Resultat 1 till 2 av 2

Algoritmförändring? Ex. på "SEO" & "GI"

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hur forumet rör sig upp och ner på sökordet SEO just nu är tämligen intressant. Och samma sak som jag ser på GI och flera andra sökord just nu.

    Man har en dans där man kan se hur olika resultat, datacenter, visas mellan de vanliga punkterna men där vi har en ny med en intressant twist...

    Lemma: Vi har ett äldsta stabilt resultat där A här sajten högst upp som haft position 1 + 2, alternativt 1. Sajt B h ar haft position 2 alternativt 3 + 4. Däremot har aldrig en sajt C varit aktuell i något enda fall.

    Nytt i dansandet är följande
    De fyra översta resultatet är fyra olika sajter. Samma ordning mot äldsta resultat. Denna visas i de mindre fallen. Vidare sker permutationer på denna fast ännu mer sällan då denna är sällsynt från början.

    Jag skrev permutationer ovan men vill gå ifrån det för det är fel term. Korrekt har permutationer på ordningen av ursprunliga sajter aldrig skett vad jag sett som inte kan förklaras med länkkraft. Utan det är just det att man stoppar in sajter som inte har länkkraft nog. Så jag hoppas att det blir tydligare vad jag menar nu.

    I permutationer blandas trust sajter in oavsett om de har inlänkar för att ge dem kraft nog för det eller inte. Wikipedia är en sådan som blandats in i SEO. Och SVT i GI.

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=

    Från PR mot sökhistorik?
    Jag gissar att detta har att göra med att Google testar metoder för att använda sökhistorik i sökresultaten för att avgöra hur utlänkar ska värderas på olika sajter. Och där ersätta PR. Men det är en gissning.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Skillnaden mot förr är att tidigare dansande man mellan olika sökresultat som påverkades av länkkraft. Nya sajter kunde också få en boost men det såg jag aldrig påverkande dansande.

    Nu finns alltså ett antal betrodda sajter som blandas in oavsett om de tycks ha kraft för det eller inte.

    Spekulation - Orsaken till detta
    Är detta för att se om dessa sajter förtjänar att ha dessa positioner genom att mäta sökhistorik? Nej jag tror faktiskt inte det. De blir inte kvar vad jag ser. Utan det ser just ut för någon mätning av tillfällig karaktär.

    Istället tror jag att man börjat skapa en ny typ av hypotes om olika domäners trust och testar detta på detta sätt. Bekräftas hypotesen på flera sökresultat via detta värderas värdet av dessa domäners utlänkar upp.

    Men det är min teori. Och jag kan inte se hur jag kan bekräfta det. Men det är den förklaring som är rimlig och som jag kan se. Dock extremt lätt att tolka Google fel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:53