Resultat 1 till 28 av 28

Se efter IP nummer på dina länkar.

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Hittade ett bra verktyg för att se IP nummer på olika domäner.
    Man kan knappa in upp till 10 olika domäner på en gång.
    Att föredra är att ha så många olika IP nummer som möjligt som länkar till en istället för massvis med länkar från ett och samma ip-nummer.
    Bra verktyg att använda om man planerar att skaffa många olika domän-länkar från samma person.
    Om ni inte har provat denna ta en titt.

    Kontrollera unika IP nummer

    I bilden har jag tagit några av mina domäner och man ser tydligt att dom sidor jag har hos Surftown har identiska IP-nummer.

    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack för den. Mycket användbart när man till exempel köper och säljer länkar ... hehe.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Först! bra att du flyttade posten till rätt kategori

    Sen märker jag nu att 2 st av dessa har jag på samma host men dom har blivit tilldelade olika Class C.
    Dock är dom snarlika men enligt detta verktyg iaf olika.
    Nu är funderingen såhär, kan det spela någon roll om IP-numret är snarlikt men ändå olika Class C.
    Alltså ur SEO synvinkel förstås.
    Vad säger ni proffsen om detta?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Först! bra att du flyttade posten till rätt kategori


    Angående C class så blev lite förvirrad av detta. Jag trodde C Class var den näst sista sifferserien i IP nummren, lite förvirrad nu.

    Tror det är bäst att proffs #2 rycker in - Nikke.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Alla dessa makalösa verktyg!
    Jag älskar dem, även om det inte är mycket som man inte kan ta reda på med sin egen konsol.

    Sen märker jag nu att 2 st av dessa har jag på samma host men dom har blivit tilldelade olika Class C.
    Det är ju, som Jim mycket riktigt påpekar så att de faktiskt liger i SAMMA Class C-nätverk. Det är de första siffrorna i binären som talar om Class C-tillhörigheten.

    In a 32-bit IP address, the number of bits used to identify the network and the host vary according to the network class of the address. In a Class C network, the first 3 bits, or the high-order bits, are always "110." The next 21 bits are used to define the Class C network, and the final eight bits are used to identify the host. The IP address is represented in dotted decimal notation of four 8-bit fields, or octets, that have been converted from binary to decimal numbers.
    Det här med IP-nummer är ett elände. Man kan ju, hos t.ex. Surftown se till att få unika IP-nummer (inom det Class C-nätverk som Surftwon ligger i), Det kostar en hundring och domänen ligger otikllgänglig i upp till ett dygn under flytten.

    Men bätte ändå kan vara att faktiskt lägga domäner på olika fysiska servrar och hostingföretag. Det är ju så billigt...

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack Nikke. Har inte så mycket tid i att gå in i detta nu men stämmer detta att de fetstila är C Class nummret?

    85.112.166.69

    "första siffrorna i binären" ??

    Jag har en FF plugin som heter ShowIP och jag ser IP nummret live nere i högra hörnet när jag surfar - kanske lite nördigt, men ok.

    Men bätte ändå kan vara att faktiskt lägga domäner på olika fysiska servrar och hostingföretag. Det är ju så billigt...
    Det är ett he***te när man kommer upp i 30 konto spritt på 15 hosting företag. Minst en gång i veckan är det något problem med en site. Nästan man skulle betala en indier bara för att hålla rätt på det - men man vill ju gärna inte ge bort login till alla sina sidor ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    hehe, ja den var lite nördig den där ShowIP men jag installerade såklart alltid bra att ha lite extra info i rutan
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    85.112.166.69

    "första siffrorna i binären" ??

    Jag har en FF plugin som heter ShowIP och jag ser IP nummret live nere i högra hörnet när jag surfar - kanske lite nördigt, men ok.
    Det är värre än så. Jag frågade en IP-experkt och fick följande svar:
    "Om du vet att du sitter på ett klass c-nät är det så att alla adresser som börjar med 85.112.166.x tillhör det c-nätet.

    Däremot bör du ta en titt på nätmasken för att se om det faktiskt är ett c-nät...(isf är den 255.255.255.0). D.v.s. Nätmasken styr hur många adresser som det tilldelade nätet har."

    Blev ni något klokare?

    Det är ett he***te när man kommer upp i 30 konto spritt på 15 hosting företag. Minst en gång i veckan är det något problem med en site. Nästan man skulle betala en indier bara för att hålla rätt på det - men man vill ju gärna inte ge bort login till alla sina sidor ...
    Jo. Och jag slarvar mycket med detta själv. Har alldeles för många sajter hos Datakultur, Surftown, FSData och Dreamhost.

