Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 42

Ny diskussion om Toolbar PageRank

  1. #1
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Så... Är det en update den 22 juli? Jag läste det någonstans... Den borde vara väldigt snart...

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Förmodligen i de kommande veckorna om de nu inte beslutat sig för att sluta uppdatera TBPR, vilket skulle bli kul att följa iof
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Har det varit på tal om att Google skulle sluta med det?? Hade i så fall varit dåligt för mitt företag...

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av xhrone
    Har det varit på tal om att Google skulle sluta med det?? Hade i så fall varit dåligt för mitt företag...
    Varför då? finns många andra sätt att få en ungefärlig pagerank etc. Samt att pagerank inte har någon direkt betydelse på vart du hamnar i serpen gör ju själva måttet i sig orelevant om man inte relaterar det till mer saker.

    Men jag tror inte världen skulle gå under om vi inte fick reda på pagerank längre. Skulle bara krävas lite gissningar och mer arbete för att få samma resultat.

  5. #5
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Skulle vara bra om de la ner den.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Skulle vara bra om de la ner den.
    Pagerank eller bara att visa den?

    Om du menar pagerank, några idéer på alternativ?

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Anarki ??
    Det är väl något jag starkt motsätter mig. Är väldigt matematiskt och systematiskt lagd och tycker om ordning och reda

  9. #9
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Pagerank eller bara att visa den?

    Om du menar pagerank, några idéer på alternativ?
    Det som tråden handlar om givetvis.. tpr

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av xhrone
    Har det varit på tal om att Google skulle sluta med det?? Hade i så fall varit dåligt för mitt företag...
    Bygger man ett företag på enbart PR, eller Toolbar PR, ja ... då är företaget riktigt illa ute.

    Enbart PR, har jag upptäckt, är överskattat ... går att ranka bra, på "hårda marknader" ändå med siter som har mycket låg PR (0 - 2) i SERP:en.

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Ett stort problem med PR är att folk använder värdet felaktigt och blir besvikna för att det inte hade den betydelse som de trodde.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  12. #12
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    man får ju ta det med en nypa salt, google måste ju vara väldigt hemlighetsfulla med allt som kan påverka sökresultatet annars blir det överspammat, men man får ju vara glad över det lilla som kommer ut från google, inte sant?

  13. #13
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Att google skulle sluta uppdatera TBPR tror jag inte på.
    Var har du (fredrikmh) läst det?

    Vad gäller att Pagerank inte har någon direkt betydelse vart man hamnar i träfflistan (stämmer inte)...pageranken bygger främst på 2 saker:

    1. Hur många länkar det finns till en webbsida, från en annan sida.
    2. Kvaliten från de länkande sidorna. (relevans, styrka etc)

    Udi Manber, Vice President of Engineering på Google säger:
    " I cannot be specific, but, we use more than a hundred different parameters. PageRank is still an important parameter, but it's just one parameter. And, there are all kinds of parameters, such as whether the word appears in the title and whether the two words are close together and all the obvious traditional information retrieval parameters."

    Ovan punkter påverkar ranking resultaten.
    Google Pagerank blir hela tiden blir bättre. Ju fler kvalitativa länkar du har till din sida, ju mer Trust får din sida, samt att pageranken blir stabilare.
    Trust baseras på röster, likt politiker och väljare. Ju mer röster en kandidat får ju större chans är det att han blir vald. Men oavsett om han blir vald eller ej, så blir han starkare och mer känd, efter varje röst han får. Ju mer röster din sida får, ju mer kommer känna till dig (eftersom du syns bättre i träfflistan).


    Citerar Google:
    "PageRank utför en objektiv mätning av webbsidornas betydelse genom att lösa fler än 500 miljoner variabler och 2 miljarder termer. Istället för att räkna direktlänkar tolkar PageRank en länk från sida A till sida B som en röst för sida B från sida A. Sedan utvärderar PageRank en sidas betydelse efter antalet röster den fått.
    PageRank värderar även betydelsen av den sida som röstar, eftersom röster från vissa sidor är värda mer, och på så sätt ger den länkade sidan mer värde. Viktiga sidor rankas högre och visas först i sökresultatet. Googles teknik använder nätets sammanlagda intelligens för att bestämma hur viktig en webbsida är. Det förekommer ingen mänsklig faktor eller manipulation av resultaten och tack vare detta anser användarna att Google är en objektiv informationskälla som inte påverkats av köpta rankningar."

