Resultat 1 till 15 av 15

Adsense guide?

  1. #1
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Gud jag skäms nästan över att skapa denna tråd och fråga istället för att spendera ytterligare några timmar med att läsa på nätet. Men är man van att få allt serverad och en sann 80-talist så har man väldigt lite tålamod.

    Så här:
    När jag registrerar ett adsense konto så vill de veta hemsida.
    Måste jag alltså regga ett konto per hemsida?
    Eller vill de bara ha mitt företags hemsida för att kunna ha koll på mig och vad jag pysslar med och jag sedan kan skapa olika kampanjer (om nu kampanjer är rätt ord) för olika sidor?

    Med andra ord om någon här på forumet som är väl bevandrad i adsense och gärna adwords värld skulle kunna skriva ihop en schysst guide så kommer jag ge både rykte här på forumet och 2 inlänkar via min bluedot user och min delicious user (inga stora häftiga länkar men alltid något ). Obs ges bara ut till första personen som gör en bra guide (och det är min subjektiva bedömning som gäller och beslutet kan inte överklagas).

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Du behöver inte ett konto per sida.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Du behöver inte ett konto per sida.
    Sidan jag använder för att registrera vad har den för syfte?

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    De vill väl veta att du iaf har en site som klarar deras tos.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    De vill väl veta att du iaf har en site som klarar deras tos.
    n00b här så skriv ut alla förkortningar i denna tråd, tos?

  6. #6
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    tos= term of service, dvs de vilkor som gäller för adsense...

    Du behöver en sida för att kunna få ett adsense konto, samma för adwords antar jag, vore ganska logiskt?

    Sedan kan du koppla flera sidor till samma konto...

    Den sidan du anmäler bör vara ganska rent från skit som piller, sex och gambling etc, bör även ha en viss standard (unikt innehåll, bra innehåll, bra struktur... ja du fattar nog)...

    Mitt tips är att läsa HELA denna, är på engelska, finns kanske på svenska också...
    https://www.google.com/adsense/policies

    Sen ansöka om ett konto med en webbplats som är helt ok, kan kolla på den innan om du vill, men lite sunt förnuft så bör det vara lugnt...

    Några snabba don't do:
    - Klicka INTE på egna annonser, flera som blivit bannade direkt för detta... Var speciellt försiktig i början!

    - Ingen porr, piller, olaglig skit på sidan/sidorna...

    - Inga annonser jämte bilder. Google vill inte bli associerade med upprättskyddade bilder, finns knep att komma runt detta, men har personligen inte testat.

    - Köp inte klick och be inte kompisar klicka, detta kommer att bestraffa sig antingen via banning eller "smart pricing*"

    - Tänk utifrån Googles perspektiv. Är det ok att göra detta? (i början iaf, sen kan man börja mecka lite mer och testa roliga saker).

    - Vänta med att använda kanaler* till du kan det grundläggande och känner dig hemma i Adsense.

    * Smart Pricing= om googel märker att dina annonser konverterar dåligt kommer de att sänka klicksumman, dvs. du får sämre betalt per klick, detta kan gälla för ett helt konto eller endast för en webbsida.

    * Kanaler är ett sätt att spåra olika annonsenheter på en och samma sida, typ se vilken som får mest klick och vilken som generera mest cash...

    Jaja vet inte om det hjälpte dig nåt, det är enklare att svara på frågor så hör av dig om du undrar över nåt så svarar jag gärna... Finns betydligt större hajar i Lake Adsense här på forumet som säkert också kan hjälpa till...

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag skulle inte ens börja köra adsense såvida du inte har en site med kanske tusen unika besökare om dagen (såvida det inte är en väldigt intressant nisch). Inkomsterna blir rätt små mindre trafik och du löper stor risk att bli avstängd tidigt pga att nån klickbombar dig eller allmänt bråkar. Eller att du bryter mot TOS.

    Google är betydligt mer hänsynstagande när du varit med i ett par månader i programmet än när de kör sin första review i samband med att den första checken kommer. Det är många som åker ut då. Har du då dessutom en liten sida så tror jag verkligen inte de bryr sig.

    Adsense är utan konkurrens det absolut enklaste och bästa sättet at tjäna pengar online. Sumpa inte dina chanser genom att göra några dumheter helt enkelt. En ban hos adsense är ofta på livstid.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Lite OT

    Varför inte börja köra AdSense innan du har 1000 unika per dag? Spontant undrar jag hur många som egentligen har 1000 unika besökare per dag på sina siter ... jag tror inte det är många.

    Har kört AdSense på siter med kanske 20 - 40 unika per dag där man får tillbaka ca 15 - 20 ggr pengarna mot satsat kapital eller mer (mot webbhotellskostnaden).

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Vill man vara hyffsat safe, vad klick-sabotage osv anbelangar så är det nog en bra strategi med uppåt 1k. Men visst kan man tjäna pengar innan. Frågan är nog snarast hur säker man vill vara på att inte bränna sina broar med google.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Framförallt ska man vara lite försiktig på alla sätt och vis. Inte för aggresiv med annonsplaceringar och självfallet med att ha Adsense på alla sidor över huvud taget. 1k är en bra utgångspunkt men å andra sidan är det en alldeles för orealistisk siffra för de flesta. Så många sidor har inte jag med de siffrorna och nog vill man tjäna pengar innan man rankar högt på de mest lukrativa orden så man får 1000-tals besökare.

