Resultat 1 till 7 av 7

301 eller icke, det är frågan

  1. #1
    bengancoms avatar
    bengancom bengancom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Halloj!

    Då fick man modet att regga sig här då och bli allmänt utskrattad...

    Jag tillhör nog den gamla stenåldern som knackade hemsida 94 och har väl liksom stannat där när det gäller SEO.

    Nåväl, till saken...

    - Har bla en länkkatalog där utlänkarna leds vidare via en redirect sida med 302:a...

    Vad jag förstår så borde jag ändra detta till 301 vilket inte är några problem. MEN, kan det rent av straffa sig om Google mfl ser 1000-tals 301-redirects på min domän?

    Tyvärr har jag ganska dålig hälsa vilket gjorde att sidan låg stilla ett bra tag men vi har sen i vinter tagit tag i den igen. Dock verkar PR ha sjunkit i år ifrån 4-5 till 3 och jag undrar väl om alla 302r kan vara orsaken....

    Så frågan är, blir det bättre eller sämre om alla utlänkar leds via 301 istället. Samt ses en 301 på samma vis som en helt vanlig direktlänk för sökmotorerna?

    Jag vill gärna ha kvar redirect-funktionen om möjligt...

    MVH
    /Bengan

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    bengancoms avatar
    bengancom bengancom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Du blir inte utskrattad av någon. Du är hjärtligt välkommen hit, men det måste vara du då som har den utmärkta portalen med samma namn. Den är välkänd. Du kommer att få svar av folk som kan här. Det finns så många kunniga här.
    Tackar!

    Jo, sidan har ju varit med ett tag även om den inte gjort så mycket väsen av sig.

    Får tillägga en sak som jag glömde... Det finns ju ett tredje alternativ med, att lista länkarna som vanliga direkta men använda Javascript för att låta vanliga webbläsare gå via Redirect-sidan. Har ett gammalt script för det men tror inte man får posta kod här?

    Är dock inte helt säker på hur bra en sån lösning funkar så om 301 är lika bra som vanlig länk och min domän inte blir lidande skulle jag nog hellre använda det. Jag är mer hemma på serverside scripts än javascript och vet inte så noga hur olika webbläsare funkar med en sån lösning.

    Orsaken till att det blev redirect från början var väl att det effektivt satte stopp för ett antal stölder av hela min domän. Ett tag var det väldigt populärt att ta andras sidor och bara döpa om men den risken är väl minimal numera med tanke på min 80-tals design.

    /Bengan

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av bengancom
    Tackar!

    Jo, sidan har ju varit med ett tag även om den inte gjort så mycket väsen av sig.

    Får tillägga en sak som jag glömde... Det finns ju ett tredje alternativ med, att lista länkarna som vanliga direkta men använda Javascript för att låta vanliga webbläsare gå via Redirect-sidan. Har ett gammalt script för det men tror inte man får posta kod här?

    Är dock inte helt säker på hur bra en sån lösning funkar så om 301 är lika bra som vanlig länk och min domän inte blir lidande skulle jag nog hellre använda det. Jag är mer hemma på serverside scripts än javascript och vet inte så noga hur olika webbläsare funkar med en sån lösning.

    Orsaken till att det blev redirect från början var väl att det effektivt satte stopp för ett antal stölder av hela min domän. Ett tag var det väldigt populärt att ta andras sidor och bara döpa om men den risken är väl minimal numera med tanke på min 80-tals design.

    /Bengan
    Jag skulle köra på den lösning du presenterar här.

    Du får en liten diff pga att vissa har stängt av JAVA-script men jag tror inte att det är någon fara.

    Posta du koden här. När du skapar inlägg kan du omgärda den av # knappen uppe i formatmenyn det berättar att det är kod som skrivs ut.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    bengancoms avatar
    bengancom bengancom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    OK tack, då chansar jag väl då.

    Har två olika varianter som man väl sparat ifall att...