    Och problemet blir ju att man, när man har vant sig vid hur ett webbhotell eller en hosting-service fungerar, gärna lägger sina kunder där.

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nu hittade jag en bra sida som förklarar det hela:
    http://kundinfo.telia.net/registry/ip6.html

    Jon Postel och hans kollegor försökte visiualisera den framtida utvecklingen. Man insåg att man skulle få se helt nya tekniska lösningar som ingen skulle kunna förutse. Därför ville man försöka gardera sig för att även dessa tekniker skulle kunna använda den lösning man nu tog fram. Man antog att det i framtiden kanske skulle finnas ett stort antal mindre nätverk i motsats till hur det såg ut vid det tillfälle då man skrev RFC:n. "Ethernet" var ännu på experimentstadiet men det verkade lovande. Om liknande lösningar skulle bli lyckosamma så skulle små nät bli mycket vanliga i framtiden och ställa ett helt nytt krav på adresstekniken. Så man tog fram en tredje typ av adressklass - Class C. Denna klass använder de första 3 byten som nätverksidentifierare och den sista byten som hostidentifierare. En Class C adress kan se ut såhär:

    192.36.73.2

    Genom att följa den adressteknik de redan hade använt för Class A och Class B adresser så satte man de första 3 bitarna i Class B adressen till 110. Detta medgav att det kunde finnas 221, eller 2,097,152 st separata Class C nätverk med 28, dvs 256 st, unika hostidentifierare per Class C nät.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ja nu har man faktiskt blivit lite klokare av detta.
    Jag vet inte om det finns redan men kom på en riktigt intressant ide angående hosting.
    En hosting som hostar i SEO syfte. Tex du skaffar konto där och dom i sin tur ser till att skaffa olika hosting konton på andra webbhotell.
    Dom binder ihop ditt konto till ett och samma och sköter allt, dom ser till att du har alla dina sidor på olika IP nummer med andra ord.
    Nu kanske detta redan finns el är på väg att bli verklighet, ingen aning.
    Men man måste tänka "out of the box" tycker jag.
    Jag kan tänka mig att det finns folk på Digital point som ger ut såna här tjänster o liknande jag skulle iaf nappa om jag kom över nåt sånt
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du gjorde ett gott försök Nikke, men jag skippar det för den här gången

    Jag kan tänka mig att det finns folk på Digital point som ger ut såna här tjänster o liknande jag skulle iaf nappa om jag kom över nåt sånt
    Det är smart ide. Jag har sett en person en gång erbjuda något liknande på DP. Men han fick inte riktigt napp tror jag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Drömmen skulle vara att ha ett konto hos någon med riktigt hög service- och säkerhetsnivå (som t.ex. Datakultur), men ändå ha tillgång till IP-adresser från amerikanska, japanska, indiska, australiska och europeiska adressrymder.

  13. #13
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det finns uppenbarligen intresse för en sån här tjänst, bara att fråga vem som helst som sysslar med SEO så e nog svaret rätt självklart.
    Jag tror vi kommer få se mer av sånt här under 2006.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  14. #14
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag kunde inte låta bli att fullfölja den här tråden, och nu har jag fått bassning från flera håll för att över huvud taget hålla på och prata om C Class-nät. Det är tydligen totalt omodernt i nätverksvärlden, och har så varit ända sedan man kunde börja köpa upp delar av detta adressutrymme.

    Idag lever vi i en klasslös värld, och riktigt hippa nättekniker snackar istället om slashtjufyror, vilket är en tjugofjärdedel av de 256 adresser som ryms i in CIDR. VÄNTA! Sluta inte läsa. Jag ska förklara, för jag har faktiskt börjat förstå det här nu.

    CIDR (som uttalas "cider") står för Classless InterDomain Routing och innebär att man helt enkelt har en glidande subnetmask, som kan vara 0-32 bitar.

    Ett A-nät motsvaras av en 8, ett B-nät av en 16, och ett C-nät av en 24 bitar lång mask så att man (om man nu ska jämföra med det som vi ohippa SEOare slarvigt och omodernt har kallat C-nät men ofta i verkligheten är ett A-nät) är de tre första oktetterna som utgör nätet, och den sista som bestämmer nodadressen.

    Klasserna var (när man använde dem) även utläsbara från den första oktetten, så att värden mellan 0-127 är A-nät, 128-191 B-nät, och 192- upp till multicast är C. Men dessa definitioner kan alltså inte ens användas i dagens klasslösa samhälle.