    Läst gärna även: http://www.google.com/librariancente...s/0512_01.html




    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Varför då? finns många andra sätt att få en ungefärlig pagerank etc. Samt att pagerank inte har någon direkt betydelse på vart du hamnar i serpen gör ju själva måttet i sig orelevant om man inte relaterar det till mer saker.

    Men jag tror inte världen skulle gå under om vi inte fick reda på pagerank längre. Skulle bara krävas lite gissningar och mer arbete för att få samma resultat.
    Senast redigerat av webdoc den 2007-07-23 klockan 00:48.
    www.121.nu - sök företag

  14. #14
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Läs igen... jag påstår inte att de ska sluta uppdatera TBPR.

    Att PageRank påverkar sökresultatet vet vi alla, det betyder dock inte att det har någon avgörande faktor. Om man förstår innebörden med PageRank och hur det fungerar så inser man dess betydelse och dess begrännsningar för SEO.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag är väl en av de som bestämt hävdar, och har hävdat att PageRank (i form av den gröna stapeln) inte har någon betydelse för hur du rankar på ett specifikt sökord.

    Visst vill google påstå att så är fallet, men det är å andra sidan mycket som google vill påstå.

    Visst betyder en hög pagerank att du har länkar från andra ställen med hög pagerank. Och länkar har betydelse för hur bra du rankar, men bara om de är relevanta och korrekt utformade, vilket PageRank inte tar hänsyn till över huvud taget. Om man kunde instifta en relevansbaserad pagerank så skulle den vara av större intresse, men fortfarande inte på något sätt avgörande.

    För mig är PageRank mest betydelsefullt pga att andra tror att den är så himla viktig. Det går helt enkelt att få mer betalt för en länk med högre PageRank, om man säljer länkar dvs.

  16. #16
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av webdoc
    Vad gäller att Pagerank inte har någon direkt betydelse vart man hamnar i träfflistan (stämmer inte)...pageranken bygger främst på 2 saker:

    1. Hur många länkar det finns till en webbsida, från en annan sida.
    2. Kvaliten från de länkande sidorna. (relevans, styrka etc)
    1 och 2 är olika saker om vi pratar tbpr i varje fall. Jag kan öka min pr rätt snabbt till 2-3 utan att använda en enda relevant länk, jag vet inte mycket till pr men de flesta vet att så fort de börjat länkbygga lite så kommer man dit.

    Medan om jag använder relevanta länkar så skapar jag relevans för det material som finns på sidan och jag hamnar högre i serpen.

    Testa att skapa 2 sidor och använd orelevanta länkar till den ena och relevanta på den andra. Kommer nog att se att de med relevanta länkar kommer hamna högre i serpen men att den gröna stapeln inte skiljer avsevärt mycket. Observera att jag inte säger att det inte kommer skilja alls utan bara att skillnaden kommer vara tillräckligt liten för att den i säg självt inte skulle kunna förklara de olika placeringarna.

    Jag har inte haft tid att läsa igenom länken du skickade men jag ska göra det också men jag tvivlar på att information från google skulle vara onspot eller relevant. Då litar jag mer på personer som utför testar och empiriskt visar resultat.

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Varför en tråd om PR-export när den inte startat ännu?

    Jag kommer ändra rubriken på tråden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag är väl en av de som bestämt hävdar, och har hävdat att PageRank (i form av den gröna stapeln) inte har någon betydelse för hur du rankar på ett specifikt sökord.

    Visst vill google påstå att så är fallet, men det är å andra sidan mycket som google vill påstå.

