Resultat 1 till 14 av 14

Nyligen uppkomna problem med metataggar

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag har en webbutik i frames. Varje produktsida har sina unika metataggar och en title som motsvarar produktens namn.

    Det ser ut så här:
    <meta name="Description" content="Välkommen till xxx. Vi säljer <?=$db['Name']?> för endast <?=($db['Price'])?>kr. Hos oss kan du köpa allt inom..." />

    Om en användare trycker på följande länk i serpsen:
    httx://www.domän.se/produktinfo.html?id=376
    så hamnar användaren här:
    httx://www.domän.se/index.html?id=376

    Det sker en omredigering med java script av användaren för att sidan ska öppnas i sin helhet, dvs i sitt rätta frame set.

    I ett års tid så indexerade Google dessa sidor med sina korrekta unika metataggar. För någon månad sedan så började Google dock att indexera hela min webbutik med metataggarna från förstasidan, dvs index.html.

    Gör jag en sökning i serpsen så får jag upp sidan

    httx://www.domän.se/produktinfo.html?id=376
    men med Title och description från förstasidan dvs
    httpx://www.domän.se

    Någon som kan förklara det här? Allt var frid och fröjd i ett års tid, men nu blir allt knasigt. Kan det bero på att Google lärt sig följa mitt java-script med redirect? Det förklarar ändå inte varför Google visar rätt url men fel taggar… eller?

    Tilläggas bör att både Yahoo och MSN fortfarande visar rätt Title och description. Det här är alltså enbart ett problem som gäller Google.

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag har haft problem med att en frame-sida med ett normalt framefix (skicka personen till index-sidan för att ladda om ramarna bara) helt blev oindexerad för några månader sedan så jag antar att Google börjat följa ramscript. Men eftersom du till skillnad från gjort steget längre och laddat rätt material har fått dina olika sidor indexerade.

    Problemet med att Google följer ramscript blir följande:
    1: Google följer redirects och då bara indexerar sidan de redirectas till. Och i detta fall verkar Google inte riktigt ha koll på vad som ingår i vilket dokument.
    2: Google lär sig låta javascript manipulera DOM:en och får då sidor med samma namn men med olika content. Utöver att använda redirects kan man via javascript hitta body-barnet och ta bort och ersätta med frameset med korrekt sidor.

    Så så länge inte Google hittar något bra framefix som de vill delge oss andra för att fixa gamla sidor med ramar där det finns en vägran att ändra till nyare teknik så hoppas jag att de ger f**n i att pilla. Vilket de inte kommer göra

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har inget bra svar på din fråga som löser problemet och har ingen erfarenhet av det. Men två saker dök upp i huvudet.

    Det har pratats en del från Google om redirects med javascript. Jag har aldrig använt det själv så jag brydde mig inte om att läsa det men det kanske är värt att söka runt lite på Google.

    Annars om metataggarna ger problem eller det väl bara att ta bort dem? Får du vilket något värde av dem som är värt något?

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Annars om metataggarna ger problem eller det väl bara att ta bort dem? Får du vilket något värde av dem som är värt något?
    Samtliga mina sidor visar nu samma metataggar som förstasidan, dvs index.html har. Följden är att alla mina produktsidor har fallit som stenar i serpsen.

    Jag kan inte ta bort metataggarna, även om jag skulle vilja. Google kommer alltid att visa samma title och description för samtliga sidor, som min förstasida har. Om jag tar bort mina taggar så kommer Google ändå att välja ut ett stycke text från sidans innehåll som sökmotorn tycker passar bra.

    Jag har tittat på flera framade webbshoppar nu och samtliga verkar ha fått samma problem som jag. Det verkar som att man nu får välja på att inte ranka överhvudtaget, eller att ranka bra med en inkomplett sida (dvs skippa redirect med java-script). Båda är ju katastrof för oss som får (eller fick) mycket trafik från Google.

    Som du säger så måste det skrivits en hel del om det här. Alla som äger en sida med frames är ju drabbade. Får väl googla lite och se vad jag hittar. Om någon har tips så posta gärna här.
    Senast redigerat av Gustav den 2007-07-30 klockan 00:08.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sökte runt lite på det där. Hittade ingenting kring ditt problen men kanske något som förklarar ändringen. Tydligt har det varit mycket missbruk kring de här teknikerna.

    Men man tycker att Google borde sköta sådant här bättre. Undersöka innan hur det påverkar seriösa aktörer och i god tid gå ut med information om ändringar krävs för dessa.

    Med makt kommer ansvar.

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    En till reflektion. Det absolut bästa hade så klart varit om man kunde säga åt Google att inte följa java-scriptet som redirectar besökaren så att hela sidan laddas i sitt ramverk. Men hur gör man det på bästa sätt? Och riskerar man då att komma in på blackhat, tro...?

  7. #7
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    För någon månad sedan har sidor från e-butik börjat synas i sökresultaten och de kör med frames. Jag trodde de hittat något nytt sätt att "bluffa" Google men om en ändring skett hos Goggle så är det nog det.
    Så titta hur de har löst det.

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Vad jag gissar är ditt problem med din sida är att Google följer din redirect, men låter inte ditt javascript lägga upp rätt info för de olika id:na.

    Alltså följa redirecten till index.html?id=376 men infon du vill få ut lägger du ut med javascript som skriver om mainframen och Google klarar inte av att tolka sådana javascript och blockerar dem från körning helt enkelt.