    Extremmaskerna 0 och 32 är ju så klart inte värst användbara, men
    däremellan finns det en del nyttigt. Det här har man av två skäl:

    1. Om man ska hålla tabell över alla nät (=prefix) på Internet så är
    det smart att klumpa ihop de små klassfulla bitar (typiskt /24'or) som
    sitter bredvid varandra så att två blir en /23, fyra en /22 osv. Då går
    det åt mindre minne i routrarna för att hålla rätt på dem.

    2. Om man inte behöver precis så många adresser som får rum i en
    allokering på oktettgräns (förr var minsta tilldelbara bit C, dvs 256
    adresser, en /24) så kan man klippa sin /24 i bitar och ge bort eller sälja till någon annan (men man är fortfarande ansvarig för sin allokering).

    Så, om även vi SEOare vill vara i takt med tiden så är det dags att vi istälet börjar prata om en "slashtjufyra" och tar reda på vem som äger den.

    Detta är faktistk goda nyheter. Det innebär i princip att man kan boka upp sig på, eller genom kontakter och byten skaffa sig IP-adresser som logiskt sett hör hemma i Japan, Australien, USA, Tyskland, UK och sedan använda dessa till sin egen server. En traceroute skulle i slutändan ändå avslöja att server sitter på ett Telia-backbone, och vem vet vilka slutsatser farbror Google skulle dra av det, men det är ändå svårt att automatisera dessa kontroller idag känns det som.

    Pust. Slut på IP-skolan för idag tror jag.

    Skål kamrater!

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag läste följande tråd: http://forums.searchenginewatch.com/...ead.php?t=9408

    Där stod det i början:

    An IP consist of 4 parts AAA.BBB.CCC.xxx - the first part is called A-class, the second part B-class and the third part C-class.
    Sedan näms det artiklar att detta är fel och verkar vara mer innne på Nikkes spår.

    Men i slutet av artikeln skriver en kille:

    The above article is talking more about intranets and local area networks.
    The term Class A B C ip's they are refering to is how the network is segmented and shouldn't be confused with Internet IP's.

    an example would be when accessing your router which is on a Class C local area network 192.0.1.100

    In terms of internet domains AAA.BBB.CCC.XXX is the definition you should reffer to
    Jag är på väg att lägga en del pengar på ett hostföretag där jag får konton på 15 olika C-nät enligt modellen AAA.BBB.CCC.XXX.

    Om detta då är fel vill jag klart inte investera i detta och jag var på väg att beställa det nu. Vad tror du Nikke om detta? Kan det vara olika definitioner på c-class när det gäller LAN, intranet och www ?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    En IP-adress är en IP-adress är en IP-adress oavsett om den används inom ett intranät eller av en dator (server) som är tillgänglig från hela Internet.

    Jag tror att tjänsten du funderar på att köpa är värd pengarna om
    1 - adresserna ser ut att ha olika ägare
    2 - adresserna är registrerade så att de ser ut att befinna sig i det land där dina kunders primära målgrupper befinner sig.

    Som jag skrev längr upp i tråden så är det ju idag få företag som äger en hel /1, det finns flera som äger en hel /24 och det hostingbolag du har pratat med har troligen köpt upp, hyrt in sig på eller lånat olika delar av andras /24 (kanske byter de helt enkelt med andra hostingbolag).

    Skulle du nu köpa tjänsten och få 5 asiatiska IP-nummer, två amerikanska, ett franskt, tre kanadenskiska och fem sydafrikanska, så vore det kanske att bita sig i foten om kunderna är svenskar... Fast en ball tjänst låter det som tycker jag.

    Jag å min sida har funderat vidare på att använda samma teknik som lastdelare, fast tvärtom. Det vore ju ohyggligt ballt, att genom en lastdelare påstå för Google att servern står i Sverige, fast den i själva verket befinner sig i USA. Vad skulle man kalla det? IP-cloaking?
    Jag vet. Det är över gränsen för svarthatteri, och jag har inga kunder som befinner sig i tillräckligt pressade områden för att behöva detta ännu. Men tanken har slagit rot.

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack Nikke.