    Visst betyder en hög pagerank att du har länkar från andra ställen med hög pagerank. Och länkar har betydelse för hur bra du rankar, men bara om de är relevanta och korrekt utformade, vilket PageRank inte tar hänsyn till över huvud taget. Om man kunde instifta en relevansbaserad pagerank så skulle den vara av större intresse, men fortfarande inte på något sätt avgörande.

    För mig är PageRank mest betydelsefullt pga att andra tror att den är så himla viktig. Det går helt enkelt att få mer betalt för en länk med högre PageRank, om man säljer länkar dvs.

    Om vi ska lita på artikeln på Wikipedia om PageRank så kom PR först till världen när Larry Page jobbade med ett ”forskningsprojekt” på Stanford University. Nu är inte Wikipedia den bästa källan men jag tror ändå artikeln speglar själva grundidén med PageRank och hur den fungerade då (1995-1998?). Jag tror inte heller att detta ändrats speciellt mycket tills idag även om det gått snart 10år. Det har antagligen tillkommit en hel del men grundidén kvarstår vilket gör att PageRank är ett värde som beskriver hur mycket länkkraft en sida har. Detta värde används som en parameter för att bestämma var en sida ska placera sig i sökmotorn när man söker.

    Det är dock bara en av många parametrar som används men den har betydelse för hur du rankar på ett enskilt sökord. Låt oss säga att du har en undersida som har fått väldigt många att länka till dig på grund av att en viss del av den sidan är jätte intressant. Jag skulle vilja påstå att även om du på exakt samma sida har information om något helt annat och som inte alls är relevant till dina inlänkar och resterande innehåll, så kommer den texten och dess nyckelord att placera sig bättre i sökmotorn.

    Aftonbladet har inte externa inlänkar till alla sina sidor men trotts detta kan det i vissa fall krävas en hel del inlänkar innan man passerar en artikel från dem även om den är flera månader gammal och den interna länkstrukturen inte längre når fram. Nu kan man ju påstå att detta beror på att Aftonbladet har en hög trustrank på sin sida. Ja det har dem men om Aftonbladet har skrivit i samma mängd som de gjort under alla dessa år men inte fått några inlänkar, skulle då deras artiklar placera sig så bra idag? Förmodligen inte vilket betyder att inlänkar och således värdet av PageRank har en betydelse för hur man placerar sig i sökmotorn. Indirekt (Via trust) eller ej.

    Du har helt rätt i att PageRank inte är något annat än ett värde på antal inlänkar och dess totala styrka. Intresset för relevans finns inte i PageRank och tar därmed inte alls hänsyn till relevansen av sidans innehåll eller hur relevanta inlänkarna är men det betyder inte att värdet inte används för att bestämma var sidorna ska placera sig i SERP. Relevans är andra parametrar som används och betydligt viktigare vilket du redan har förstått

    Fast jag har inte lyckats få dig på andra tankar med denna texten ändå va?

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Varför en tråd om PR-export när den inte startat ännu?

    Jag kommer ändra rubriken på tråden.
    När den förra uppdatering började som är aktuell idag så kom de första förändringarna redan den 17:e April. Det var endast ett fåtal sidor som man kunde se ändringar på och endast under några få DC's. Den 27:e April blev sedan nästan alla DC's uppdaterade med en mer omfattande mängd data, vilket anses som dagen för TBPR-export.

    Det verkar vara samma sak denna gången vad jag läst på andra forum i alla fall. Så det verkar vara på G.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo då, Wiki har rätt info: här kan du läsa mer: http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html

  20. #20
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Att PageRank påverkar sökresultatet vet vi alla, det betyder dock inte att det har någon avgörande faktor. Om man förstår innebörden med PageRank och hur det fungerar så inser man dess betydelse och dess begrännsningar för SEO.
    Instämmer. Pagerank har ingen "avgörande faktor". Det har ingen av parametrarna. Allt är av betydelse. Det är oftast
    när man ser utifrån helheten som man lyckas bäst med sin seo.
    Vi känner ej till alla parametrarna. Troligen är att vi aldrig kommer få reda på dem alla. Dock känner vi till Googles syfte med sin sökmotor.
    Hade vi känt till alla parametrarna, hade Google blivit en "icke-relevant" sökmotor tror jag. Googles syfte är ju inget annat än att ge besökare och användare det de vill ha.