    Om man ska gå på resultatet du fått. Nästa steg borde bli att alla sidor hamnar i dup-filtret. Tills Google lärt sig.

    Problemet om Google skulle börja låta javascript som manipulerar DOM:en är just att vi skulle få sidor med samma namn men olika innehåll och hur ska sådana sidor indexeras?

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Är det title och description från framessidan som visas?

    Man kanske skulle kunna sätta title och desciption + noframes (i framessidan alltså) dynamiskt mha det id som du skickar tillbaka i din javascript redirect? Eller anger id bara vilken sida som ska hämtas upp i din main frame?

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Är det title och description från framessidan som visas?

    Man kanske skulle kunna sätta title och desciption + noframes (i framessidan alltså) dynamiskt mha det id som du skickar tillbaka i din javascript redirect? Eller anger id bara vilken sida som ska hämtas upp i din main frame?
    En bra lösning om man har serversidestöd för att tolka ut id:et. Som jag förstått det men kan ha fel så är det javascript som fångar upp id:et och som visar rätt information i mainframe.

    Och i det läget spelar det ingen roll ifall man byter även title och meta-data beroende på id.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    En bra lösning om man har serversidestöd för att tolka ut id:et. Som jag förstått det men kan ha fel så är det javascript som fångar upp id:et och som visar rätt information i mainframe.

    Och i det läget spelar det ingen roll ifall man byter även title och meta-data beroende på id.
    I så fall är det värre ställt. Sista utvägen är ju förståss att byta plattform helt, men det kräver ju en hel del tid...

    Men vilken webbshop rör det sig om ifall de inte använder någon serverside teknik? De måste ju använda någon form av serverside teknik för databasaccess mm?

  12. #12
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Hela min webbshop åker berg-och-dalbana i sperpsen nu. Google verkar inte kunna bestämma sig för hur den ska indexera mina undersidor. Vi får väl hoppas på att Google kommer fram till det dumma i att indexera ca 2000 sidor med samma innehåll. Struntar den dumma sökmotorn i att slaviskt följa mina java-script så kommer den väl inse att det finns 2000 unika sidor att indexera inställt.

    Jag funderade på att även ge följande index-sidor unika metataggar:
    httx://www.domän.se/index.html?id=376
    Det är här som både besökaren och sökmotorn hamnar via java-scriptet.

    Det löser dock inte problemet. Om Google hittar /index.html?id=376 via en extern länk så kommer Google att börja spindla hela webbsidan. När Google alltså hittar nästa sida som blir /index.html?id=377 så kommer den att få exakt samma taggar som /index.html?id=376 hade. Här spelar det ingen roll om jag ger id=376 och id=377 unika taggar. Precis som en vanlig surfare alltid har samma Title som visas högst upp i webbläsaren när man surfar en frameád sida, så kommer Google också att behålla samma Title när googlebot spindlar sidan.

    Det här är en riktig plåga. För att det ska fungera så måste besökaren hamna på en sida som öppnas i sitt frame-set och googlebot måste hamna på en sida utan sitt frame-set. I praktiken så innebär det att besökaren måste följa mitt java-script och att Googlebot inte får gör det. Jag hoppas att jag har fel, men jag kommer inte på någon bra lösning.

    Jag vet inte riktigt om jag förstod ditt svar Bernt. Jag ska hänvisa min programmerare till den här tråden. Mina tekniska kunskaper är för begränsade.

    I vilket fall så måste man nog gå ifrån Frames nu. Trist tycker jag, eftersom det inte finns någon annan lösning som är så effektiv vid byggandet av e-butiker och communities. Frames känns gammalt och dammigt, men det fungerar ypperligt, med undantag för seo-biten då.

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Idag finns det betydligt bättre tekniker än frames, som fungerar precis lika bra. Med till exempel php eller asp kan man använda serverside include (SSI) istället.
    Behöver faktiskt inte ens vara php eller asp. IIS utan asp har oftast stöd för SSI via shtml.

    För att förtydliga min idé för dig Gustav:
    På sidan index.html?id=123 (som jag har förstått är själva ramsidan som innehåller frameset definitionen, och som dynamiskt hämtar upp rätt artikelsida i rätt frame baserat på id=123) läser man mha php eller asp av id som kommer via querystring och kopplar upp sig till databasen, där man hämtar title, meta description, meta keywords och content i form av den aktuella artikelns beskrivning. Title, meta keywords och meta description sätter man sedan på sina respektive platser och artikelns beskrivning, inklusive korrekta taggar för rubriker mm, sätter man i <noframes>.

    På så vis kommer varje index.html?id=xxx med olika id att vara helt unika i sökmotorns ögon.

    Dock ska man veta att google håller ögonen på liknande lösningar för att eliminera eventuell cloaking där man gömmer annan text i noframes än den som visas för besökaren.

    Dessutom måste man tänka igenom det både en och två gånger så att det inte uppstår några problem med den interna navigeringen på siten.

    Men i teorin skulle det vara helt genomförbart, förutsatt att man har någon server side teknik (asp eller php) att tillgå på index.html.

    Men det absolut bästa rådet jag kan ge dig är att kasta frames helt och hållet.

  14. #14
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tycker det luktar tbpr-updatering om dina sidor åker berg- och dalbana. Troligen så testar Google lite konstiga eventuella algoritmer nu innan?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)