    Målgruppen är främst USA och IPna är i USA. En kompanjon till mig har redan skaffat det och han fick följande 15 IPs:

    207.226.92.57
    207.226.93.57
    207.226.94.57
    207.226.95.57
    207.226.91.59
    72.11.133.66
    72.11.134.66
    72.11.135.66
    72.11.136.66
    72.11.132.67
    72.11.137.67
    72.11.128.68
    72.11.129.69
    72.11.130.69
    72.11.131.69

    De skriver att de är olika c-classer. Om man kan se om de är olika ägare ... det vet jag inte ... Kollade lite i who-is men blir mest förvirrad.

    Tror jag tar det.

    Jag å min sida har funderat vidare på att använda samma teknik som lastdelare, fast tvärtom. Det vore ju ohyggligt ballt, att genom en lastdelare påstå för Google att servern står i Sverige, fast den i själva verket befinner sig i USA. Vad skulle man kalla det? IP-cloaking?
    Heh. Aldrig läst om det innan
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    http://www.ripe.net/ .. och även maxmind vet ju "vem" som äger ett IP (alltså inte hostnamnet kopplat till ipt, utan vem som äger ip-serien som ipnummret tillhör).

    Gissar på att google skulle utnyttja liknande data, verkar korkat av dem att använda C-nät så som du beskriver det Jim..

  19. #19
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    När jag tittar på ägandeskapat till de där IP-numrena måste jag säga att de är så nära anonymitet som man kan tänka sig:

    % whois 207.226.91.59
    Beyond The Network America, Inc. BTN-CIDR3 (NET-207-226-0-0-1)
    207.226.0.0 - 207.226.255.255
    IronPath Networks IRONP-207-226-88 (NET-207-226-88-0-1)
    207.226.88.0 - 207.226.95.255

    ----

    Beyond The Network America, Inc. äger hela det som tidigare skulle ha kallats B-nät och IronPath Networks har leasat eller köpt ut alting mellan 207.226.88.0 - 207.226.95.255

    -----

    Jämför med den här:

    whois 64.233.167.104

    OrgName: Google Inc.
    OrgID: GOGL
    Address: 1600 Amphitheatre Parkway
    City: Mountain View
    StateProv: CA
    PostalCode: 94043
    Country: US

    NetRange: 64.233.160.0 - 64.233.191.255
    CIDR: 64.233.160.0/19
    NetName: GOOGLE
    NetHandle: NET-64-233-160-0-1
    Parent: NET-64-0-0-0-0
    NetType: Direct Allocation
    NameServer: NS1.GOOGLE.COM
    NameServer: NS2.GOOGLE.COM
    Comment:
    RegDate: 2003-08-18
    Updated: 2004-03-05

    RTechHandle: ZG39-ARIN
    RTechName: Google Inc.
    RTechPhone: +1-650-318-0200
    RTechEmail: [email protected]

    OrgTechHandle: ZG39-ARIN
    OrgTechName: Google Inc.
    OrgTechPhone: +1-650-318-0200
    OrgTechEmail: [email protected]

  20. #20
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jo, men samma företag står för hela "B"-nätet. Det borde ju google rimligen genomskåda. Troligen bättre att ha på 15 olika webbhotell isof?

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har i alla fall skaffat det nu. Så jäkla skönt alltså. Så fort jag behöver ett nytt konto kan jag skapa ett på 1 minut. Jämför det med att hålla på att kontakta olika webbhotell som strular ...

    Verande IP har sin egen DNS så jag tror det är rätt ok faktiskt. Och jag har ju fortfarande konto på 10 olika andra webbhotell så detta får duga.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Oskar Lindgrens avatar
    Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    9
    Jag tror inte att Google eller någon annan sökmotor tittar information från RIPE/ARIN/etc. Utan att de går efter routingsinformationen, och på så sätt kan avgöra hur "nära" två webbservrar står. Dels för att detta går mycket snabbare att kontrollera och svårt och fuska med. Inte många företag har flera datacenter.. därför bör man nog lägga sina sidor hos lika leverantörer, om man nu vill korslänka dem.

    Fast detta är bara min teori, den är otestad.

  23. #23
    freakaliss avatar
    freakalis freakalis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Är det stor skillnad i hur länkarna värderas om de kommer ifrån en annan eller samma ipadress?

  24. #24
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av freakalis
    Är det stor skillnad i hur länkarna värderas om de kommer ifrån en annan eller samma ipadress?

    Det här blir långt. Jag är lite uppe i varv.


    Har inte hela IP-diskussionen egentligen sitt upphov i de snart antika Hilltop-dokumenten? Där kan man (om man pallar) läsa sig till hur Google gör för att sortera sajter efter relevans. Men, vi måste komma ihåg att det ingenstans står att sajter inom samma IP-nät skulle nedvärderas.