    Udin Manber (Google) sa nyligen:
    "the primary goal is not to direct more traffic to particular places. The primary goal is to get people what they want, so that's how we look at it. We try to optimize the quality of the results. If it turns out that this will make people discover some things that they didn't discover before, and I think videos is the most obvious example, that's great."

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag är väl en av de som bestämt hävdar, och har hävdat att PageRank (i form av den gröna stapeln) inte har någon betydelse för hur du rankar på ett specifikt sökord.
    Sant. Det jag ville säga var väl att den gröna stapeln innehåller mycket mer än en 4:a eller 5:a. Arbetar man rätt och utnyttjar sin pagerank, trust eller trustrank på rätt sätt så kan man lyckas väldigt bra med sin optimering. Parametrarna jobbar en hel del med varandra, det får vi inte glömma. Ex. har du pagerank 6, och byter ut allt ditt innhåll till duplicates, så är det inte så smart.Bygger du unikt innehåll istället, visar google vilka ord din sida bör synas högt på, reggar din domän på 10 år etc etc, så får du ju bra resultat till slut - och i allt detta spelar pagerank sin roll. Det är inte den enda viktiga ekern, men en viktig sådan är det.

    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Du har helt rätt i att PageRank inte är något annat än ett värde på antal inlänkar och dess totala styrka. Intresset för relevans finns inte i PageRank
    Det är sant, men Google kombinerar Pagerank mycket nära med relevansen. Personligen tror jag att Pageranken kommer balanseras av trustrank, därav lite av relevans i pagerank: "Google combines PageRank with sophisticated text-matching techniques to find pages that are both important and relevant to your search. Google goes far beyond the number of times a term appears on a page and examines dozens of aspects of the page's content (and the content of the pages linking to it) to determine if it's a good match for your query."

    Anledningen till att jag tror att pageranken kommer balanseras av olika/nya parametrar är för att Google själva vet att pagerank idag missbrukas.
    Jag säger dock ej att jag har rätt.
    Senast redigerat av webdoc den 2007-07-23 klockan 21:12.
    www.121.nu - sök företag

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Man måste ju diskussionen skilja mellan hur Google använder PR i algoritmen och det PR som visas i toolbar. Jag tycker att det av och till i diskussionen inte skiljs mellan de båda.

    Toolbar vet vi ju är en diskret export av något. Det som exporteras där kan vara ett PR från någon tidpunkt och som använts i algoritmen. Men det kan också vara något annat.

  22. #22
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Flash och PR verjar ju fungera otroligt bra, Jag har en kund med flashsida som jag gjort lite seo i flash fallback och bara några inlänkar. PR är resultatet och det är ju tungt

    är det bara inkommande länkar som skapar tyngden i sidan hos google?

    En annan fråga då man får texter som ska ligga på webbsidan av knuder, om dom har sidor som har exact samma texter, ska man inte då försöka att skriva om dom så dom passar och inte blir SPAM, elelr har jag helt hajat fel...

    Michael

  23. #23
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Merit eller inte. sitter ju med min stackars hemsida michaelpersson.com där jag leker lite med blandade saker.

    Jag ligger 5a på ett relaterat sökord 'xhtml development' och antal träffar i google är 89 miljoner. är det en merit eller hur resonerar google på 2 sökord i kombination, det kanske inte direkt är tungt?

    Michael

  24. #24
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    vet inte vad du tänker på med tyngden men PR kommer bara från inkommande länkar ja. Vart man placerar är sedan något där ankartexten i inkommande länkar i viss relation till innehållet på sidan som avgör för varje ord.

    Om en kund t.ex. hämtar sina texter från en grossist eller bara helt enkelt har samma text på flera sidor så bör man skriva om dessa så att de är mer unika, det sista man vill är att hamna i dup-filtret med sina sidor. Viktig åtgärd är också att fixa unika titlar och meta data så klart.