    Kod:
    <a class="pbnnn" href="http://url.com">Länknamn</a>
    
    Sen längst ner på sidan:
    
    <script type="text/javascript" language="javascript">
            a = document.getElementsByTagName("a");
            for(i=0;i<a.length;i++)
            {
                if(a[i].className!=null)
                {
                    if(a[i].className.substring(0,2)=='pb')
                    {
                        a[i].href='/link/redirect.asp?linkid=' + a[i].className.replace('pb','');
                        a[i].target='_blank';
                    }
                }
            }
    </script>
    Eller:
    Kod:
    <script type="text/javascript">
    	var root = 'http://www.bengan.com/link/';
    	var a = document.getElementsByTagName("a");
    	
    	for(i=0; i<a.length; i++)
    		if(a[i].id != '')
    		{
    			a[i].onclick = count_link;
    		}
    
    	function count_link()
    	{
    		i = new Image();
    		h = Math.random();
    
    		i.src= root + 'redirect.asp?linkid='+this.id+'&amp;h='+h;
    
    		return true;
    	}
    	
    </script>
    Jag tycker nog att den första ser bäst ut men som sagt, javascript är inte min specialité direkt... Kanske det kan bli problem om det är väldigt många länkar på en sida?


    Men om någon vet hur det ligger till med 301 så är jag fortfarande intresserad att veta!

    /Bengan

  6. #6
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Men om någon vet hur det ligger till med 301 så är jag fortfarande intresserad att veta!
    Att leda utlänkarna via redirect 302 kan inte vara lämpligt, vad jag begriper. Den är ju till för tillfälliga omdirigeringar. När en sökmotor kommer till din länkkatalog och allt den ser är interna länkar typ
    Kod:
    redirect.asp?linkid=nnnn
    som i sin tur tipsar om tillfälliga URL:er så är min slutsats att sökmotorns intresse för din sida svalnar väsentligt.

    Jag skulle ha gjort raka länkar direkt till den externa URL som du vill tipsa om.

    PS Nu ska jag ta en runda med cockerspanieln i byn - jag vinkar nere från gatan

  7. #7
    bengancoms avatar
    bengancom bengancom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Joppedi
    PS Nu ska jag ta en runda med cockerspanieln i byn - jag vinkar nere från gatan
    Men tjena grannen, världen är allt bra liten ibland!

    Den slutsats jag dragit hittills är väl:

    1. 302 redirect bör undvikas helt. Undantaget är väl annonssystem och liknande om man samtidigt kombinerar med nofollow eller disallow på redirect-sidan.

    2. 301 redirect är utmärkt när man flyttar egna sidor. Dock är jag tveksam till vad som händer när en domän har 1000-tals 301 till andra domäner... Har inte lyckats hitta nåt bra svar på det.

    3. Vanlig länk i kombination med Javascript och 302 redirect funkar så länge sökmotorer bara ser den riktiga länken. Även här bör redirect-sidan spärras för dessa. Har provat första skriptet ovan och det är OK. Men man bör även lägga in skript som ändrar statusfältet, annars syns redirect-länken där och besökare kan bli osäkra på vad som gäller. Känns väl onödigt tillkrånglat bara för att visa antalet klick...


    Har nu helt tagit bort klickräkningen och kör med vanliga hederliga länkar, får se hur det funkar...
    La även in en Dissallow på redirect-sidan i robots.txt så bör väl den rensas bort så småningom. Då är det heller inte så farligt om en del länkar ligger kvar med redirect, tex annonser.

    Rätta mig någon om min slutsats är fel.

    Om sen Crystones support bara förstod sig på att det är skillnad på 404 och 500-fel för avsaknad asp-sida så vore det ännu bättre... Har tjatat om det sen i höstas när man blev flyttad till deras servrar efter uppköp av digikom, suck...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  3. Bindestreck eller Underscore i URL?
    Av Tomas L i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 13:34
  4. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  5. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38