Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 39

Statistik program för många sidor, visa search queries och ref URL

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Den här frågan vänder sig framför allt till er som har många webbsidor....
    Vilket statistik program använder ni?

    Jag söker ett statistik prog som man kan ha samtliga webbsidor samlat på oavsett webbhotell mm.. Är det fortfarande statcounter.com som gäller?

    Är lite frustrerande att inte ha allt på samma ställe.. blir mycke username o password skrivande då. Det var ju inget problem förut men när man börjar få en del sidor så är det mer viktigt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag kör statcounter och kommer förmodligen aldrig byta.

    Om man kollar stats 1-2 gånger om dagen och "Recent Keyword Activity" och "Recent Came From" på de du är intresserad av så ser du var alla kommer ifrån och sökorden - även om det bara är de senaste 100 pageloads med detaljerad info.

    Jag vet precis vad du snackar om och har själv 36 projekt och kommer slänga upp 5 nya nu snart. Fördelen med statcounter är att du själv inte räknas med i statistiken, att stat loggarna inte ändras när du behöver byta webbhotell och att du ser alla projekt med siffror samlade på en sida.

    Tror inte det finns något bättre faktiskt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Gillar ju också statcounter och har använt dem i 6 månader nu. funderar på uppgradering snart så man får fler loggar. Men du blir nog inte besviken på statcounter!

  4. #4
    Oves avatar
    Ove Ove är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    10
    http://www.xav.com/scripts/axs/

    om ni har mycket sidor skulle jag föreslå att ni använder den råa loggfilen och använder webtrends mycket bra verktyg

  5. #5
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Google Analytics. Oöverträffade rapporter. När sidorna slutar få plats på dom 5 profiler man har kan man hacka det så att man får statistik för flera sidor i en profil...lite omständigt, men jag tycker att det fortfarande är bättre än statcounter. Mkt mer detaljerad statistik. Hacken finns här: http://www.google.com/support/analyt...y?answer=27268

    EDIT: en grej som jag stör mig på är att den ibland på sistone inte kan skilja på keywords riktigt, lämnar kvar + och inte tolkar dom som space, ibland inte räknar lowercase och uppercase som samma etc. Verkar vara en del av Googles problem med hela systemet.
    Senast redigerat av Gustaf den 2006-03-29 klockan 00:37.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jo Google Analytics är bra men det jag älskar med statcounter är att få en bra överblick över 30 projekt på endast en webbsida.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Jag kör en kombination av StatCounter, betalversionen av Extreme Tracking och Google Analytics. Vill inte ta bort någon av dem..

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi kör Analytics nu och Statcounter tidigare. Jag tycker att statcounter användarmässigt var helt överlägset:
    1) De hade de funktioner man behövde och inte en massa redundant s**t.
    2) De visade korrekt antal besökare.

    Analytics har flera problem:
    1) Analytics regelmässigt visar för få besökare.
    2) Analytics stänger ner sig av och till om man får en tydlig peak i antalbesökare.
    3) Analytics har för varje vettig funktion 1 - 2 funktioner som gör samma sak.

    Vad som är rätt antal besökare kan man alltid diskutera men faktiskt är ju statcounter och gruppen av liknande program något av internetstandard. Analytics borde anpassa sin defintiion av antal besökare efter hur de räknar och inte visa tydligt färre.

    Analytics fungerar dessutom kasst på analys av sökord om man som vi bevakar väldigt många sökord och har satsat hårt på kombinationssökningar. Däremot är det säkert jätte bra om man har en sajt som är optimerad på bara ett fåtal nyckelord.

    Enda anledningen till att vi kör Analytics är att Statcounter uppvisar oaccetabelt dålig prestanda. Det jag hoppas på är att Analytics ska fixa problemen men bibehålla prestandan.

  9. #9
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Själv tittar jag på IIS loggarna. Använder just nu WebLog Expert för att analysera loggfilerna och får ut en rapport för varje webbplats. Inte lika enkelt att få en bra överblick över alla webbplatser på en gång dock (det går men man får trixa lite). Blir inte heller direkt real-time eftersom rapporterna tar en liten stund att generera. Dock gillar jag att jag själv sitter på loggfilerna och inte är beroende av någon tjänst som i princip kan få för sig att lägga ner imorgon och ta min statistik med sig.
    Senast redigerat av Daniel den 2006-08-28 klockan 13:39.

  10. #10
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Har inte kollat på StatCounter, men tackar för tipsen! Jag är nöjd med mitt google analytics konto, hade alla mina webbplatser på en och samma server innan och kunde då accessa loggfiler. Nu har jag flyttat ut mina "webbar" på olika webbhotel och då är google analytics ett bra alternativ. Tyvärr så kan man bara lägga till 4-5 olika webbplatser vilket har gjort att jag varit tvungen att skaffa 2 konton, som ni förstår så är det lite omständigt att logga in på det andra kontot osv.

