA begreppet är ganska flummigt och egentligen bara ett modebegrepp för att beskriva en arkitektur som egentligen inte är så ny.

    Exempelvis sitter jag nu i ett projekt där vi ska bygga en plattform för sidor på massor av olika språk. För detta ska vi integrera med ett bolag som översätter en del texter. Vi bygger då en service på vår sida som står för integrationen med översättningsföretaget. Vi kan sen använda vår "translation service" i flera olika sammanhang och skicka in texter för översättning. Skulle vi senare bestämma oss för att byta till ett annat översättningsföretaget eller kanske använda oss av ett annat översättningsföretaget för vissa språk anpassar vi bara vår "translation service" och alla andra moduler nyttjar servicen fungerar som vanligt. SOA när det är som bäst

    Med webservices som API kan en service hostas i Kista och en annan i Lund, utan problem, systemen kommunicerar över http protokollet och https kan användas för att kryptera trafiken.

  16. #16
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    För er som undrar så kom ett lass med jobb in och jag har jobbat rätt hårt ett tag.

    Men jag har också passat på att regga konto på oderland som har tillgång till cron!

    Så projektet har lugnat ner sig men det har inte dött.

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då jag byggde topplistan på seosm.se inför Jims tävling i sökmotoroptimering använde jag en annan server än den som själva scriptet ligger på som schemaläggare.

    Jag gjorde helt enkelt en update.asp som när det anropades (godtog bara anrop från ett visst IP) gjorde de uppdateringar i databasen som jag ville.

    Sedan satte jag igång schemaläggaren på en lokal server med asnlutning till internet att anropa update.asp var 4:e timme. Fungerade klockrent i fler månader. Och jag behövde inte kontakta leverantören av webhotellet över huvud taget

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)