    Så nej, 1000 besökare är inte det viktigaste. Se istället till att ta det lugnt och att verkligen bara ha riktiga klick.

    Take a chill pill..

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Ok låt oss istället säga så här.

    Om jag skapar en site, säg en guide inom något ämne, och ser till att mitt content verkligen är bra. Alltså vi pratar om att lägga samma arbete man gör när man skriver en C-uppsats på högskolan fast med ett vettigare språk.

    Låter Google indexera sidan och göra lite kring jobb och sedan lägga upp annonser.

    Mitt syfte nu med att starta ett konto skulle i sådana fall vara i lärosyfte, hur lägger jag ut annonserna, vilka inställningar kan jag göra. Vilka design-mässiga ingrepp har jag tillgång till, etc.

    Det är dock tacksamt med alla varningar jag får, för jag vill inte bränna mina broar med Google, men jag undrar hur många som sysslar med dessa klick-bombningar? nu vet jag ju efter att ha läst detta forum att det är sandlådementalitet inom seo-branschen. Har även tittat på lite av vad Nikke skrivit på sin blogg och insett att lågvattenmärket ligger däromkring. Eller så trodde jag. Men det är alltså ännu lägre märke? folk skyr inte att direkt sabotera för varandra inom branschen?

    Jag kommer behöva fundera över mina strategier och exakt vad jag gett mig in på här.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nja så skulle inte jag vilja säga. Jag har aldrig sett något sånt sabotage mellan oss som sysslar med sådant här, inte när det gäller att klicka på andra annonser i alla fall.

    ... Men många nybörjare på Adsense ber nära och kära klicka på annonserna, vilket inte är så smart förstås...

  13. #13
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Jag vet en som råkade ut för detta att nån gick in och bombade typ andra dagen eller nåt sånt efter han lagt in adsense varpå Google bannade honom...
    Har för mig att han fick ett mail från Google där de sa att han var bannad vilket han svarade på men hörde aldrig mer från Google...

    Håll koll på statistiken löpande i början om du ser en CTR på 500% bör du nog inse att du blir bombad av en konkurrent eller en annan filur som inte vill att din sida ska konkurrera på ett visst sökord...

    Och säg inte till nån vilka sidor som du lagt adsense på... Som Agaton säger dina vänner och bekanta tror att dom gör dig en tjänst, men det kan leda till bestraffningar...

    Känns som det är ganska mycket otur om man ska råka ut för bombning...

  14. #14
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Ok låt oss istället säga så här.

    Om jag skapar en site, säg en guide inom något ämne, och ser till att mitt content verkligen är bra. Alltså vi pratar om att lägga samma arbete man gör när man skriver en C-uppsats på högskolan fast med ett vettigare språk.

    Låter Google indexera sidan och göra lite kring jobb och sedan lägga upp annonser.

    Mitt syfte nu med att starta ett konto skulle i sådana fall vara i lärosyfte, hur lägger jag ut annonserna, vilka inställningar kan jag göra. Vilka design-mässiga ingrepp har jag tillgång till, etc.
    Vet inte hur mycket du kollat på AdSense, men här är en liten grundläggande guide:

    1. Skapa ett AdSense-konto.
    https://www.google.com/adsense/login/sv/index.html

    När kontot är skapat:
    2. Gå till AdSense-inställningar

    3. Välj mellan (A) AdSense for Content (vanliga Adsenseannonser), (B) AdSense for Search (sökfunktion med annonser) och (C) Hänvisningar (välj själv vilka produkter och tjänster du vill hänvisa till - liknande vanliga affiliateprogram).

    4A. Vid val av AdSense for Content.
    a. Välj Annonsenhet (samt om du vill ha både bild- och textannonser) eller Länkenhet.
    b. Välj storlek och ställ in färger.
    c. Lägg till en ny kanal (för att t ex spåra och kunna se statistik på vilken sajt eller sida mm som annonsen ligger på, samt kunna se resultatet av annonserna och sajter)
    d. Kopiera och klistra in koden du får, där du vill ha annonserna på din sajt och invänta att Googles robot kollar igenom sajten och placerar passande annonser.

    4B. Vid val av AdSense for Search.
    a. Gör ett antal basinställningar
    b. Ställ in färg, logo, kanal mm
    c. Kopiera och klistra in koden du får, där du vill ha sökrutan på din sajt.

    4C. Vid val av Hänvisningar.
    a. Gå igenom kategorierna och leta upp passande produkter och tjänster, samt lägg till dem i annonskundvagnen
    b. Gör inställningarna för annonsformat, färger, kanaler i annonskundvagnen.
    c. Kopiera och klistra in koden du får, där du vill ha annonserna på din sajt.

  15. #15
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tänkte bara lägga in att ställan fick igår både rykte och länkar för sin guide.

    @ Whyld:
    Tackar jag har börjat titta lite smått på det hela.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bidvertiser Adsense alternativ funkar.
    Av Marcus Westberg i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 02:01
  2. AdSense: Ogiltiga klick?
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:36
  3. Adsense och särskild webbplats
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 21:10
  4. Google adsense
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 04:14
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23