    Analytics har en bra yta och enligt mig ett pedagogiskt interface så för att vara ett kostnadsfritt alternativ är det riktigt bra.

    och som hans99 sa så visar analytics halva antalet besökare om jag jämför med webtrends

    (nu skall jag kolla in StatCounter)
    Senast redigerat av Magnus-SEO den 2006-08-28 klockan 13:27.

  11. #11
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Ett mer avancerat alternativ är Hitbox och HBX från Websidestory. En annan prisnivå i och för sig, men överlägset Analytics. Analytics har exempelvis begränsningar i antal sökmotorer som visas.

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    statcounter är oöverträfad som verktyg, har använt deras service i typ 4 år och har endast blivit besviken på att domi iutne kan hantera UTF-8 som keywords i statistiken, en korkad sak men jag som sitter med franska, grekiskao ch andra språk har det inte så roligt ibland med oläsbara keywords, öven svenka fungerar ju dåligt... på åäö eller hur??

    Jag saknar även att kunna skriva ut överskådliga resutloat direkt till kund eventuellt, man kan visst ladda ner och se resultaten men för kunden är ju dessa CSV format helt oläsliga och det är ju omöjligt att skicka ut en sån fil till en kund...

    Har någon bra tips på hur en månadsrapport kan se ut direkt från statcounter utan att behöva fixa till dne som man kan skicka direkt till kund??

    Även andra program intressanta då jag inte har tid att göra om de korkade excel resultaten...

    Michael

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Anders T
    Ett mer avancerat alternativ är Hitbox och HBX från Websidestory. En annan prisnivå i och för sig, men överlägset Analytics. Analytics har exempelvis begränsningar i antal sökmotorer som visas.
    Det är inte 1998 och kampen över netscapes position är slut för länge sedan!!! jag blir ganska trött när man försöker tvinga på folk Microsofts storebrors tvångströja ala Internet Implorer 0.0...

    Export Requirements
    In order to use the Export feature of HitBox Enterprise, you must be viewing your statistics using the Internet Explorer browser, version 4.x or higher, and using a computer running Windows 95 or higher.
    To download the Internet Explorer browser, go to http://www.microsoft.com/windows/ie/.

    Close

    Jag hoppas innerligt att dessa verktyg inte överlever när dom inte kan anpassa sig till en fri marknad..

    Michael

  14. #14
    Fultons avatar
    Fulton Fulton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Det är inte 1998 och kampen över netscapes position är slut för länge sedan!!! jag blir ganska trött när man försöker tvinga på folk Microsofts storebrors tvångströja ala Internet Implorer 0.0...
    ...
    Jag hoppas innerligt att dessa verktyg inte överlever när dom inte kan anpassa sig till en fri marknad..

    Michael
    Hej Michael,
    Eftersom viss export funktionalitet är beroende MS IE + t.ex. Excel eller Word på användarens maskin så är det en förutsättning för export till Excel eller Word format. Som du kanske vet har olika webbläsare lite olika funktionalitet, och med MS IE får man enklare ut rapporter i olika format än med Firefox eller Opera.

    Skulle det inte fungera så finns en modul att installera direkt i Excel, och utan webbläsare kan du så hämta webbstatistiken från datalagret. Just flexibiliteten i morderna verktyg för webbstatistik gör att du kan presentera data på flera olika sätt, dagens moderna verktyg erbjuder mycket funktionalitet till skillnad mot gårdagens gratislösningar.

    Har du fler frågor så är du välkommen att kontakta oss så får du svar istället för att bli frustrerad.

    Mvh
    Fulton

    WebSideStory, Inc.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tjena Fulton,

    Nej jag förstår vad du menar men kan man inte processa informationen i XML och sedan styra print design med CSS.

    Jag tycker inte man ska bestämma vad folk vill använda för webbläsare i ett så tidigt skede utan lämna det år användaren... hur man vill skriva ut sina rapporter... är ju väldigt personligt...

    Användarvänligheten blir ju otroligt låg om man tvingar folk att använda ett visst program! eller?

    Michael

  16. #16
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Personligen så ser jag inga problem med att om jag behöver föra över information till Excel så måste jag använda IE, men så ser jag inte rött när det gäller sådan "politiska frågor".

