Resultat 1 till 5 av 5

Klickfrekvens = del av sökalgoritm?

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    När du kör en adwordskampanj så är klickfrekvensen en stor del av visnings-algoritmen. De som får mer klick visas mer, de andra får troligen öka sitt bud.

    Varför skulle en sån sak inte ingå i traditionella sökningar? Varför ska en ointressant sida ligga i toppen liksom?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Google räknar klickfrekvensen (testade det för något år sedan).
    Kunde flytta upp en sida ett antal placeringar genom att
    Söka på ett nyckelord - Leta upp sidan - Klicka på länken - Tömma cachen och cookies. Skriva in nyckelordet i google och upprepa processen.

    Det ger naturligtvis synbara resultat om man tar en sida/ord som inte är så attraktivt.

    Edit: Fick upprepa processen "några" gånger med det fungerade utmärkt.

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Söka på ett nyckelord - Leta upp sidan - Klicka på länken - Tömma cachen och cookies. Skriva in nyckelordet i google och upprepa processen.
    Seriöst? Har google in koll på IP nummer?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det var därför jag inte lät utveckla scriptet (som en bekant gjort) till en helautomatisk variant utan nöjde mig med att testa med ett halvautomatiskt.

    Sidan/orna jag testade med innehöll ord som enligt overture det söktes på c:a 30-gånger per månad.
    Sidan/orna låg på omkring plats 50 av 500-1000 sidor. Ett antal klick flyttade upp den/dem till topp 10 på två dagar.

    Fungerar det i den lilla skalan fungerar det i den stora, fast då krävs det naturligtvis betydligt fler klick.

    Men just IP nummer fick mig att avstå att gå vidare, utan ville mest se vilka faktorer som påverkar placeringen.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-03-31 klockan 18:34.

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    De som använder Google Sitemaps kan ju enkelt konstatera att Google verkar räkna allt mer.

    Jämför listan över de vanligaste sökningarna som sajten visas för med listan över vilka sökningar som leder till klick.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-04-06 klockan 23:12.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)