    Så vad är då den berömda relevansen?
    Jo. Man letar med denna algoritm efter s.k. "expertdokument" (expert documents). Dessa används för att mäta relevansen hos en sajt. Ett "expertdokument" är en icke-affilierad sida som innehåller länkar till många relaterade resurser. Om sida A är relaterad till sida B och sida B är relaterad till sida C så kan man förutsätta att sida A är relaterad till sida C.

    Haken är alltså, att man först måste avgöra om sida A och/eller B och/eller C är affilierade på något annat sätt. Det två sätt som nämns är
    1. They share the same first 3 octets of the IP address.
    2. The rightmost non-generic token in the hostname is the same.
    Alltså de tre första tecknen i IP-adressen (det gamla Class C-nätet) eller domänen, där man med denna metod kan se google.com som detsamma som google.se eller google.co.uk.

    Det som IP-numren alltså skulle användas till, är för att avgöra om två eller fler sajter som länkar till varandra kan tänkas vara affilierade, t.ex. genom gemensamt ägande eller annat. (Det blir, som bland annat Jim har påpekat i den här tråden, rätt opraktiskt att ha många sajter hostade hos olika webbhotell eller på många olika egna servrar över världen.)

    Alltså ingenting om nedvärdering.

    Punkten med domänerna har inte diskuterats lika mycket, och känns väl idag rätt omodern och mossig, när så många aktörer äger så oerhört många olika domäner.

    Dock. Vill man att ens sajt ska utses till expert-sajt, och på så sätt bättre kunna hjälpa upp en annan sajt med den, så ska sajten man hjälper till att öka relevansen för, inte ligga inom samma IP-nät. Men man ska också nå över tröskelvärdet för utlänkning till många relaterade sajter, och inte heller ha några andra tecken på affiliering, och...

    I Hilltop nämns att det inte är alla områden lämpar sig för en ren relevansalgoritm, t.ex. när det finns för få expertsajter inom området.
    Men det som mest har fastnat i SEO-världen är de korta raderna om IP-näten.

    Matt Cutts har, i en av alla de videofilmer han nyligen gjorde (medan hans fru var på semester och han gick in i en totalt överaktiv period i sitt videobloggande) nämnt exempel på sajtägare med åtskilliga tusen sajter på samma samma server.

    Det är inte svårt att tänka sig att dessa tusentals sajter bestod av ett enda stort moln av korslänkande och kedjelänkande, och man kan också misstänka att många av dem låg inom samma eller liknande områden, eller åtminstone inom områden där konkurrensen är stor, d.v.s. områden som är mer benägna att utsättas för en ren relevansalgoritm. Bingo. Där försvann de eftersom de allihop var affilierade.

    Alltså och sammanfattningsvis.

    Jag kan idag inte se särskilt stora risker för sajter som länkar till varandra lite lagom inom samma IP-nät. Åtminstone inte så länge dessa handlar om områden där PR fortfarande är en stark faktor. Men har man sajter inom läkemedel, resor, hotellnäring, spel... Ja då bör man kanske se sig om efter en lite fiffigare lösning än att lägga alla sajter på samma webbhotell.

  25. #25
    freakaliss avatar
    freakalis freakalis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Jag tackar så mycket för det svaret Nikke!

  26. #26
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tackar för info Nikke. Jag skulle vilja tillägga att den främsta faktorn varför jag har lagt tid och resurser på detta är för att de kunder jag erbjuder länkar och länkbygge vill ha sina länkar spridda från olika c-class IPs.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  27. #27
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det var ett bra inlägg nikke. Jag tror likadant, håller man sig under en rimlig gräns med länkade mellan sajter på samma webbhotell, så kommer antligen ingenting att hända.

  28. #28
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tackar för info Nikke. Jag skulle vilja tillägga att den främsta faktorn varför jag har lagt tid och resurser på detta är för att de kunder jag erbjuder länkar och länkbygge vill ha sina länkar spridda från olika c-class IPs.
    Jag tror självklart att du har gjort rätt i det. Och satsar man seriöst i ett externt länkbygge, så tror jag nog att du har valt rätt väg, en väg som nog kan tänkas hålla i längden också.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få wikipedia länkar, tips!
    Av cabdirazzaq i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 21:01
  2. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  3. Vi säljer billiga länkar
    Av the-million-dollar-man i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 16:06
  4. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59
  5. Utgående länkar efter Big Daddy?
    Av SEO Swede i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 15:34