    Däremot tycker jag att det är andra saker som är viktiga när det gäller valet av statistikverktyg. Till exempel:

    1. Det skall gå att sätta first-part cookies
    2. Jag vill äga min egen data
    3. Jag vill kunna segmentera mina besökare
    4. Det skall vara godkänt av Kia
    5. Jag skall ha möjlighet att bygga gränsnitt mot verktygets datalager via api

    Om verktyget stödjer dessa punkter så vet jag bland annat att verktyget räknar rätt och att all insamlad data är min egen. Jag har också väldigt bra möjlighet att följa olika besökargrupper på webbplatsen när jag kan segmenterar. Jag kan integrera statistiken i publiceringsverktyg mm för att jag kan programmera direkt mot ett api. HBX stödjer dessa krav. Det är ett komplett verktyg.

  17. #17
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Vad menar ni med max 5 per profil eg? Jag har typ 15 stycken siter i mitt analytics.. ? (Analytics äger förövrigt som tidigare påpekats i tråden, ger ungefär 80% av vad awstats brukade rapportera).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är det någon mer än jag som tycker sig se att Analytics tappar när många besökare kommer samtidigt?. Jag såg detta *senast* när vi publicerade:
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1544
    Som gav många hundra läsare från sajter som köper in en viss nyhetstjänst där de visar "relevanta" nyheter. De kom under en kort tidsperiod. Skillnaden mellan intern statistik och analytics var minst sagt mycket tydlig den dagen.

    Jag har sett det här från dag 0. Läst allt om det. Känns som det just är sajter med väldigt många sidor som drabbas.

    Men det är klart. Det är en gratis tjänst så man får väl ta det som det är eller börja betala för något.

  19. #19
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Är det någon mer än jag som tycker sig se att Analytics tappar när många besökare kommer samtidigt?. Jag såg detta *senast* när vi publicerade:
    httpx://www.nyfikenvital.org/?q=node/1544
    Som gav många hundra läsare från sajter som köper in en viss nyhetstjänst där de visar "relevanta" nyheter. De kom under en kort tidsperiod. Skillnaden mellan intern statistik och analytics var minst sagt mycket tydlig den dagen.

    Jag har sett det här från dag 0. Läst allt om det. Känns som det just är sajter med väldigt många sidor som drabbas.

    Men det är klart. Det är en gratis tjänst så man får väl ta det som det är eller börja betala för något.
    Har du kollat i efterhand?

    Har märkt några gånger att Analytics inte alltid hänger med men när man har kollat en vecka senare så stämmer det igen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Har du kollat i efterhand?

    Har märkt några gånger att Analytics inte alltid hänger med men när man har kollat en vecka senare så stämmer det igen.
    Jadå. Dock har jag inte tittat så länge efter som en vecka.

  21. #21
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har anv'nt analytics ett bra tag med men kom inte riktigt in i deras tunga gränssnitt och tycker deras överblick är rörig. Kanske för att jag ahr vant mig vid statcounter och tycker den är otroligt bra.

    Jag har efterfrågat statcounterfunktion från dom, där man kan generera en rapport och få den skickad till en email address som ett snyggt document oc hdirekt skriva ut det men det verkar svårt, det hade förenklat så mycket men dom vill väl ha traffiken till siten så... vad gör man ??

    Kunder som har webbalizer stämmer inte alls med statcounter men jag tror efter alla år att webbalizer är en riktigt glädjemätare...

    Har ni någonsin använt detta mystiska glädjeverktyg...


    Michael

  22. #22
    Fultons avatar
    Fulton Fulton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Användarvänligheten blir ju otroligt låg om man tvingar folk att använda ett visst program! eller?
    Om ett system erbjuder mer än 4 olika sätt att ta ut rapporter så tycker jag att det ger rätt mycket flexibilitet.

  23. #23
    Fultons avatar
    Fulton Fulton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Kunder som har webbalizer stämmer inte alls med statcounter men jag tror efter alla år att webbalizer är en riktigt glädjemätare...

    Har ni någonsin använt detta mystiska glädjeverktyg...
    Webalizer kan inte räkna rätt på unika besökare, liksom AWStats eftersom dom inte spårar unikheten på en cookie (i varje fall inte sist jag testade dem).

    Test av Awstats och Webalizer

    Väljer man mellan de 2 är AWStats ett bättre val men med begränsingen vad gäller att beräkna unika besökare.

  24. #24
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Flexibilitet ger inte alltid användarvänlighet..

    enklaste sättet att skriva ut rapporter vore att skapa en CSS print för att direkt skriva ut det man vill.

    Jag är inte ute efter ett verktyg för mig själv utan för kund där enkeltheten måste vara första prioritet..

    Att ladda ner och installera kan även skrämma mig men mina kunder desto mer...

    spelar ju ingen roll om du har 111 olika sätt att rapportera om ingeting är enkelt och fungerar utomordentligt bra.