    Vad jag förstått så viktar google båda orden både var för sig samt hur mycket inlänkar som har båda orden i just den frasen eller hur nära orden står varandra. Och sedan då även kontroll av innehållet att orden ska ligga nära varandra helst i just den frasen som eftersöks.

    Så har man alltså som du en länk som är just "ord1 ord2" i sin ankartext från t.ex. detta forum så kan man ranka rätt väldigt bra. Så länge man inte överarbetar det hela och hamnar i 30+ filtret som det finns en tråd om här på forumet.

    Att hamna högt på 2 ords fraser är inte lika "coolt" som ett ord men beroende på hur mycket sökvolym som finns på frasen och hur konkurrensen ser ut för den.

  25. #25
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    En annan fråga då man får texter som ska ligga på webbsidan av knuder, om dom har sidor som har exact samma texter, ska man inte då försöka att skriva om dom så dom passar och inte blir SPAM, elelr har jag helt hajat fel...
    Har google redan indexerat sidan där "originaltexten" ligger så blir den nya sidan med samma text helt meningslös ur seosynpunkt. Being there, done that... vissa kunder är hopplöst lata =)

  26. #26
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    OK då är det klart. ,an blir alltså inte utestängd ur google men borde givetvis ta tillf'ället i akt och skriva en liknande text med ännuen indexeringsmöjlighet.

    Tack

  27. #27
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Flash och PR verjar ju fungera otroligt bra, Jag har en kund med flashsida som jag gjort lite seo i flash fallback och bara några inlänkar. PR är resultatet och det är ju tungt
    Sedan ett tag tillbaka försöker Google krypa och hämta ur text ur flash-applikationer.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  28. #28
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Sedan ett tag tillbaka försöker Google krypa och hämta ur text ur flash-applikationer.
    Google har blivit riktigt duktig på att indexera flash och att följa länkar. Det samma gäller java-script.

    Det här har ställt till det för mig ganska ordentligt de senaste månaderna. Att Google började följa mina java-script orsakade problem med metataggarna på mina frameáde sidor. Att Google börja följa flash gjorde att affiliate-länkar i flash-banners helt plötsligt indexerades. Resultatet blev så klart duplicate content på många sidor.

    Visst är det bra att Google blir bättre med åren, men är man van att arbeta på ett visst sätt så ställer det även till problem.

  29. #29
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Google har blivit riktigt duktig på att indexera flash och att följa länkar. Det samma gäller java-script.
    Det lär innebära adsense inspireras av "javaskript och flash"...

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag är väl en av de som bestämt hävdar, och har hävdat att PageRank (i form av den gröna stapeln) inte har någon betydelse för hur du rankar på ett specifikt sökord.

    Visst vill google påstå att så är fallet, men det är å andra sidan mycket som google vill påstå.

    Visst betyder en hög pagerank att du har länkar från andra ställen med hög pagerank. Och länkar har betydelse för hur bra du rankar, men bara om de är relevanta och korrekt utformade, vilket PageRank inte tar hänsyn till över huvud taget. Om man kunde instifta en relevansbaserad pagerank så skulle den vara av större intresse, men fortfarande inte på något sätt avgörande.

    För mig är PageRank mest betydelsefullt pga att andra tror att den är så himla viktig. Det går helt enkelt att få mer betalt för en länk med högre PageRank, om man säljer länkar dvs.
    Delar den uppfattningen. Jag har direkt svårt att se när PR har betydelse för inlänkars värde eller hur sidor rankar. De länkar jag kan se tar mycket bra är från sidor eller sajter som rankar högt på nyckelordet. Sedan kan de ha PR0 och mer eller mindre inga inlänkar mer än KTH och något mer.

    Men då vill jag undanta länkkataloger och bloggar. Tror PR är mer betydelsefullt för hur utlänkar värderas där för länkkataloger men kanske mest för att det sammanstrålar med andra faktorer. För bloggar är ju skillnaden i intern PR-fördelning ofta brutal mellan ett gammalt inlägg och säg en undersida.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  3. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  4. Toolbar Pagerank uppdaterad
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 06:46