    Michael

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det är ju inte om en cookie sätt eller inte sätts som avgör en unik besökare. Finns ju en uppsjö av folk som INTE tar emot dessa cookies från t ex statcounter och dylika statistiktjänster på alla siter ... jag bl a. Vissa siter tillåter jag det på, men de är inte många ...

    Ett annat sätt är att gruppera ip ihop med useragent för att få fram unika besökare. UserAgent har blivit mer och mer unik, än vad man kan tro, då folk hela tiden installerar olika toolbars, andra funktioner i sina browsers ...

    cya,
    /PatrikB

  26. #26
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    När det gäller cookies så kan du välja att stoppa:
    1. Alla cookies (första och tredjepart)
    2. Cookies från tredje part.
    (Naturligtvis kan man alltid tillåta sessions-cookies separat)

    Väljer du 1 ovan kan det bli struligt att surfa. Det är väldigt få som blokerar förstaparts-cookies.

    Nummer 2 stänger av de flesta gratisverktygs möjlighet att spåra återkommande besökare de dessa mäts genom att en cookie sätts på besökarens dator. MEN denna cookie kommer inte från den webbplats man besöker utan ifrån statistikleverantören. En så kallad tredjeparts-cookie. Möjligheten att sätta en en förstapart-cookie är alltså mycket viktig när man väljer statistikverktyg. Har det då också ett api kan man skräddarsy rapporter för vilken kund som helst.

  27. #27
    Fultons avatar
    Fulton Fulton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    enklaste sättet att skriva ut rapporter vore att skapa en CSS print för att direkt skriva ut det man vill.

    Jag är inte ute efter ett verktyg för mig själv utan för kund där enkeltheten måste vara första prioritet..

    Att ladda ner och installera kan även skrämma mig men mina kunder desto mer...

    spelar ju ingen roll om du har 111 olika sätt att rapportera om ingeting är enkelt och fungerar utomordentligt bra.
    Ring TWO (www.two.se) så har de lösningen som möter dina behov. Kan tillägga att du även kan printa ut sidor ur en HBX rapport från valfri webbläsare.

    Värt att notera är utprintade/statiska rapporter att benämna webbstatistik. webbanalys är när man med interaktiva verktyg analyserar statistiken, m.a.o. steg 2.

  28. #28
    Fultons avatar
    Fulton Fulton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Ett annat sätt är att gruppera ip ihop med useragent för att få fram unika besökare. UserAgent har blivit mer och mer unik, än vad man kan tro, då folk hela tiden installerar olika toolbars, andra funktioner i sina browsers ...
    Att göra på detta sätt är inte rekommenderat. Ett exempel, du har 100 besökare från storföretaget Y. På Y har man en policy att ingen kan manipulera webbläsaren, med följd att 100 läsare presenteras som:

    - 1 unik besökare
    - en besökstid som troligen sträker sig från morgon till sen eftermiddag
    etc etc

  29. #29
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Fulton
    Om ett system erbjuder mer än 4 olika sätt att ta ut rapporter så tycker jag att det ger rätt mycket flexibilitet.

    Det handlar inte om att jag och du ska läsa statistiken, det handlar om användarvänlighet, skickar dui en kund till statcounter lär du ha ett återbud eller förfrågan om en rapport 2 sekunder efter att kunden gått vilse redan innan han loggat in..

    Mitt inlägg handlar inte om cookies, instalaltioner av mjukvaror eller annat blafs, mitt inlägg handlar om hur enkelt man kan göra det för kunden att ta del av sin egen statistik!!!

    Jag anser inte att man ger kunden tillträde till statcounter eftersom det inte är gjort för kund... att kunna ge dom en rapport är dock det ultimata för att få ett hum av vart deras besöakre kommer från och se intressanta keywords...

    förstår inte varför ni sladdar över på tekniska frågor när det var en enkel lösning jag förfrågade, dock en fungerande och för kunden..!!

    Gla påsk

  30. #30
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Det handlar inte om att jag och du ska läsa statistiken, det handlar om användarvänlighet, skickar dui en kund till statcounter lär du ha ett återbud eller förfrågan om en rapport 2 sekunder efter att kunden gått vilse redan innan han loggat in..
    Precis därför skall du erbjuda HBX! HBX har ett API som du kan programmera mot och erbjuda kunden vilket gränssnitt som helst. Mycket kundvänligt. Det går också att anpassa KPI:er på HBX startsida för kunden mm. Dvs flexibilitet. Och detta är det sista jag har att säga om detta!

    Glad påsk alla!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)